۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۵۶

کری :

فعالیت جاسوسی واشنگتن نباید به مذاکرات آمریکا-اروپا لطمه بزند

فعالیت جاسوسی واشنگتن نباید به مذاکرات آمریکا-اروپا لطمه بزند

وزیر امور خارجه آمریکا که به اروپا سفر کرده، امروز در ورشو اعلام کرد که اسناد افشا شده در مورد جاسوسی واشنگتن از کشورهای مختلف، نباید به مذاکرات تجاری ایالات متحده با کشورهای اروپایی زیان وارد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، "جان کری" با اذعان به ناراحتی کشورهای اروپایی از فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا گفت : بازبینی قوانین آژانس امنیت ملی آمریکا، بین حریم خصوصی و امنیت یک توازن واقعی برقرار می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود : اروپایی ها و دیگر کشورها سوالاتی منطقی درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا دارند که به این پرسش ها در مذاکرات خصوصی پاسخ می دهیم.

کری در ادامه برای دلجویی از کشورهای اروپایی گفت : ما نیازمند این هستیم که بدانیم که همه ما با هم هستیم. همه ما تلاش می کنیم تا از شهروندانمان محافظت کنیم.

کری در حالی این اظهارات را بیان می کند که فرانسه، آلمان و اسپانیا، به شدت نسبت به جاسوسی آمریکا از شهروندان و مقامات اروپایی معترض هستند و در این راه آلمان به همراه برزیل پیش نویس قطعنامه ای را در مورد ممنوعیت جاسوسی از شهروندان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده اند که این پیش نویس تا هفته گذشته از حمایت 20 کشور برخوردار شده بود.

آمریکا و اروپا قرار است برای توسعه روابط اقتصادی قرارداد آزاد تجاری امضا کنند، اما افشای جاسوسی واشنگتن از کشورهای اروپایی موجب شده تا برخی از کشورها برای امضای این قرار داد ابراز تردید کنند.

علاوه بر این موضوع، افشای جاسوسی آمریکا از صدر اعظم و شهروندان آلمان، سبب بروز تنش میان دو کشور و احضار سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان شد. پس از آن نیز در هفته گذشته روسای دستگاه های اطلاعاتی و مشاور عالی مرکل به آمریکا رفتند تا درباره این جاسوسی با مقامات واشنگتن رایزنی کنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در روزهای اخیر، جاسوسی از مرکل از سال 2002 میلادی آغاز شده و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز در سال 2010 میلادی در جریان این عملیات قرار گرفته، اما اقدامی برای توقف آن انجام نداده است.

این در حالی است که سناتور "دایان فاین استاین" رئیس کمیته اطلاعات سنا، از توقف جاسوسی آمریکا از همیپمانان خود خبر داده است، اما سخنگوی آژانس امنیت ملی این کشور اعلام کرده که اطلاعی از این موضوع نداشته است و نمی تواند آن را تایید و یا رد کند.

در این میان باراک اوباما نیز برای فرونشاندن آتش خشم کشورهای اروپایی، در  مصاحبه با شبکه Fusion (یک شبکه ترکیبی متشکل از ای بی سی نیوز و یونی ویژن)گفت : دستور بازبینی روش های جمع آوری اطلاعات را با آژانس های اطلاعاتی داده ام. این بدان معناست آنچه آنها قادر به انجام آن هستند، لزوما به این معنی نیست که آنها آن کار را می توانند انجام دهند.

بر اساس اسناد منتشر شده، آژانس امنیت ملی آمریکا از 70 میلیون شهروند فرانسوی جاسوسی کرده و فقط در یک ماه بیش از 60 میلیون تماس تلفنی شهروندان اسپانیایی را شنود کرده است.

 

کد خبر 2169965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha