۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۳

افزایش 4 برابری زیستگاه یوز در فاز اول پروژه حفاظت/ 11 زیستگاه یوز در کشور

افزایش 4 برابری زیستگاه یوز در فاز اول پروژه حفاظت/ 11 زیستگاه یوز در کشور

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از افزایش 4 برابری زیستگاه یوز در طول فازاول پروژه بین المللی حفاظت از این گونه خبر داد .

 به گزارش خبرنگار مهر، احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای مرحله دوم پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی گفت :یوز پلنگ آسیایی به عنوان نماد حیات وحش ایران مطرح است.برای این پروژه حدود دو میلیون و 400 هزار دلار اعتبار در نظر گرفته شده بود که 50 درصد آن توسط برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP ) و 50 درصد توسط سازمان حفاظت محیط زیست تامین شد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله اول این پروژه در سه محور آموزشی و تحقیقاتی ، پایش و حفاظت از یوز آسیایی بود .در زمان شروع این پروژه زیستگاه یوزپلنگ ها یک و نیم میلیون هکتار بر آورد شد که اکنون به حدود 6 میلیون هکتار افزایش یافته که ممکن است از این سطح نیز وسیع تر باشد.

وی گفت : هم اکنون بیش از 50 قلاده یوزپلنگ در کشور وجود دارد که خوشبختانه وضعیت این گربه سانان به شرایط خوبی رسیده است اما باید برای جلوگیری از انقراض آنها بیشتر تلاش شود.

کیخا تاکید کرد: خوشبختانه امروز سطح آگاهی مردم و جوامع محلی بالا رفته و کارهای تحقیقاتی ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.با توجه به تجربیات فاز اول این پروژه به این جمع بندی رسیدیم که مهمترین موضوع استفاده از جوامع محلی در امر حفاظت است بنابراین در فاز دوم این پروژه بر مشارکت مردم و جوامع محلی تاکید شده است .

وی گفت: اکو توریسم پایدار در منطقه توران ، مدیریت چرای دام در میاندشت و مدیریت شکار پایدار در استان یزد از دیگر محورهای فاز دوم این پروژه است. اجرای فاز دوم پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی تا سال 2016 میلادی پیش بینی شده است.

به گفته کیخا، اکنون 11 زیستگاه یوز پلنگ آسیایی در کشور وچود دارد.

کد خبر 2167992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha