۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۳۸

گزارش مهر/

سکه سکه صدقه، صندوق صندوق اعتماد

سکه سکه صدقه، صندوق صندوق اعتماد

تبریز - خبرگزاری مهر: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی در سرزمین ایران به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) ، تلاش ها برای زدودن محرومیت از چهره مومنان و جامعه اسلامی توام با دیگر فعالیت ها در سراسر کشور آغاز شد و وظیفه محرومیت زدایی و حمایت از محرومان مالی که عزتمندانه سر در بندگی خدا نگه داشته اند بر دوش کمیته امداد امام (ره) قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، دغدغه امام امت برای برپایی نهادی حمایتی از محرومان جامعه در این کلام ایشان به وضوح متجلی است که فرموده اند:" جنوب شهری های مظلوم و طبقه محروم در طول تاریخ ، با تعهد به ارزش های انسانی و اسلامی بیشتر و مصمم تر در مقابل قدرت ها و وابستگان و دلباختگان به آن ها به پا خاسته و بر می خیزند و اینان هستند که با مشت گره کرده ی خود و حضور دائم در صحنه ی اسلام ، قدرت ها را در هم می کوبند و طمع کاران را که به دنبال قدرت ها بودند ، مایوس نمودند."

اکنون با گذشت 35 سال از عمر پر شکوه انقلاب اسلامی در جغرافیای سرزمین ایران نام کمیته امداد برای هر زن و مرد ایرانی تبدیل به نامی شده است که حمایت از محرومان و اقشار آسیب پذیر کشورمان را با تعهد بر دوش گرفته و صادقانه برای رفع نیازهای آنان می کوشد.

اعتماد به کمیته امداد ناشی از عملکرد آن است

آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در این باره گفت: کمیته امداد تنها نهادی است که مردم و مسئولان به فعالیت ها و اقدامات مثبت آن جهت فقرزدایی و خودکفایی محرومان و نیازمندان اطمینان و اعتماد کامل دارند.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص چرایی اعتماد مردم به کمیته امداد اظهار داشت: تصویری از کمیته امداد در ذهن مردم نقش بسته ناشی از عملکرد آن است.

محمد جواد ایروانی ادامه داد: نظارت به عنوان مولفه مهم پایداری و قوام و استحکام این نهاد در ارائه خدمات است.

وی افزود: مردمی بودن از ویژگی های بارز کمیته امداد است که با بسیج توانمندی های مردمی در جهت تحقق ماموریت های محوله با جلب اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه ها ، به تلاش خود ادامه می دهد.

حبیب الله عسگر اولادی نماینده ولی فقیه در کمیته امداد نیز نظارت بر فعالیت های این نهاد انقلابی را از درون تشکیلات اداری عامل موفقیت و کسب آبرو برای آن بر شمرد و گفت: به قول حضرت امام خمینی (ره) "کسی که نمی تواند خود را نظارت کند ، نمی تواند دیگران را نظارت کند" از این رو خود نظارتی در کمیته نهادینه شده است.

سیاست کمیته امداد توانمندسازی مددجویان است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در اداره متبوع خود برای محرومان این استان گفت: در حال حاضر فعالیت های کمیته امداد از حمایت مطلق به سمت توانمند سازی سوق پیدا کرده است چرا که بر این باوریم تنها حمایت مالی گرهی از مشکل خانواده های تحت پوششی که با تمام مشکلات عزتمندانه و شرافتمندانه امرار معاش می کنند نخواهد گشود و مانع از پیشرفت فرد فرد اعضای خانواده در به شکوفایی رساندن استعدادهای اقتصادی آنها می شود.

حسین دشتی در این باره تصریح کرد: توانمندسازی مددجویان و حمایت از آنان بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به صورت هدفمند و زمان دار بوده و بر اساس نقشه جغرافیایی فقر و رده بندی خانواده های نیازمند در حال انجام است.

هم اکنون 57 هزار خانوار با 143 هزار نفر جمعیت در این استان به عنوان مددجو تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

همچنین 25هزار خانوار با جمعیت 46 هزار نفر نیز در چتر حمایتی طرح شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هستند که شامل افراد بالای 60 سال می شود و افراد تحت پوشش بعد از رسیدن به این سن نیازی به از اثبات از کار افتادگی خود نداشته و تا پایان عمر خود و همسرش از مستمری برخوردار بوده و از دیگر مزایا بهره مند خواهد شد.

29 درصد از مددجویان تحت حمایت در استان نیز به دلیل از کار افتادگی سرپرست خانواده تحت حمایت این نهاد قرار گرفته اند.

در بین شهرستان های استان خداآفرین با 53 درصد بیشترین و اسکو با 13 درصد کمترین تعداد مددجوی از کار افتادگی سرپرست خانوار را داراست.

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان در تشریح اقدامات انجام شده توسط حوزه کاری خود گفت: از مظاهر کمیته امداد در جامعه برای مردم حضور صندوق های جمع آوری صدقات در حاشیه خیابان هاست که با رنگ آبی خود برای مردم چهره ای آشنا و شناخته شده از این نهاد حمایتی هستند.

علی حداد ابراز داشت: در طول شش ماه نخست سال جاری تنها از طریق همین صندوق ها 27 میلیارد و 857 میلیون و 249 هزار ریال جمع آوری شد که نسبت به سال گذشته دو برابر رشد دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با تشریح فعالیت های کمیته امداد ابراز داشت: این نهاد در بخش اشتغالزایی ، فرهنگی ، عمرانی ، حمایتی و حقوقی به مددجویان کمیته امداد یاری می رساند .

ایجاد 29هزار و500شغل در آذربایجان شرقی هدف کمیته امداد است

حسین دشتی در تشریح این فعالیت ها ادامه داد: در بخش اشتغالزایی تلاش کمیته امداد در سطح کشور بر این است تا در صورت تامین منابع مالی از طریق بانک ها ، امسال برای 500 هزار سرپرست خانوار تحت پوشش خود ایجاد اشتغال کند که این تعداد در استان آذربایجان شرقی 29 هزار و 500 خانوار است.

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته تاکنون پنج هزار و 400 خانوار در سال جاری خودکفا شده اند که 917 خانوار از منابع امدادی ، 332 خانوار از منابع بنگاه های زود بازده ، چهار هزار و 158 خانوار از منابع قرض الحسنه ، پنج خانوار از منابع صندوق مهر امام رضا و 20 خانوار از سایر منابع به خودکفایی رسیده اند.

وی همچنین گفت: برای ایجاد بسترهای اشتغال برای مددجویان بر اساس تفاهم های انجام شده با فنی و حرفه ای استان تاکنون 15هزار مددجو از آموزش های مراکز آموزشی فنی و حرفه ای استان بهره مند شده اند.

دشتی همچنین گفت : برای عرضه محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد در استان فروشگاه خدمات تولیدی و بازرگانی کمیته امداد در تبریز افتتاح شده که چهارمین فروشگاه شمالغرب کشور در نوع خود است.

وی در خصوص برخی اقدامات فرهنگی صورت گرفته در این اداره کل نیز گفت: تلاش می شود تا فعالیت های فرهنگی نظیر برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی برای فرزندان و خانواده ها در طول سال برگزار شود و در کنار آن نیز اقداماتی نظیر پرداخت شهریه دانشجویی و دانش آموزی ، آموزش خانواده ها و کمک به ارتقاء دانش مدیریت خانواده ها ، تهیه جهیزیه نوعروسان و سایر موارد انجام شود.

طلاق در جامعه مددجویان کمیته امداد کمتر از دو درصد است

وی تصریح کرد: یکی از برکات این اقدامات در خانواده های تحت حمایت کمیته امداد کاهش شدید طلاق در این خانواده هاست به نحوی که میزان طلاق در زوج های جوان مددجو به کمتر از دو درصد رسیده در حالیکه جامعه ما شاهد ارقام بسیار بالایی در این رابطه است.

معاون حمایتی و سلامت خانواده کمیته امداد استان نیز در این باره گفت: با تلاش های انجام شده تنها در ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) همزمان با روز دختر 862 جهیزیه به نوعروسان نحت حمایت کمیته امداد در استان اهدا شد.

خالد سیار با بیان این مطلب ابراز داشت: ارزش این تعداد جهیزیه های اهدایی بالغ بر 10 میلیارد و 472 میلیون ریال بود که اکثر آن از طریق کمک های نقدی و غیر نقدی مردم در سایه اعتماد به این نهاد انقلابی تهیه شد.

وی گفت: در سطح استان نیز 529 مرکز درمانی اقدام به ارائه خدمات درمانی به مددجویان می کنند که از این تعداد مرکز درمانی ، 40 بیمارستان،51 مرکز رادیولوژی و سونوگرافی،70 آزمایشگاه،96 داروخانه،117 پزشک متخصص و 66 پزشک عمومی به ارائه این خدمات مشغولند.

سیار در ادامه با تشریح دیگر اقدامات بخش حمایتی کمیته امداد استان ادامه داد: در این بخش نیز برای درمان ، پرداخت مستمری ، انجام مشاوره ، حمایت از ایتام و تامین وام قرض الحسنه اقدام می شود که تنها در بخش مشاوره 16 هزار نفر از خدمات مشاوره برخوردار شده اند.

سیار این مشاوره ها را در زمینه های مختلف خانواده ، حقوقی ، تحصیلی و مسایل تربیتی فرزندان مددجویان عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان همچنین به تشریح اقدامات بخش عمرانی نیز پرداخت و گفت: در این بخش تعمیرات کلی و جزئی برای مددجویان انجام می شود و برای خرید مسکن مهر و کمک به اجاره مسکن مددجویان تلاش می شود.

دشتی بزرگترین اقدام انجام شده کمیته امداد استان در این بخش را مربوط به زلزله ارسباران دانست و اظهار داشت: در این بخش در شهرستان های اهر 370 واحد ، 740 واحد در ورزقان ، 660 واحد در هریس و 62 واحد نیز در تبریز احداث شد و اقدامات تکمیلی برای دیگر مددجویان این شهرستان ها که به نحوی از انحاء اقدامات عمرانی آنها ممکن است به تعویق افتاده باشد در حال انجام است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش حقوقی نیز اقدامات انجام شده را شامل حل مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان ، کمک به آزادی زندانیان و ... عنوان کرد.

دشتی با تاکید بر این که اعتماد مردم به کمیته امداد امام خمینی (ره) برای توزیع کمک های نقدی و غیر نقدی سرمایه اصلی این تشکل مردم نهاد است ابراز داشت: تنها در سال جاری در هفته احسان و نیکو کاری جمع اوری کمک های مردمی برای دانش آموزان 20 درصد افزایش یافته و شاهد تحقق رقم 21 میلیارد ریالی در سطح استان هستیم.

وی تحقق درآمد 30 میلیارد و 537 میلیون ریالی از طریق جمع آوری زکات مومنین در سال گذشته را نیز گوشه ای از اعتماد مردم مسلمان به این نهاد انقلابی اعلام کرد و ابراز داشت: این زکات در اختیار محرومان استان قرار گرفته است.

دشتی یکی از ابتکارات جالب این نهاد را اجرای طرح مفتاح الجنه عنوان کرد و تصریح کرد: در این طرح خیرین در آستانه ماه مبارک رمضان با مراجعه به خانه مددجویان تحت پوشش از نزدیک در جریان نیازمندی های آنان قرار گرفته و برای تامین و رفع نیازمندی های آنان با نظارت کمیته امداد  به صورت مستقیم اقدام می کنند که در حال حاضر نیز کمیته امداد آمادگی فراهم کردن ملاقات خیرین با خانواده های نیازمند را دارد.

مدیرکل کمیته امداد استان در پایان تصریح کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال 94 باید میزان جذب مشارکت های مردمی شش برابر شود تا شاهد تحقق درآمد 946 میلیارد ریالی برای مددجویان استانمان باشیم و این امر جز با مشارکت عموم مردم خیر در آذربایجان شرقی محقق نمی شود.

گزارش از رامین فرهودی

کد خبر 2169685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha