۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۴

دوئل کنگره با کاخ سفید درباره ایران / همسویی اعراب، صهیونیستها و جنگ طلبان علیه تهران

دوئل کنگره با کاخ سفید درباره ایران / همسویی اعراب، صهیونیستها و جنگ طلبان علیه تهران

لابی های انجام شده از سوی صهیونیست ها، برخی کشورهای عربی و جنگ طلبان با قانونگذاران آمریکایی برای پرهیز از دادن امتیاز به ایران موجب شده تا کنگره آمریکا قصد جلوگیری از نرمش زیاد واشنگتن در قبال تهران در مذاکرات هسته ای آتی را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، برخی از اعضای کنگره آمریکا قصد دارند تا برای جلوگیری از دادن امتیاز های زیاد از سوی واشنگتن به تهران در مذاکرات آتی هسته ای، تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب برسانند.

به نوشته رویترز این اقدام قانونگذاران آمریکایی نشان می دهد که کنگره تا چه حد درباره نزدیکی آمریکا و ایران تردید داشته و اینکه اسرائیل رایزنی های خود برای جلوگیری از مصالحه با ایران را افزایش داده است.

در همین رابطه سناتور "باب منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنا، ظرف روزهای آتی پیش نویس تحریم های جدید علیه ایران را به کنگره آمریکا ارائه می کند.

منندز در همین رابطه به ای بی سی نیوز گفت : نگرانی من آن است که ببینیم آمریکا خواهان توافقی است که در آن دریافت های ایران بیشتر باشد.

این اظهارات منندز یادآور صحبت های چند روز قبل "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که گفته بود ایران همه چیز را به دست آورده اما هیچ چیز از دست نداده است.

در همین رابطه "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، عصر روز یکشنبه در اظهاراتی گفت : ما احمق و کور نیستیم. فکر می کنم اراده ای قوی برای ارزیابی اینکه چگونه در خصوص منافع آمریکا عمل کنیم وجود دارد.

کری پیش از این سخنان نیز اظهار داشته بود که اطمینان دارد کشورهای 1+5 و ایران ظرف چند هفته آتی به توافق می رسند.

"ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس، نیز در تبعیت از آمریکا اعلام کرده بود که ظرف هفته های آتی با ایران به توافق خواهند رسید.

این اظهار نظرها و تلاش قانونگذاران آمریکایی برای اعمال تحریم های جدید عیله ایران، پس از مذاکرات سه روزه 1+5 و ایران در ژنو اعلام می شود. به گفته دیپلماتها در مذاکرات سه روزه ژنو پیشرفت های خوبی حاصل شد اما اختلاف نظر برخی کشورهای غربی با متن توافق موجب شد تا در پایان این مذاکرات توافقی حاصل نشده و طرفین فقط برای پیگیری مذاکرات در تاریخ 29 آبان به اتفاق نظر برسند.

بر اساس تایید کارشناسان، دلیل اصلی عدم توافق در ژنو سنگ اندازی و مخالفت های فرانسه بوده است. پاریس در این مذاکرات به شدت خواستار تعطیل شدن راکتور آب سنگین اراک بوده، اما گویا در متن توافق چنین چیزی وجود نداشته و همین امر سبب شده تا طرفین مذاکرات نتوانند به توافقی دست پیدا کنند.

 

 

 

 

کد خبر 2173605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha