۲۱ مرداد ۱۳۸۴، ۱۴:۰۹

در گفت و گو با مهر

محمود حكيمي : " نويسنده كودك " بايد روانشناس اين گروه سني هم باشد

محمود حكيمي : " نويسنده كودك " بايد روانشناس اين گروه سني هم باشد

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : محمود حكيمي - نويسنده ، گفت : كساني كه در مباني ديني قلم مي زنند و به شعر و داستان علاقه داشته و مي نويسند ، بايد به مراحل رشد كودك و روانشناسي كودك كاملا آشنا باشند .

 


اين نويسنده درگفت وگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر،  با بيان اين مطلب افزود : كودكان و نوجوانان در زمينه دين و شناخت خدا سوالات زيادي دارند .  مثلا آيا خدا ما را مي بيند ؟  ما بايد با توجه به شناخت ادبيات كودك و نوجوان و آگاهي از روانشناسي و رشد ذهني آنان پاسخگوي اين گروه باشيم  و هنگامي كه اين آگاهي ها به دست آيد مسلما صحبت از مسائل ديني براي كودك و نوجوان دشوار نيست ،  بنابراين بايد ابتدا  اين شناخت را پيدا كنيم و بعد شروع به آموزش كنيم، مخصوصا از طريق داستان كه تاثير گذاري خوبي دارد و همچنين شعر كه كودكان علاقه به حفظ آن و يادگيري مباحث ديني از اين طريق مي باشند .


محمود حكيمي : در برخي از داستانهايي كه براي كودك و نوجوان منتشر شده از واژه هاي دشوار استفاده شده است  .  

محمود حكيمي خاطرنشان ساخت :  داستانهايي درباره  پيامبران به ويژه براي كودكان و نوجوانان بعد از انقلاب اسلامي متعدد منتشر شده است، اما نكته اي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه در برخي از داستانهايي كه براي كودك و نوجوان منتشر شده از واژه هاي دشوار استفاده شده است و ما كمتر شاهد واژگان پايه (  واژگاني كه كودكان در دبستان و پيش دبستان مي آموزند ) هستيم  و اگر از واژه هاي دشوار استفاده مي شود حتما بايد در زيرنويس و يا پايان داستان توضيحاتي داده شود و در اين گونه كتابها دقت چنداني در انتخاب واژگان نيست .

وي در ادامه افزود: در مورد زندگي پيامبران و امامان كتابهاي زيادي منتشر شده است كه برخي از آنان آثار قوي و برخي ضعيف هستند، به عنوان مثال در مورد زندگاني پيامبران آثاري به قلم محمد رضا سرشار توسط نشر فرهنگ اسلامي منتشر شده است كه مي توان گفت: آثار تاثير گذاري هستند .

اين نويسنده تصريح كرد: در آثاري كه مربوط به پيامبران است بهتر است كمتر از معجزات صحبت شود و درمسائل توحيدي نيز دقت بسياري صورت گيرد ، مخصوصا در مورد زندگاني حضرت ابراهيم و نوح و ديگران پيامبران  بايد اين آگاهي به كودك داده شود كه قبل از ظهور پيامبران بيشتر مردم بت پرست بودند و اين عامل عقب ماندگي ملتها بود و كار بزرگ پيامبران پديد آوردن توحيد و يكتا پرستي بوده است و يك نويسنده خوب  و آگاه مي تواند اين موضوع را به راحتي بيان كند.

وي درادامه اين مطلب اضافه كرد: ابتدا نويسنده بايد مصيبت هايي كه از بت پرستي و پرستش انسانهايي كه خود را خدا مي دانستند ، صحبت كند مانند فراعنه و ... و بعد كار بزرگ پيامبران كه مبارزه با بت پرستي و انسانهايي كه خود را خدا مي دانسته اند ، به صورت غير شعاري ذكر شود.


محمود حكيمي ياد آور شد :  بالاترين فروش كتاب ، كتابهاي كودكان و نوجوانان است واگراز مباحث ديني استقبال نشده است شايد به دليل تكرار مطرح شدن آنهاست يعني اگر كودك مطلبي را يك بار بخواند و بعد دوباره در كتاب ديگر همان مطلب را با تصاوير ديگر بخواند، اين مطالب تكراري او را دلزده و دلسرد مي كنند و درنتيجه سراغ چنين كتابهايي نخواهد رفت زيرا او احتياج به حرفها و مطالب تازه دارد.

اين نويسنده درادامه اين مطلب گفت :  كودك و نوجوان درمرحله اول كه مهد كودك است ،  مطالبي را در مورد دين ياد مي گيرد و همان مطالب در دوران دبستان، راهنمايي ،  دبيرستان و ...  به مركر تكرار مي شود  و طبعا علاقه اي در اين خصوص ايجاد نخواهد شد ،  مخصوصا در مورد نوجوانان كه به رفتار كساني كه صحبت از دين مي كنند ،  بسيار توجه دارند ،  اگرآنان در زندگي خود موفق نباشند مسلما اين ذهنيت در نوجوان پديد مي آيد كه چرا با وجود مطرح كردن اين مسائل خود دچار اين ناهنجاري ها هستند؟ و چه طور مي توانند ما را هدايت كنند؟

وي در پايان گفت وگو با مهر ،  خاطرنشان ساخت : " ادبيات كودك و نوجوان " طيف وسيعي دارد كه شامل حكايت ها، افسانه ، اسطوره، رمان، تاريخي و ... مي شود ، ما بايد بتوانيم از واژگان پايه به خوبي استفاده كنيم و كتاب را با نثر ساده و روان بنويسيم ، در غير اين صورت مخاطبي جذب نمي شود . 

کد خبر 217403

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha