۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۳۵

واکنش به مزایده سینما جمهوری و خانه تاریخی پیرنیا / فروش املاک تاریخی و فرهنگی مجوزی برای تغییر کاربری آنها نیست

واکنش به مزایده سینما جمهوری و خانه تاریخی پیرنیا / فروش املاک تاریخی و فرهنگی مجوزی برای تغییر کاربری آنها نیست

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درباره مزایده فروش خانه تاریخی هرمز پیرنیا و سینما جمهوری اعلام کرد: خریداران املاکی که دارای کاربری فرهنگی و ثبت میراثی هستند، موظفند تمامی مقررات حاکم بر این املاک را تحت نظارت دستگاههای ذی ربط مانند وزارت ارشاد یا سازمان میراث فرهنگی رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی هرمز پیرنیا برای اولین بار در شهریور ماه امسال از طرف ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای تغییر کاربری به ملک تجاری به مزایده گذاشته شد اما کسی در این مراسم مزایده شرکت نکرد تا اینکه رسانه ای شدن این موضوع موجب شد تا مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در این زمینه با مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صحبت کند و نتیجه بر آن شد که ارزشهای فرهنگی تاریخی این بنا و دیگر آثار در اختیار این ستاد حفظ شود.

تا اینکه خبرگزاری مهر هشتم مهر ماه خبر داد که دوباره نه تنها این خانه به مزایده گذاشته شده بلکه سینما جمهوری نیز به فروش می رسد. در این باره، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توضیح داد و  تاکید کرد که " این ستاد از دیرباز همکاری و هماهنگی مناسبی با سازمان میراث فرهنگی داشته و اخیر نیز جلسه ای را در همین خصوص با قائم مقام این سازمان برپا کرد که وی اذعان داشت تغییر مالکیت بخش مادی آثار تاریخی مانعی ندارد.

مکانی که به مزایده گذاشته شده با فرض میراث بودن و در نظر داشتن تسری مقررات میراث فرهنگی بر این ملک می باشد و خریدار موظف است در چارچوب مقررات سازمان میراث فرهنگی از آن استفاده کند.

فروش سه دانگ سرقفلی و ملکیت سینما جمهوری با کاربری سینما برای خریداران علاقه مند به فعالیت فرهنگی به مزایده گذشته شده است و الزاما تمامی مقررات مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مکان به خریدار جدید تسری دارد و خریدار نمی تواند بدون مجوز وزارتخانه مزبور کاربری آن را از سینما به فعالیت دیگری تغییر دهد.

فروش املاکی که دارای کاربری فرهنگی و ثبت میراثی هستند، ممنوع نیست بلکه فروشنده با اطلاع از مقررات حاکم بر نوع کاربری این املاک آنها را در مزایده عرضه می کند و خریداران نیز موظفند تمامی مقررات حاکم بر این گونه املاک را تحت نظارت دستگاههای ذی ربط مانند وزارت ارشاد یا سازمان میراث فرهنگی رعایت کنند.

براین اساس، فروش ملک مجوزی برای تغییر کاربری نیست بلکه فرصتی است برای تغییر مالکیت برای افرادی که به خرید و نگهداری اینگونه املاک علاقه خاص دارند."

کد خبر 2168161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha