۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳

خزاعی :

تسلیحات هسته ای بزرگترین تهدید نسل های فعلی و آینده بشریت است

تسلیحات هسته ای بزرگترین تهدید نسل های فعلی و آینده بشریت است

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در اظهاراتی وجود تسلیحات هسته ای در جهان را بزرگترین تهدید پیش روی نسل های فعلی و آینده بشریت خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فاکس نیوز، "محمد خزاعی" در جلسه کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این اظهارات در ادامه گفت : انهدام کامل این تسلیحات غیر انسانی تنها تضمین کاملی است که برای استفاده نکردن از آنها وجود دارد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در ادامه افزود : پیش از آنکه این تسلیحات همه ما را از بین ببرند ما باید همه آنها را از بین ببریم. این یک گزینه نیست، بلکه مسئله ضروری و لازم است. این موضوع (انهدام کامل تسلیحات هسته ای) هم حق و هم مسئولیت ماست.

خزاعی در ادامه تاکید کرد : ما نیازمند آن هستیم که اراده سیاسی خود را برای رسیدن به جهان عاری از سلاح های هسته ای در نزدیک ترین زمان ممکن هزینه کنیم.

مجمع عمومی سازمان ملل دو قطعنامه یکی به پیشنهاد ژاپن و دیگری به پیشنهاد ایران در رابطه با لزوم انهدام تمام تسلیحات هسته ای موجود در جهان را تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش، کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی جنبش عدم تعهد حاوی پیشنهادهای سه گانه "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران، در زمینه خلع سلاح هسته ای را با 129 رأی مثبت، 28 رأی منفی کشورهای غربی و 19رأی ممتنع به تصویب رساند.

به گزارش مهر، سه پیشنهاد مندرج در پیش نویس این قطعنامه عبارتند از:

1- آغاز فوری مذاکرات جهت انعقاد یک کنوانسیون بین المللی جامع به منظور منع کسب، تولید، توسعه، انباشت و استفاده از سلاحهای هسته ای و فراهم آوردن زمینه نابودی کامل آنها،

2- برگزاری یک کنفرانس عالی رتبه بین المللی در سال 2018 میلادی در زمینه خلع سلاح هسته ای،

3- نامگذاری روز 26 سپتامبر هر سال به عنوان روز بین المللی امحای کامل سلاح های هسته ای.

رئیس جمهوری اسلامی ایران این پیشنهادها را به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در اولین نشست عالی رتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته ای که در 4 مهر امسال در نیویورک برگزار شد، ارائه کرده بود.

این پیشنهادها از سوی بسیاری از هیئت های شرکت کننده در نشست عالی رتبه در باره خلع سلاح هسته ای و نشست سالانه کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی موسوم به کمیته اول مورد حمایت قرار گرفت و از آن به عنوان نقشه راه مناسبی برای تحقق جهانی عاری از سلاح هسته ای تمجید شد.

 

 

 

کد خبر 2169485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha