۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۰۰

همزمان با مذاکرات هسته ای اعلام شد؛

تماس اوباما با نتانیاهو برای آرام کردن صهیونیست های همیشه معترض

تماس اوباما با نتانیاهو برای آرام کردن صهیونیست های همیشه معترض

رئیس جمهوری آمریکا برای آرام کردن نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از پیشرفت در مذاکرات هسته ای ژنو به شدت عصبانی است، در تماسی تلفنی با وی به او اطمینان داد که وضعیت آنگونه که تل آویو تصور می کند وخیم نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتض، بعد از اظهارات "بنیامین نتانیاهو" در خصوص بدبینی به توافق احتمالی ایران و کشورهای 3+3 و اینکه تهران برنده بزرگترین معامله قرن است، "بارارک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در تماس با نخست وزیر اسرائیل، وی را در جریان جدیدترین جزئیات موضوع هسته ای ایران قرار داد.

در همین رابطه کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در خصوص گفتگوی تلفنی اوباما و نتانیاهو اعلام کرد : آمریکا به شدت متعهد به این امر است که از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری کند. این موضوع هدف اصلی مذاکراتی است که میان ایران و کشورهای 1+5 (3+3) در حال انجام است.

به نوشته هاآرتض، تماس اوباما با نتانیاهو، ساعاتی بعد از دیدار "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سفر غیر منتظره وی به ژنو انجام شد.

نتانیاهو بعد از دیدار با کری، در فرودگاه بن گورین در جمع خبرنگاران و در اعتراض به توافق احتمالی میان ایران و کشورهای 1+5 گفته بود : این معامله قرن است و جامعه بین الملل معامله بدی را انجام داده است. اسرائیل این معامله را رد می کند و به جز من بسیار دیگری نیز در منطقه با این نظر موافق هستند هر چند که ممکن است آنها این عقیده را اعلام نکنند.

نتانیایو در ادامه افزود : اسرائیل مجبور به تبعیت از این توافق نخواهد بود و ما هر اقدامی را که لازم باشد برای دفاع از خود و امنیت مردم خود انجام می دهیم.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در ماه های اخیر تلاش های زیادی را برای جلوگیری از توافق ایران و کشورهای 1+5 انجام داده در ادامه گفت : می دانم که ایرانی ها در ژنو بسیار راضی و خشنود هستند و این به آن خاطر است که آنها همه چیز را به دست آورده اند در حالیکه هیچ چیزی را پرداخت نکرده و از دست نداده اند.

نتانیاهو در ادامه گفت : ایرانی ها بعد از سال ها تحمل تحریم خواستار کاهش تحریم ها بودند، آنها بدون آنکه هزینه ای را پرداخت کنند به این هدف رسیدند زیرا ایران توانایی غنی سازی خود را کاهش نداده است.

اما در خصوص نگرانی های نتانیاهو در مورد توافق احتمالی ایران و کشورهای 1+5 بر سر موضوع هسته ای، "ایهود یاری" یکی از محققان موسسه سیاستهای خاور نزدیک واشنگتن هم به رویترز گفت: "کابوس نتانیاهو تحقق پیدا کرد. این وضعیت منحصر به نتانیاهو نیست، بلکه وضعیت همه در نهادهای امنیتی اسرائیل همین است."

 

کد خبر 2172038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha