۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۱۶

گزارش مهر/

محرم فرصت تبیین آموزه‌های مذهبی برای دانش آموزان است/ جلوه نور ارادت خاندان شیعه در مدارس خراسان رضوی

محرم فرصت تبیین آموزه‌های مذهبی برای دانش آموزان است/ جلوه نور ارادت خاندان شیعه در مدارس خراسان رضوی

مشهد - خبرگزاری مهر: همزمان با آغاز ماه خون و قیام، مدارس خراسان رضوی سیاهپوش و یک میلیون و یکصد دانش آموز، دل به عزاداری سالار شهیدان می‌سپرند و تشکل‌های دانش‌آموزی از بسیج و شورا و انجمن گرفته تا تمامی دوستداران حسین(ع)، با سلام و صلوات نمازخانه مدارس را به آب و گلاب شست و شو داده و غبارش را به نور ارادت خاندان شیعه می زدایند.

به گزارش خبرنگار مهر، هیات‌های مذهبی دانش آموزان و معلمان همچون سال‌های گذشته میزبان عزاداران شهید کربلا و یاران با وفایش بوده و محرم وصفر را به سوگ می نشینند.

مربیان و معاونین پرورشی چند هفته‌ای مانده به محرم، کتیبه‌های سبز و سیاه را بر دیوار حیاط و نماز خانه و ورودی‌های مدارس نصب می کنند تا حزن و اندوه شهادت آن امام همام را به نسل امروز یادآور شوند.

مراسم صبحگاه تمام مدارس خراسان رضوی با زیارت عاشورا آذین می شود و شور برپایی این نغمه و نوا دلدادگان حسین (ع) را تا صحرای کربلا، میهمان می شود.

دانش آموزان و معلمان با مشارکت در مراسم زیارتنامه خوانی، سقای کربلا می شوند و به تشنگان دانش آموز آب و گلاب و چای و خرما تعارف می کنند.

پرچم سرخ یا حسین

سالهاست هیاتهای عزاداری دانش آموزان خراسان رضوی با انسجام، شوری حسینی گرفته است. مداحان اهل بیت با تمام خردسالی خویش، مرام عاشقی می آموزند؛ در دسته جات اسپند می گیرانند و بر طبل و سنج می کوبند.

مجاوران و زائران، در دیدار این پروانه های کوچک امید،زندگی را رنگ عرفان می زنند و مذهب شیعه را به یاد علی اکبر و علی اصغر، در قلبهایشان زنده می سازند.

از هر مدرسه‌ای که نوای قرآن و سلام بر حسین بلند می شود، معلمان نیز بر شرف امام سوم شیعیان، درس می گویند و حدیث می خوانند.

محرم که می‌رسد، پرچم سرخ یا حسین بر سر در مدارس کنار پرچم ایران اسلامی نشان شیعه دارد. خاطره رشادت آن امام همام، دختران و پسران دانش آموز را به تفکری عمیق رسانده و لعن بر یزید را از دل بر لب جاری می سازد.

این جا مشهد الرضا است. خیابان و تکیه و مدرسه ای نیست که هیات نداشته، منبر علم نکرده و نذری ندهد.

دیگ‌های شله‌قلمکار، شله زرد و حلوای نذری به دستان اهالی انجمن اولیا و مربیان مدارس، در اغلب آموزشگاه‌های استان برقراروقلبهای شیفتگان مظلومترین بنده منتخب خداوند را به هم پیوند می دهد.

هم اکنون 365 هیات مذهبی در خراسان رضوی، چند صد هزار دانش آموز را جذب رشادتهای سردار اسلام و سقای کربلا ساخته است.

12 هزار مدرسه در خراسان رضوی، با مدیرانی عاشورایی و عزادارانی که با دستهای کودکانه، نوجوان و جوان خود بر سینه های سوخته از بی رحمی رفته بر سید امامان، اشک ماتم می ریزند، هم اینک لباس عزا بر تن دارند.

فرصت پرورش جان

محمد حسینی‌راد کارشناس مذهبی در مدارس معتقد است: بیان آموزه‌های دینی در مدارس به تنهایی راهبرد تربیتی نخواهد داشت مگر با گوشت و پوست و خون شنونده عجین شده باشد.

وی می افزاید: محرم و صفر بهترین فرصت ارائه درسهای زندگی و پرورش روح و جان دانش آموزان است.

حسینی تاکید می‌کند: گاه تنها به منبر رفتن و روضه خوانی نمی تواند نتیجه بخش تربیت دینی در مدارس باشد، در حالی که حضور دانش آموز در مراسم مذهبی و نقش آفرینی وی در انجام و برگزاری آن می تواند از ساعتها آموزش تئوری کارساز تر باشد.

زهرا دهنوی از دبیران دینی و قرآن مدارس مشهد نیز ضمن تاکید بر فرصت سازی ماه‌های مکرم محرم و صفر برای آموزش قرآن و دین،می‌گوید:بسیاری از شبهات دینی با حضور معلمان، اولیا و دانش آموزان از همان مراسم ابتدایی سیاهپوش کردن، قرار دادن نمادهای پنجره فولاد، شمع، کوزه، خیمه، نخل و شمشیر وزره از بین می رود.

وی بیان می کند: با انجام تحقیق و جست و جوی گروهی، دادن مسوولیت هیاتهای مذهبی به دانش آموزان و برگزاری مراسم روضه و زیارتنامه خوانی، نوجوانان و جوانان با آموزه‌های دینی ارتباط برقرار می کنند.

وی با اشاره به مذهب سازی های دشمن در فضای مجازی و واقعی ،روشنگری خانواده ها را بسیار مهم و عنوان می کند:تهدیدات دشمنان با نگرشی تازه به تاسوعا و عاشورا  در مدارس که بیش از یک میلیون جمعیت دانش آموزی ویک میلیون خانواده های ایشان را شامل می شود، می تواند راهبردی متفاوت در برخوردهای ما بوده، نسل نو را از سردرگمی و گرایش به سمت گناه و آلودگی ذهنی باز بدارد.

این جا عاشوراست

باز این چه شورش است که در خلق عالم است. این بنری است که دانش آموزان دبیرستان فرزانگان بر سر در مدرسه خویش آویخته اند. داخل سالن مدرسه کنار همه موفقیتهای تحصیلی، علمی، ورزشی و فرهنگی، چند تن از همیار مشاوران گونی پهن می کنند،خاک می افشانند تا نشانی از صحرای کربلا باشد.

کمی آن سو تر دخترانی دیگر نماز خانه و دیوارها را سیاهپوش می کنند. کتیبه های یا حسین مظلوم تو را می برد تا ظهر داغ عاشورا.

سحر شفیع مقدم و فاطمه رافتی کوزه می آورند و سنچ و زنجیر بر خاک می گذارند. روی کوزه به خط خوش نستعلیق نوشته شده:"حسین سرخترین نامی است که در تاریخ سرسبز مانده است".

کوزه عطشناک بر خاک می‌غلطد و دانش آموزان بر آن نوشته‌اند:"حسین نامی است که آبهای عالم به یاد او نوشیده می‌شود".

یکی شمع می گیراند، آن یکی پارچه سبز گره می زند و کسی هم زیارتنامه را برای سیصد دانش آموز به بیانی شیوا و سوزناک قرائت می‌کند.

دانش آموزی جلو می‌آید و می‌گوید: وقتی دیدم حتی مشاور مدرسه برای چیدمان محرم تلاش می‌کند و با این شیوه مرا با مذهبم آشتی دادند، نگرشم به دین عوض شد حالا می خواهم برای سلامتی مادرم نذر کنم.

این جا مدرسه زندگی است.درست مثل تمام مدرسه های شهر بهشت و خطه خاوری خراسان رضوی. این جا محرم است.

-----------------------------

گزارش: عزت خیابانی

کد خبر 2171250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha