تحولات آسیا/

افزایش شمار آوارگان اندونزیایی در پی از سرگیری فعالیت آتشفشان/ برگزاری انتخابات تاجیکستان در سایه تهدید و تحریم

افزایش شمار آوارگان اندونزیایی در پی از سرگیری فعالیت آتشفشان/ برگزاری انتخابات تاجیکستان در سایه تهدید و تحریم

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: آغاز دومین دور گفتگوهای نظامی بنگلادش و آمریکا، و هشدار رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان درباره بسته شدن مسیرهای تدارکاتی ناتو در ایالت خیبرپختونخواه از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

بنگلادش

آمریکا و بنگلادش دومین دور گفتگوهای نظامی را از امروز سه شنبه با هدف گسترش همکاریهای دوجانبه در داکا برگزار کرده و قرار است که به مدت سه روز درباره چگونگی گسترش همکاریها و برقراری ثبات و امنیت در منطقه گفتگو کنند.

اندونزی

رسانه های خبری گزارش دادند شمار افرادی که در پی از سرگیری فعالیت آتشفشان کوه سینابونگ در جزیره سوماترای اندونزی و پرتاب گدازه های آتشفشان تا ارتفاع 7 کیلومتری به آسمان مجبور به ترک منازل خود شده اند، به هزار و 681 نفر رسید.

در همین راستا مقامات اندونزی از مردم این منطقه که پیشتر در سپتامبر گذشته به دلیل ازسرگیری فعالیت این آتشفشان منازل خود را تخلیه کرده بودند، خواستند تا منازل خود را ترک کنند و ارتش نیز برای تخلیه ساکنان 4 روستای واقع در اطراف این آتشفشان کمک کرد.

همچنین اواخر سال 2010 در پی از سرگیری فعالیت کوه آتشفشانی مراپی در نزدیکی شهر یوگیاکارتا بیش از 350 نفر کشته شدند که این مرگبارترین فعالیت آتشفشانی در اندونزی بود.

تاجیکستان

با وجود برگزاری ششمین دور انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان در روز چهارشنبه و حضور بیش از ۷۰۰ ناظر بین‌المللی از سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحاد کشورهای مشترک‌ المنافع و سازمان همکاری شانگهای، اپوزیسیون درباره تحریم انتخابات و مشارکت نکردن در آن هشدار داد.

امام‌ علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و رهبر حزب حاکم خلق دموکرات، اسماعیل طلبکف عضو مجلس و نماینده حزب کمونیست، عالم‌جان بابایف رئیس حزب اصلاحات اقتصادی، عبدالحلیم غفاراف از حزب سوسیالیست، طالب‌ بیک بخاری‌ اف از حزب کشاورزی و سعید جعفر عثمان‌ اف رئیس حزب دموکراتیک نامزدهای انتخابات درحالی به رقابت با یکدیگر می پردازند که رحمت‌ الله زائرف رئیس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان برگزاری انتخابات در وضعیت حاضر را در تضاد با قانون اساسی و علیه منافع ملی کشورش توصیف کرده است.

دلیل تحریم انتخابات نابرابری احزاب سیاسی و شرایط نامزدها، تقلب در جمع‌ آوری امضاهای حامیان نامزدها، محروم‌ کردن یک و نیم میلیون مهاجر کاری این کشور از شرکت در روند جمع‌ آوری امضا، ثبت‌ نام نکردن آینهال بابا نظراوا نامزد اتحاد اصلاح‌ طلبان و ثبت‌ نام غیرقانونی امام‌ علی رحمان رئیس جمهوری فعلی از جمله دلایل تحریم انتخابات عنوان شده است.

پاکستان

همچنین با وجود درخواست آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو برای باز نگه داشتن مسیر تدارکاتی ناتو، عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان با حضور در مجلس هشدار داد در صورتی که دولت نسبت به حمله پهپادها به وزیرستان شمالی که باعث کشته شدن حکیم‌ الله محسود رهبر طالبان پاکستان شد، واکنش نشان ندهد، مسیرهای تدارکاتی ناتو در ایالت خیبرپختونخواه از 20 نوامبر (29 آبان) بسته می‌ شود.

حزب تحریک انصاف پاکستان که حکومت ایالت خیبرپختونخواه را که محل عبور یکی از دو مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان است، برعهده دارد، تهدید کرد در صورت توقف نشدن حمله پهپادهای آمریکایی در مناطق قبیله نشین مسیر تدارکاتی ناتو مسدود می‌ شود.

کد خبر 2169570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha