۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۴۸

حجت الاسلام حميد عظیمی:

شعار "مرگ بر امریکا" برگرفته از فرهنگ عاشورا است/ در مداحی اهل بیت باید معارف و سیره حسینی تبیین شوند

شعار "مرگ بر امریکا" برگرفته از فرهنگ عاشورا است/ در مداحی اهل بیت باید معارف و سیره حسینی تبیین شوند

تبریز – خبرگزاری مهر: مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: حیات عزتمند از مهمترین آموزه های نهضت عاشورا است و شعار "مرگ بر آمریکا" و بحث ارتباط با این کشور نیز باید در همین راستا مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید عظیمی شامگاه شنبه در همایش مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در تبریز اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در خطبه های امام حسین (ع) در واقعه عاشورا مورد تاکید و توجه بوده شعار "هیهات من الذله" و توجه به مساله مرگ با عزت و پرهیز از زندگی ذلت بار است.

وی در ادامه افزود: در تعالیم الهی نیز خداوند اختیار همه امور را به بندگان خود سپرده اما اجازه زندگی ننگین و ذلت بار را از آنها گرفته  چرا که عزت و عظمت مومن ودیعه و نعمتی است از سوی پروردگار متعال و سلب های پاک و الهی نیز زندگی ذلت بار را نمی پذیرند و امام حسین (ع) نیز بر همین اساس بیعت با يزيد را برای پرهیز از حیاتی ننگین نپذیرفت و برای رسیدن به عزت دنیا و آخرت قدم در مسیر شهادت گذاشت.

حجت الاسلام عظیمی با اشاره به در پیش بودن 13 آبان و طرح برخی دیدگاه ها در مورد شعار "مرگ بر آمریکا" تصریح کرد: بایستی در مساله ارتباط با آمریکا به این نکته توجه شود که آیا این ارتباط موجب عزت و سربلندی ملت ایران می شود یا تنها برای حل برخی مشکلات و تامین خواسته های مقطعی صورت می گیرد و باید بر اساس تعالیم دینی و شیعی همچون پیام مرگ با عزت و دوری از زندگی ذلت بار در نهضت عاشورا مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به وظیفه سنگین مداحان و ذاکران اهل بیت در تبیین این سیره گفت: مداحی و ذکر مصائب اهل بیت افتخاری بزرگ است و مداحان و ذاکران نیز در مراسم سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان باید معارف و سلوک حسینی را بیان و مردم را با این مفاهیم و معانی متعالی آشنا کنند.
 
وی با اشاره به نقش مراسم مداحی و هیئات عزاداری در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا خاطرنشان کرد: بدون برگزاری این مراسم و در صورت نبود هیات های عزاداری، اکنون اثری از این واقعه و نهضت عظیم بر جای نمانده و مظلومیت خاندان پیامبر به فراموشی سپرده شده بود.
 
حجت الاسلام عظیمی اهانت به مقدسات و اهل بیت را مرزبندی کفر و اسلام عنوان و تصریح کرد: اهانت به مقدسات و پیامبر و اهل بیت مرز میان کفر و اسلام است و در مراسم مداحی نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گرفته و مظلومیت اهل بیت به درستی بیان شود ضمن اینکه باید از ارائه تصریر این بزرگواران به عنوان افرادی خوار و ذلیل در مقابل ستم های دشمنان اجتناب شود چرا که با وجود ظلم های ناخواسته ای که به آنها روا شد همواره عزت خود را حفظ کردند.
 
در همایش مداحان و ذاکران اهل بیت که با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی و کانون مداحان و شاعران مذهبی تبریز برگزار شد، تعدادی از پیرغلامان و خادمان اهل بیت (ع) بخاطر سال ها تلاش برای اشاعه فرهنگ عاشورا مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

 

کد خبر 2168190

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha