۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۷:۱۷

مهر گزارش می‌دهد/

گناوه سیاه‌پوش شد/ آمادگی هیئت‌های مذهبی برای برگزاری باشکوه آیین‌های محرم

گناوه سیاه‌پوش شد/ آمادگی هیئت‌های مذهبی برای برگزاری باشکوه آیین‌های محرم

گناوه – خبرگزاری مهر: هیئت های مذهبی شهرستان گناوه برای برگزاری باشکوه آیین های محرم در گوشه گوشه این شهرستان پس از سیاه پوش کردن مساجد، تکایا، حسینیه ها و امامزاده ها خود را برای هر چه باشکوه تر برگزار کردن آئین های ماه محرم و صفر آماده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند هفته ای می شود که هیئت های مذهبی شهرستان گناوه دوباره برای باشکوه تر برگزار کردن آئین های ماه محرم سر از پا نمی شناسند و مسئولان هیئت ها امسال کیفیت بخشی به فرهنگ غنی عاشورا را در دستور کار خود قرار داده اند.

هیئت ها امسال نیز همچون سال های گذشته به سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه ها و امامزاد ه ها پرداخته و تمام مسیرهای ورودی به خیابان ها و کوچه های اطراف این اماکن مذهبی پرچم هایی متبرک به اسامی شهدای دشت کربلا دشت کربلا نصب کرده اند.

از جمله اماکن مذهبی مشهور که در آن مراسم عزاداری سیدالشهداء بسیار باشکوه از گذشته تا به حال برگزار می شود، می توان به حسینیه معتمدی، مسجد جامع، مسجد نبی، حسینیه سیدالشهداء و امامزاده سلیمان بن علی در شهر گناوه و میدان طاق در بندرریگ اشاره داشت.

دعوت از 80  نفر روحانی برای مراسمات محرم در گناوه

رییس اداره تبلیغات اسلامی گناوه شهرستان گناوه با اشاره به فعالیت های این ادره در ماه محرم  اظهار داشت: امام حسین (ع) برای احیای دین جدش به مبارزه با ستمگرانی برخاست که قصد از بین بردن احکام نورانی اسلام و محو دین خدا را داشتند و دراین راه از تمام هستی خود گذشت تا دین خدا پا برجا بماند.

حجت الاسلام علی عابدی گفت: اهالی متدین شهرستان گناوه از کوچک و بزرگ گرفته تا پیر و جوان همیشه در مناسبت های مذهبی به ویژه ماه محرم و صفر پیشقدم بوده و خودجوش و دلسوزانه و با بصریت این مجالس را اداره می کنند.

عابدی ادامه داد: به منظور هرچه باشکوه بهتر برگزارشدن ماه محرم بویژه دهه آخر این ماه، جلسه ای باحضور هیات های مذهبی تشکیل شد.

وی اضافه کرد: 80  نفر روحانی نیز از حوزه های علمیه قم، اصفهان و مشهد برای روضه خوانی دعوت شده و تا قبل از ماه محرم وارد این شهرستان می شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه شهرستان گناوه در پایان گفت: در شهرستان گناوه صد هیات مذهبی ثبت شده زیر نظر این اداره به انجام فعالیت های مذهبی در مناسبت های مختلف فعالیت دارند.

برگزاری مسارمات محرم در امامزادگان شهرستان گناوه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناوه و دیلم با اشاره به فعالیت های این اداره در ماه محرم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های گناوه و دیلم در ماه محرم شامل پنج مرحله است.

حجت الاسلام سیدعبدالله دانشی گفت: در امامزاده سیلمان بن علی گناوه این اداره به مدت 10 شب مراسم سخنرانی مذهبی و در روز عاشورا نیز ما شاهد تجمع باشکوه عزاداران حسینی گناوه در محدوده امامزاده خواهیم بود.

دانشی ادامه داد: همچنین در امامزاده حسن مراسم اطعام عزاداران را همراه با عزدادری منسجم هیات مذهبی در شهر امام حسن و امامزاده محمود در روستای حصار از توابع بخش امام حسن شهرستان دیلم خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: برنامه سخنرانی مذهبی، مداحی، نوحه خوانی، اعزام مبلغ، تعزیه، تشکیل هیات و انتظام آنها در محدوده امامزاده ها از جمله برنامه های این اداره در امامزادگان شمال استان بوشهر است.

دانشی خاطر نشان ساخت: در امامزاده میرحاج بندر ریگ باز هم مراسم باشکوه عزاداری و اجتماع هیات مذهبی و تحلیل و تفسیر واقعه عاشورا را خواهیم داشت.

تشریح فلسفه قیام امام حسین و تحلیل واقعه عاشورا و آسیب‌ها

وی بیان داشت: ما نیز در 20 جلسه به تشریح فلسفه قیام امام حسین و تحلیل واقعه عاشورا و آسیب های که ممکن است متوجه هیات مذهبی باشد را مورد بحث قرار خواهیم داد.

دانشی متذکر شد: همچنین در این جلسات به بررسی راه های تقویت هیات مذهبی و رفع گرفتاری ها و مشکلات فعلی هیئت ها و ساماندهی مبلغان و مداحان و اصلاح متون تبلیغی شعرا، مبلغان و مداحان از اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های گناوه و دیلم است.

وی تاکید کرد: در ایام محرم در برخی از محافل مذهبی به طرح سوال های مذهبی از جوانان با محوریت فرهنگ عاشورا خواهند پرداخت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناوه و دیلم در پایان گفت: در این مجالس جوایزی توسط مبلغان به کسانی که جواب صحیح دهند، تعلق خواهد گرفت؛ همچنین در دهه عاشورا مسابقات متعدد در محافل مذهبی برگزار خواهد شد.

اکثر مراسمات مذهبی با هزینه مردمی برگزار می شود

مسئول هیئت عزاداری فاطمه الزهرا مسجد زین العابدین شهر گناوه با اشاره به فعالیت های این هئیت در ماه محرم اظهار داشت: این هئیت در سال 74 در راستای گسترش فعالیت های مذهبی به ویژه ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در محله عبدامام شهر گناوه شروع به فعالیت کرد.

مرتضی سعیدیان گفت: این هیئت در سال های اولیه فعالیت خود با وسایل ساده و بودجه اندک به مسیر خود ادامه داد و کم کم توانست با الطاف خداوند و ائمه اطهار و کمک های مردمی شکل و رنگ بهتری به خود بگیرد.

سعیدیان ادامه داد: ما در این هیئت کار سیاه پوشی شبستان و حیاط مسجد امام زین العابدین را از پنجم آبان ماه آغاز کرده ایم؛ هیئت در اکثر جشن ها و مراسمات مذهبی با هزینه مردمی به فعالیت های مذهبی خود می پردازد.

وی اضافه کرد: از جمله فعالیت های درخشان هیئت برگزاری تعزیه هایی متناسب با هریک از ماه های عزاداری همچون تعزیه شهید محراب در زمینه شهادت حضرت علی (ع) در ماه رمضان، تعزیه حضرت رقیه (س) و تعزیه روایت اربعین است.

سعیدیان بیان داشت: این تعزیه ها برای اولین بار توسط این هیئت در شهرستان گناوه اجراشده و با توجه به تاثیرگذاری فراوان این تعزیه ها در میان مردم، دیگر هیئات مذهبی شهر گناوه نیز با تاسی از این هیئت به اجرای این تعزیه ها در هیئت خود پرداخته اند.

بیش از 95 درصد اعضای هیئت را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند

وی تصریح کرد: هیئت فاطمه الزهراء مسجد امام زین العابدین (ع) امسال نیز مانند سال های پیشین با آغوش گرم با برگزاری مراسم روضه خوانی، زنجیر زنی و سینه زنی سنتی به استقبال ماه محرم رفته است و در مسجد امام زین العابدین از اول محرم به مدت  13 شب این برنامه ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: این هیئت 100 نفر عضو رسمی دارد که بیش از 95 درصد آنها را جوانان، نوجوانان تشکیل می دهند و 20 نفر دمام زن و 10 نفر سنج زن دارد که گروه دمام زن و سنج زن این هیئت از هیئات صاحب سبک در این زمینه است.

سعیدیان بیان داشت: در روز ششم محرم ساعت 3 بعد از ظهر آئین شیرخوارگان حسینی را در مسجد خواهیم داشت و در شب هفتم نیز مراسم حجله حضرت قاسم و در شب 11 نیز مراسم شام غریبان را خواهیم داشت.

 مسئول هیئت عزاداری فاطمه الزهرا مسجد زین العابدین شهر گناوه در پایان گفت: در روز تاسوعا نیز اطعام عزادارن حسینی را داریم و در روز عاشورا هم شاهد حرکت دسته عزاداری در ساعت 2.5 از درب مسجد تا امامزاده سلیمان بن علی گناوه خواهیم بود.

آئین پامنبری از رسوم قدیمی فراموش شده در گناوه احیا شد

مسئول هیئت متوسلین به زینب کبری محله عبدامام گناوه نیز در خصوص فعالیت های این هیئت در ماه محرم به خبرنگار مهر گفت: این هیئت تا به حال به یاری خدواند بزرگ توانسته هر ساله مراسمات ماه محرم را به بهترین نحو و با شور و اشتیاق عزاداران حسینی برگزار می کند.

محمد مظفری گفت: مراسم استقبال از محرم و سیاهپوشی مسجد و حسینیه و خیابان منتهی به حسینیه و مسجد از چند هفته قبل با حضور جوانان پرشور و علاقمند به اهل بیت انجام تا 12 آبان ماه گرفته است.

وی ادامه داد: امسال محوطه مسجد با هزینه ای بیش از 15 میلیون ریال از محل کمک های جمع آوری شده عاشقان اباعبدالله با بنرهای اعلا سیاهپوشی شده که فضای معنوی خوبی را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: این هیئت که از پر جمعیت ترین هیئت های شهرستان است به مدت 13 شب مراسم های عزاداری برپا می کند و خلوص نیت عزاداران بارها باعث شده که شرکت کننده ها خواب هایی را ببینند که نشانه عنایت آن حضرت و قبول شدن عزاداری ها جوانان و کهنسالان این هیات بوده است.

مظفری خاطر نشان ساخت: یکی از مراسم ها، آئین پامنبری از رسوم قدیمی فراموش شده بوده که به حمدالله در این مسجد و حسینیه این آئین بومی مذهبی که از آئین های عزاداری سنتی است، برگزار می شود.

مظفری اضافه کرد: مراسم زنجیرزنی و سینه زنی سنتی با استقبال فراوان برادران و همچنین خواهران انجام می گیرد و دسته زنجیرزنی این هیئت یکی از دسته های بانظم و پرجمعیت در بین دسته های شهرستان می باشد که به لطف و عنایت اباعبدالله و با خلوص نیت عزاداران حسینی شکل خوبی گرفته است.

مسئول هیئت متوسلین به زینب کبری محله عبدامام گناوه گفت: امید داریم که عزاداری های محرم و صفر باعث قرب الهی و نزدیک شدن قلوب مومنان به همدیگر شود.

..........................................
گزارش: حسین غلامی

کد خبر 2168957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha