حامد با مروتنژاد دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اکران فیلمهای عمار در روز 13 آبان و اینکه بستهای از فیلمهای ضدآمریکایی برای اکران در روزهای قبل و بعد از 13 آبان آماده شدهاند، گفت: این اکران چند روز است که شروع شده زیرا بعضی از اکرانکنندهها نمی توانستند درست در همان روز 13 آبان فیلم ها را اکران کنند بنابراین اکران ها در 500 نقطه کشور شروع شده و تا چند روز آینده هم ادامه خواهد داشت.
وی درباره استقبال فیلمسازان از چهارمین دوره این جشنواره که دیماه برگزار میشود، بیان کرد: تاکنون 350 اثر فقط در بخش مسابقه فیلم ثبتنام کردهاند. همچنین در بخش اقلام تبلیغی 33 اثر و در بخش "فیلم ما" 20 اثر شرکت کردهاند و امسال با وجود بخش "13 آبان ما" عده ای از متقاضیان حضور در این جشنواره فیلم های خود را در این حوزه به جشنواره ارسال می کنند که از دیروز پیامکهایشان درباره اکران 13 آبان و بخش "13 آبان ما" به دبیرخانه جشنواره رسیده است. این بخش از بخشهای فرعیتر "فیلم ما" است که امسال به جشنواره اضافه شد تا کسانیکه علاقمند به فیلمسازی هستند با گوشی های موبایل خود و دوربین های ابتدایی از تصاویر پیرامونی خود در روز 13 آبان فیلم بگیرند و به جشنواره عمار بفرستند.
دبیر اجرایی چشنواره عمار افزود: همچنین دلیل اینکه بخش "فیلم ما" ایجاد شد تقاضاهای مختلف علاقمندان به فیلمسازی بود اما اینها با دو مشکل عمده مواجه بودند؛ اول اینکه امکانات ویژه ای نیاز داشتند که این امکانات محدود هستند و دوم نیاز به سوژه های خاص داشتند و ما خواستیم از طریق بخش "فیلم ما" این فضا را برای همه فراهم کنیم به همین دلیل گفته شد که با ابتداییترین ابزار در دسترس می توانند از سوژه های خود فیلمبرداری کنند.
قرار نیست ما کسی را به سمت 13 آبان هدایت کنیم
بامروت نژاد در توضیحات بیشتر از سوژه "13 آبان ما" که از زیرمجموعههای "فیلم ما" است، گفت: "13 آبان ما" هم یکی از همین سوژهها است. البته قرار نبود ما کسی را به سمت 13 آبان هدایت کنیم بلکه شرایطی ایجاد شد تا مردم به محیط اطراف و پیرامونی خود توجه کنند. در روز 13 آبان خلاقیتها، اتفاقات و حاشیههایی رخ میدهد که میتواند بسیار جذاب باشد، ما مردمی را میبینیم که هر کس به زبان خود اعتقادش را بیان و از پلاکاردهای متنوع و مختلفی برای منظور خود استفاده میکند. ما در جشنواره مردمی عمار احساس کردیم که این روز پتانسیل زیادی دارد که از طرف خود مردم دیده شده و به فیلم تبدیل شود. به همین دلیل مطابق با نیاز جامعه این بخش شکل گرفت و علاقمندانی که فیلمهای خود را تهیه کرده اند میتوانند فیلمهای خود را از این روز تا آخر آبان برای ما ارسال کنند.
تلاش در عرصه فرهنگ عمومی تلاش برای سیاست ورزی عمومی است
دبیر اجرایی چهارمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به رویکرد این جشنواره در توجه به مخاطب و ایجاد بخشهای مختلف این جشنواره در تناسب با مخاطبان اظهار کرد: در جشنواره عمار مخاطب و بدنه مردم برای ما اهمیت زیادی دارد و اصلاً بخش "فیلم ما" شاید از همین جهت ارایه شد که مردم بتوانند در حد خودشان موضوعات اطراف خود را به تصویر بکشند. در بدنه مردمی فرهنگ، سیاست، اقتصاد مرز تنگاتنگی دارد و تلاش برای تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی تلاش برای سیاستورزی در عرصه عمومی است. یعنی اگر ما در حوزه فرهنگ کاری کنیم تاثیرش در حوزه سیاست هم مشخص می شود.
بامروتنژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نقش فیلمهای جشنواره در شکلگیری تجمعات اشاره و بیان کرد: قصد ما در دبیرخانه جشنواره مردمی عمار این بود که فضای فیلمسازی برای هر کسی که میخواهد وارد این میدان شود باز باشد و همه نقشآفرینی کنند و حوزه فرهنگ و هنر به عنوان بهانه ای برای حرکت های اجتماعی استفاده شود همین که مردم در مساجد دور هم جمع میشوند یا در پایگاه ها فیلم را اکران میکنند باعث شروع این حرکت اجتماعی شد. همچنین مخاطبان فیلم ها به داشته های خود فکر می کنند و امید در آنها افزایش پیدا می کند.
بسیاری از فیلم اولیهای عمار اکرانکنندهها و مخاطبان خود ما بودند که اعتماد به نفس گرفتند
دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره مردمی عمار با اشاره به فیلمسازانی که جشنواره عمار باعث شد تا در جامعه دیده شوند، بیان کرد: جشنواره عمار سعی کرده است تریبونی برای افرادی ایجاد کند که شاید در سینمای ایران کمتر دیده شدند. در این سه دوره فیلمسازانی بودند که در سینمای ایران حضور داشتند اما کمتر به آنها توجه می شد. تنها کاری که جشنواره عمار برای این افراد انجام داد این بود که ویترین و تریبونی برایشان ایجاد کرد. این فیلمسازان در ساختار مستند و داستانی که فضای غالب سینمای ایران بوده است جایی نداشته اند و ما خواستیم این خلا را پر کنیم.
با مروت نژاد تصریح کرد: سعی و تلاش ما این است که جشنواره عمار در فضای بسته انجام نشود. شاید برای همین هم خیلی از مردم احساس کردند که این جشنواره خودشان است و هر ساله ما با عده ای زیادی از فیلم اولی ها مواجه می شویم. فیلماولیهایی که بسیاری از آنها مخاطبان و اکرانکنندههای جشنواره عمار بوده اند. سال گذشته که دوره سوم جشنواره عمار برگزار شد بعضی از اکران کننده های جشنواره عمار به این باور رسیدند که خودشان می توانند فیلمسازی کنند. جشنواره عمار به این افراد اعتماد به نفس داد و آنها ترغیب شدند که وارد فضای فیلمسازی شوند. حالا اگر بعضی از اینها به طور جدی وارد فیلمسازی شوند طبعاً در دوره های بعدی جشنواره خواهند ماند و ممکن است نتوانند همزمان با دوره های بعدی جشنواره سطح کیفی کارهای خود را ارتقا دهند و به این ترتیب به تدریج از جشنواره عمار محو و حذف می شوند.
"میراث آلبرتا" و توجه به فرار مغزها از فیلم های عمار است
وی در پاسخ به پراکندگی موضوعات فیلم های جشنواره عمار بیان کرد: برای ما رویکرد مهمتر از موضوع است، ما رویکرد واحدی داریم که مثل نخ تسبیح موضوعات مختلف را دور هم جمع می کند. ممکن است اتفاقی در مدرسه، رویدادی در دهه 60، یک معضل اجتماعی یا مساله انقلابی در فیلم ها مطرح شود اما آن چه مهم است این است که رویکرد فیلمی انقلابی باشد و به پشتیبانی از آرمان های نظام بپردازد. با این رویکرد هر موضوعی از سوژه های اجتماعی، اقتصادی تا سیاسی و فرهنگی وارد فیلم های عمار می شود. همچنان که ما فیلم هایی داشتیم که هم فضای امیدبخش را نشان داده اند، هم مشکلات یک زوج مبتلا به بیماری "ام اس" را نشان داده اند و هم فیلمهایی مثل "میراث آلبرتا" بوده اند که به فرار مغزها پرداخته اند.
دبیر اجرایی دوره های سوم و چهارم جشنواره عمار درباره ویژگی اصلی این جشنواره خاطرنشان کرد: از ویژگی های جشنواره عمار بههنگام بودن آن است. اولین دوره جشنواره عمار در سال 89 به خاطر سالگرد فتنه شکل گرفت و آثاری در یادآوری فتنه ساخته شد و این جشنواره هر ساله به روز بودن خود و توجه به مسایل روز را حفظ کرده است. همچنان که امسال بخش اقتصاد مقاومتی اضافه شد و در روزهای اخیر هم به خاطر حاشیه هایی که در ارتباط با آمریکا بوجود آمد بخش "مرگ بر آمریکا" اضافه شد.
جشنواره عمار مخاطب شناسی می کند
وی همچنین درباره فضایی که جشنواره عمار برای اکرانکنندههای در پایگاههای بسیج و ... فراهم می کند گفت: از برکات فضاهایی چون مسجد است که می تواند افراد را دور هم جمع کرده تا فیلمهای جشنواره را ببینند. اینکه مردم می توانند در این اتفاق شریک شوند هم برای خود سینمای ایران مفید است و هم برای مردم زیرا تجمعات، روابط، انگیزه و اعتماد به نفسی شکل می دهد که تاثیر مستقیم در تولید و پیشرفت فیلم های ما دارد.
بامروتنژاد در پایان به یکی از اکرانهای مردمی در یکی از این مساجد اشاره و عنوان کرد: یکی از اکران های ما به صورت مستمر در یکی از هیات های نوجوانان شکل می گیرد. این هیات 15 تا 20 نفر جمعیت دارد و هر هفته نوجوانان این هیات بعد از خواندن زیارت عاشورا فیلم های عمار را می بینند. ویژگی اول چنین اکران هایی تاثیری است که این نوجوانان از فیلم های اکران شده می گیرند و ویژگی دوم جایگاهی است که این فیلم ها در آنها نمایش داده می شود. یعنی اگر کارگردان و فیلمساز ما بداند که فیلمش در کجا نمایش پیدا می کند و برای چه کسانی به چه آرمان هایی عرضه می شود مخاطب شناسی می کند و فیلم های کاربردی تری می سازد. مخاطب معمول سینمای ایران شاید از 300 الی 400 هزار نفر بیشتر نشود اما اکران های مردمی فیلم عمار در هر کجا و هر نقطه ای می تواند شکل بگیرد و اصلاً یکی از راه های برون رفت از نبود مخاطب در سینمای ایران همین است که به بدنه مردم بیشتر نزدیک شویم.
نظر شما