۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۳۵

محبوب فر در گفتگو با مهر:

چاه‌های خانگی به شبکه آبرسانی شرب اصفهان پمپاژ شد / پیدایش جزیره گرمایی در شهر اصفهان

چاه‌های خانگی به شبکه آبرسانی شرب اصفهان پمپاژ شد / پیدایش جزیره گرمایی در شهر اصفهان

اصفهان- خبرگزاری مهر: محقق و پژوهشگر مدیریت بحران شهری گفت: به دلیل کمبود شدید آب و اتمام آب چاه‌های فلمن در استان باعث شده که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان رو به سمت چاه‌های خانگی و متفرقه سطح استان بیاورد.

محمدرضا محبوب فر درگفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در حال حاضر این شرکت برای آب شرب مردم اصفهان به سمت پمپاژ چاه‌های متفرقه در سطح شهر روی آورده است.

وی بیان کرد: اصفهان امروز با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که یکی از آنها کمبود آب است که صدای زنگ صرفه جویی در خانه‌های مردم این شهر را به صدا در آورده البته این در حالیکه موضوع آلودگی آب، هوا و خاک استان از سوی دیگر مردم این استان را درگیر کرده است.

محقق و پژوهشگرمدیریت بحران شهری با بیان اینکه 10 تا 15 سال پیش پزشکان و کارشناسان محیط زیست به این دسته آلودگی‌ها هشدار دادند، یادآورشد: به دلیل عدم توجه مسئولان دست اندرکار به این هشدارها و پرهیز از اعلام آمارهای شفاف وضعیت این آلاینده‌ها به حدی رسیده که با پیدایش یک جزیره گرمایی در سطح شهر اصفهان روبرو شدیم.

رشد فلزات سنگین در خاک اصفهان فلزات حیاتی را کاهش داده است

وی با اشاره به اینکه امروزه با فاجعه تخریب محیط زیست روبروایم، گفت: افزایش مرده‌زایی در مادران اصفهان، بروز انواع بیماری‌ها از جمله روند رو به بالای سرطان و "ام اس" در اصفهان از دیگر تاثیرات وجود انواع آلاینده‌ها در استان است.

محبوب فر ادامه داد: افزایش فلزات سنگین در خاک اصفهان از جمله در شالیزارهای برنج  و یونجه و به شکل محدود در گندم از جمله کادمیم و سرب سبب کاهش معنی دار فلزات حیاتی مثل روی در خاک شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه استانهای بزرگ از جمله تهران، شیراز، اصفهان و مشهد در آلودگی هوا با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند اما این رقابت در صورتی است که اصفهان با کلکسیونی از صنایع از جمله آهن، فولاد  و نیروگاه‌های اتمی و بسیاری از کارگاه‌های آجر پزی در مقام نخست آلودگی‌ها قرار گرفته است.

محقق و پژوهشگر مدیریت بحران شهری افزود: عرض کم خیابان‌ها در شهر اصفهان و حجم زیاد خودرو در اصفهان  بار ترافیک را در این استان دو چندان کرده و این نیز بار آلودگی را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: لازم است که مسئولان مرتبط با آلاینده‌ها و محیط زیست و مسئولان بهداشت و درمان استان بدون هر گونه برداشت‌های مبارزانه طلبانه و انجام امور موازی کاری با تعامل و در چارچوب یک الگوی مدیریت سیستماتیک اجماع کنند و به رفع بحران کم آبی و در راستای رفع آلودگی‌ها گام بردارند.

محبوب فر با بیان اینکه اعلام نکردن آمار شفاف از سوی مسئولان به دلیل عدم ایجاد تشویش اذهان عمومی اگر چه در کوتاه مدت خیال عده‌ای را راحت می‌کند اما در بلند مدت چیزی جز تخریب و فاجعه به بار نمی‌آورد ، یاد آورشد: ارائه آمار صحیح و واقعی نه تنها سبب تشویش اذهان عمومی و ایجاد ترس و دلهره نمی‌شود بلکه حقیقتی در روانشناسی است به نام "اضطراب شیرین" که براساس آن، این موضوع قابل توجیه است.
 

کد خبر 2172343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha