۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۸

اهمیت ارتباط عاطفی پدر با کودک قبل از تولد/ لزوم ایجاد احساس امنیت درهمسر

اهمیت ارتباط عاطفی پدر با کودک قبل از تولد/ لزوم ایجاد احساس امنیت درهمسر

يكي از بهترين راههاي مساعدت به سلامتي عاطفي زن باردار و جنین ايجاد اين احساس در اوست كه شوهرش حقيقتا نسبت به ايفاي نقش يك پدر خوب متعهد و وفادار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در زندگی امروز نقش پدر در مراقبت از كودك دستخوش تغيير شده و پدر نقش خاصي در رشد و شكوفايي كودك دارد. اين نظر كه فقط مادران مي توانند نقش عاطفي در مراقبت از نوزاد و بچه داري ايفا كنند اين ديدگاه نادرستي است، پدران هم مي توانند پرورش دهندگاني حساس و عاطفي باشند. وظيفه پدري قبل از تولد كودك شروع مي شود. پدر ممكن است چنين بپندارد كه همسرش در طي دوران بارداري بايد به تنهايي پذيراي كودك باشد و تا وقتي كه كودك به دنيا نيامده، او هيچ نقشي در اين زمينه ندارد. اين نظري نادرست است.

همان طور كه مادر مواظب كودكي است كه در شكم خود دارد، پدر كودك هم بايد مواظب مادرش باشد. هر كاري كه از دست مرد براي همسرش بر مي آيد تا او دوران بارداري سالم تري را بگذراند، به گونه اي غير مستقيم در سلامت كودكتان تاثير خواهد داشت.

براي مادر همبستگي با كودك بسيار آسانتر است، زيرا كودك بخشي رشد يابنده از وجود اوست. با گذشت هر ماه، مادر حضور كودك را بيشتر و بيشتر در درون خود احساس مي كند در حالي كه پدر مي تواند به راحتي از اين ماجرا بركنار بماند، زيرا بدن او دچار هيچ تغييري نمي شود. گرچه بسياري از مردان بر اين باورند كه آنها نيز در خلال دوران بارداري همسرشان نشانه هايي مشابه را تجربه مي نمايند.

يكي از راههايي كه شما را واقعا با كودكتان پيش از تولدش پيوند مي دهد اين است با كودك خود پيش از اينكه متولد شود صحبت كنيد. بر اساس يكي از مباحث تحقيقي جالب به نام آگاهي جنيني، كودكان پيش از تولد، در شش ماهگي دوره بارداري يا شايد پيش از آن مي توانند صداهاي بيرون از رحم مادر را بشنوند. برخي از محققين بر اين باورند كه ممكن است كودك پيش از تولد عملا صداي پدر را بهتر از صداي مادر بشنود، زيرا مايع آمنيوتيك، صداي مردانه را كه داراي فركانس پايين است بهتر از صداي زنانه تشديد مي نمايد.

صحبت كردن با كودك متولد نشده تان راه را برايتان هموار كرده و كار گفتگوي شما را با او پس از تولد راحت تر خواهد نمود. مطالعات نشان داده كودكاني كه پدرانشان پيش از تولد با آنها صحبت كرده اند بعد از تولد نيز نسبت به صداي پدرشان واكنش بيشتري نشان داده اند و اين امر شايد به دليل آن بوده كه صداي پدر در ذهن كودك پيش از تولد نقش بسته است.

مطالعات نشان داده كه يكي از بهترين راههاي مساعدت به سلامتي عاطفي زن باردار ايجاد اين احساس در اوست كه شوهرش حقيقتا نسبت به ايفاي نقش يك پدر خوب متعهد است.

ايجاد همبستگي با كودك پيش از تولد براي پدر نيز سودمند است؛ پدراني كه با كودك خود صحبت كرده و با دستهايشان او را پيش از تولد نوازش كرده اذعان مي كنند كه با كودكان خود پيش از تولد و بعد از آن احساس صميميت بيشتري دارند.

در نتيجه مي توان گفت كه پدري كه قبل از تولد با كودكش رابطه عاطفي برقرار مي كند به اين حالت خو مي گيرد كه بعد از تولد كودك نيز بخشي از وجود او مي شود و دلبستگي بين كودك و پدر راحت تر شده، زيرا پدر اين نقش را قبل از تولد وي آغاز كرده است  

کد خبر 2170080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha