۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۴۸

شام عیاران، آیینی دینی و ملی بر ضد اعتیاد برگزار می شود

شام عیاران، آیینی دینی و ملی بر ضد اعتیاد برگزار می شود

آئین «شام عیاران» همزمان با شام غریبان عاشورا در شامگاه دهم محرم در محله معضل خیز فرحزاد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این آئین از سال 88 توسط جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی(ع) با هدف اعلام بیزاری از اعتیاد ( با تأکید برمعضل اعتیاد کودکان ) با حضور دانشجویان و مردم هر سال در یکی از محلات دچار این معضل خانمانسوز برپا شده است.
شام عیاران از ترکیب یک آئین دینی نجات بخش و یک مسلک پهلوانی ایران قدیم ایجاد شده است. آئین دینی شام غریبان که در امتداد روز عاشوراست و بر ضرورت حرکت به سوی عدالت در یک جامعه دلالت دارد. حتی اگر این حرکت، به جان باختن و از دست دادن تمام عزیزان و دوستان یک انسان منجر شود.

در شب شام غریبان، دانشجویان و مردم به شکل یک دسته، با در دست داشتن فانوس و شمع و پلاکاردهایی با شعارهایی علیه اعتیاد(مانند این شعار: جامعه ای که امام حسین دارد، اعتیاد را برنمی تابد)، به یکی از محلات معضل خیز  می روند.
ضمن حرکت دسته در کوچه ها، اشعاری با مضمون دعوت از معتادان برای آزاد شدن از بند افیون به صورت دسته جمعی خوانده می شود و از آنان خواسته می شود در این شب، به نام آزاده ای چون حسین(ع) از بستر اعتیاد و تباهی خویش برخیزند. علاوه بر این شعارهایی بر ضد اعتیاد سر داده می شود و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، تک تک اهالی محل و حاضران در تجمع، برای نابودی و ریشه کنی اعتیاد دعا می خوانند.

در پایان این مراسم، از تمام کسانی که برای ترک اعتیاد به دسته می پیوندند ، جهت اعزام به کمپ های ترک اعتیاد ثبت نام به عمل می آید. همچنین موارد اعتیاد نوزادان و کودکان به صورت فوری توسط تیم مددکاری جمعیت مورد اقدام قرار می گیرد.
پیش درآمد این آئین، دو همایش دانشگاهی است که در روز های دوشنبه 20 آبان (دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، ساعت 12) و سه شنبه 21 آبان (دانشگاه شریف، آمفی تئاتر مرکزی، ساعت 15) برگزار می گردد.
زمان برگزاری مراسم اصلی شام عیاران شامگاه دهم محرم ، پنجشنبه 23 آبان ماه، ساعت 16:30 در تهران، فرحزاد، خیابان امامزاده داوود ، روبروی کوچه رمضانی، کوچه عمویی، خانه علم فرحزاد برگزار خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با روابط عمومی جمعیت به شماره 23051110 – 021 تماس حاصل فرمائید و از سایت جمعیت به نشانی  www.sosapoverty.org بازدید نمائید.

کد خبر 2173365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha