۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۲۶

توصیه های یک صهیونیست :

تهدید ایران به تحریم نگرانی های تل آویو را کاهش می دهد

تهدید ایران به تحریم نگرانی های تل آویو را کاهش می دهد

مشاور اسبق رئیس جمهور آمریکا به مقامات این کشور توصیه کرد که برای به نتیجه رسیدن در مذاکرات هسته ای با ایران، تهران را تهدید به اعمال تحریم های بیشتر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دنیس راس" که یهودی بودن او مشخص و علایقش به رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست در اظهاراتی جدید به سران آمریکا توصیه کرد که اگر خواهان به نتیجه رسیدن در مذاکرات هسته ای با ایران است باید تهران را تهدید کنند که در صورت شکست روند جدید آغاز شده، با تحریم های بیشتری روبرو می شود.

راس در مطلبی که در ساندی تلگراف منتشر شده به اضطراب و نگرانی موجود در میان صهیونیست ها در خصوص توافق احتمالی ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرده و می نویسد : اسرائیلی ها نگران این مطلب هستند که ایران بدون متوقف کردن برنامه هسته ای خود از زیر فشار رهایی یابد.

به نوشته مشاور سابق باراک اوباما، اسرائیلی ها معتقدند که حتی سبک کردن جزئی تحریم های ایران از قبیل آزاد سازی دارایی های مسدود شده سبب می شود تا مابقی تحریم های موجود علیه ایران بی نتیجه شوند.

راس که سوابقی همچون معاونت وزیر دفاع آمریکا و مشاور وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آمریکا را در پرونده دارد، در ادامه می نویسد : برخی کشورها اعتقاد دارند که با سبک شدن تحریم ها می توانند با ایران وارد معامله شوند و ایرانی ها نیز می دانند که به راحتی برای خود زمان به دست آورند و نیاز چندانی به امتیازات بیشتر اقتصادی نیز ندارند.

به اعتقاد راس، این موضوع سناریویی نیست که آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین از مذاکره با ایران به دنبال تحقق آن باشند. برای این کشورها توافق به عنوان گام نخست برای محدود کردن پیشرفت هسته ای ایران بدون تغییر در ساختار تحریم هاست. 

به گزارش مهر، در ادامه این مطلب آمده است : از نگاه اروپائی ها و آمریکا آنها می توانند با کسب زمان مناسب مذاکرات را تا رسیدن به توافق با ایران که این کشور را از دستیابی به توانایی بیشتر بازداشته و همچنین از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی جلوگیری می کند، ادامه دهند. 

از نگاه اروپا و آمریکا آنها می توانند به چنین توافقی با ایران برسند،اما دستیابی به آن مستلزم صرف زمان است. اما در مورد سبک کردن تحریم ها، اروپا و آمریکا نظری بر خلاف نظر تل آویو دارند. آنها معتقدند که با آزاد کردن دارایی های مسدود شده ایران در بانک های خارجی که در حدود پنج میلیارد دلار است به رئیس جمهور ایران فضای سیاسی مناسب جهت رسیدن به توافق بدون آنکه در خواسته های غرب تغییری ایجاد شود، می دهند.

راس در ادامه می نویسد : با فعال نگه داشتن گزینه تحریم ،غرب به ایران این پیام را می دهد که بدون عقب نشینی در برنامه هسته ای خود نمی تواند اقتصاد خود را احیا کند.

راس در ادامه بار دیگر به نگرانی رژیم صهیونیستی درباره هرگونه توافقی با ایران اشاره کرده و می نویسد که از نگاه تل آویو توافق ابتدایی (گام اول) همان توافق نهایی خواهد بود و بدون اینکه توانایی هسته ای ایران را کاهش بدهد به تحریم های موجود علیه این کشور پایان می دهد.

راس در پایان می نویسد : طرح توافقی که در مذاکرات ژنو مطرح شد برنامه هسته ای ایران را محدود می کند، اما آن را تغییر نمی دهد. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که این نکته روشن شود که تحریم ها تا زمانی که موجب کاهش چشمگیر فعالیت هسته ای ایران نشوند بی تاثیر هستند. اما با اعمال یک مکانیسم مناسب می توان با تحریم ها موجب کاهش فعالیت هسته ای ایران شد و به تهران این پیام را داد که در صورت نرسیدن به توافق نهایی این تحریم ها افزایش می یابند.

این موضوع نه تنها سیاستی خوب محسوب می شود بلکه می تواند موجب کاهش تردید کسانی که معتقدند اولین توافق آخرین توافق است نیز شود.

دنیس راس که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون نماینده ویژه او در امور خاورمیانه بوده و از سال 2009 تا 2011 مشاور ویژه اوباما محسوب می شد اکنون از کارشناسان ارشد موسسه خاور نزدیک محسوب می شود.

کد خبر 2173072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha