۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۲۲

حسین فتاحی:

اثری چون «روز واقعه» در ادبیات ایران خلق نشده است

اثری چون «روز واقعه» در ادبیات ایران خلق نشده است

نویسنده مجموعه «پیامبران» معتقد است: «روز واقعه»، اثر بهرام بیضایی، بهترین و هنرمندانه‌ترین کاری است که درباره عاشورا نوشته شده و در ادبیات، شعر و داستانی در این حد و قواره خلق نشده است.

حسین فتاحی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، «روز واقعه» را بهترین اثری دانست که تاکنون درباره عاشورا نوشته شده و گفت: این نمایشنامه از بهرام بیضایی، بهترین اثری است که به عاشورا پرداخته و نه در حوزه بزرگسال و نه در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، هیچ کاری در حد و قواره «روز واقعه» نوشته نشده است.

نویسنده «داستان امام حسین (ع) برای دبستانی‌ها» به این‌که «روز واقعه» از فرمی بسیار هنرمندانه برخوردار است، اشاره و بیان کرد: بیضایی به شیوه‌ای بسیار هنرمندانه به عاشورا پرداخته و جای تاسف است که در تمام این سال‌ها، کار ماندگاری چون اثر او نوشته نشده؛ «ظهر روز دهم» از قیصر امین‌پور، داستان خوبی است، اما با «روز واقعه» برابری نمی‌کند.

فتاحی، آسیب‌شناسی ادبیات دینی را ضروری دانست و افزود: ما نویسندگان، دچار روزمرگی شده‌ایم. از طرفی شرایط اقتصادی و اجتماعی هم به گونه‌ای نیست که نویسنده‌ای بنشیند و دوسال وقت بگذارد تا اثری ماندگار خلق کند.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که ظرفیت‌های دراماتیک کربلا بسیار بالاست، گفت: نویسندگان و شاعران ما نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید از توان نهفته در این رویداد بهره ببرند. از سوی دیگر، کارهای سفارشی نمی‌توانند توفیق چندانی در جذب مخاطب داشته باشند.

کد خبر 2174669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha