۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۰۲

احسانی به مهرخبر داد:

تولید ماهیان زینتی و بیومس زنده آرتمیا در دانشگاه ارومیه

تولید ماهیان زینتی و بیومس زنده آرتمیا در دانشگاه ارومیه

ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه از تولید ماهیان زینتی و بیومس زنده آرتمیا در این پژوهشکده با راه اندازی بخش ویژه خبر داد.

علی احسانی در گفتگو با خبرنگار مهر،با بیان اینکه ماهیان زینتی و آکواریومی از جمله موجوداتی بوده که به سادگی در منازل و با استفاده از تجارب شخصی پرورش داده می شوند، افزود: تکثیر، پرورش و در مجموع تجارت ماهیان زینتی نیز سهم بزرگی از گردش سرمایه و صنعت آبزی پروری دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود توانایی داخلی در زمینه پرورش و تکثیر انواع ماهیان زینتی هنوز هم تعداد کثیری از ماهیان زینتی آب شیرین و آب شور از طریق مرزهای هوایی و از کشورهای آسیای جنوب شرقی به ایران وارد می شوند، اظهار داشت: در این راستا، پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه، بخش جدید تحقیقاتی- تولیدی با عنوان ماهیان زینتی راه اندازی می کند.

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه هدف از راه اندازی این بخش را جلب توجه محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ارائه موضوعات تحقیقاتی و کاربردی و انجام پروژه های تکثیر و پرورش این دسته از آبزیان مهم و تجاری دانست و گفت: حل معضل تکثیر و پرورش این گونه از آبزیان موجب تولید فناوریهای جدید در شاخه آبزیان و کاهش خروج ارز از کشور می شود.

احسانی با اعلام اینکه آرتمیا از جمله مهمترین غذاهای زنده در تکثیر و پرورش لارو اغلب آبزیان محسوب می شود، عنوان کرد: ارزش غذایی بالا، سهولت دسترسی به آرتمیا در تمامی مراحل رشد، امکان ساده پرورش آرتمیا در آزمایشگاه و همچنین مقبولیت آن توسط انواع آبزیان باعث شده است آرتمیا جایگاه ویژه ای در بین تکثیر دهندگان آبزیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به کاربرد بیومس آرتمیا در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به تولید بیومس آرتمیا نیز شده و مازاد مصرف بیومس آرتمیا در داخل پژوهشکده در صورت درخواست بخشهای خصوصی با دریافت سفارش قبلی به فروش می رسد، ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به بحران خشکسالی دریاچه ارومیه و تالابهای اطراف آن عملا دسترسی به بیومس آرتمیا را برای پرورش دهندگان آن محدود کرده است.

غنی سازی ناپلی آرتمیا با اسیدهای چرب و ویتامین C

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه با بیان اینکه ناپلی آرتمیا در تغذیه لارو بسیاری از آبزیان پرورشی بویژه میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی دارای نقش زیربنایی است، گفت: با توجه به نقش اسیدهای چرب بلند زنجیره غیر اشباع و ویتامین C بر بهبودی کیفی لارو آبزیان پرورشی و افزایش درصد بقا، میزان رشد و مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی، غنی سازی ناپلی آرتمیا با اسیدهای چرب و ویتامین C قبل از تغذیه توسط لارو آبزیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

احسانی با اشاره به اینکه امولسیون اسیدهای چرب یک محصول وارداتی و گران قیمت محسوب می شود، عنوان کرد: روش بهینه برای غنی سازی ناپلی آرتمیا ارومیانا با سه نوع روغن بومی شامل روغن ماهی، روغن ماهی خاویاری و روغن پنبه دانه بجای امولسیون استاندارد اسیدهای چرب انجام شد.

وی عنوان اینکه غنی سازی ناپلی آرتمیا با روغن تخمدان ماهی خاویاری بطور معنی داری غلظت این اسیدهای چرب را در مقایسه با گروه کنترل افزایش می دهد، اعلام کرد: بنابراین استفاده از این روغن بومی در غلظت 100 میلی گرم در لیتر بجای امولسیون وارداتی برای غنی سازی ناپلی آرتمیا ارومیانا با هدف ارتقای میزان اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره امگا 3 و امگا 6 مورد تایید قرار گرفت.

تولید جیره از پساب ماهی در پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه در ادامه از تولید جیره ماهی از پساب ماهی توسط پژوهشگران این مرکز خبر داد و گفت: اجرای این طرح ضمن کاهش آلودگی ناشی از پسابهای خروجی از مزارع پرورش ماهی به منابع آبی طبیعی، یک منبع ارزان قیمت غذایی برای استفاده در جیره آبزیان می شود.

احسانی با اشاره به اینکه همچنین پژوهشگران موفق شدند با استفاده از مخمر غنی شده با سلنیوم رشد، تقویت ایمنی و بهبود مقاومت ماهی قزل آلای رنگین کمان در برابر بيماري و  برخی  از استرس هاي محيطي را افزایش دهند، افزود: نتایج بدست آمده نشان می دهد که در صورت غنی سازی مخمر با سلنیوم و استفاده از آن در جیره غذایی آبزیان به ویژه ماهی قزل آلای رنگین کمان علاوه بر صرفه جویی ارزی در واردات سویه های تجاری پروبیوتیکها نسبت به بومی سازی تکنیک استفاده اقدامات چشمگیری انجام داد.

کد خبر 2170693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha