۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۵۸

حجت الاسلام ترابی:

امام حسین(ع) به دنبال ایجاد بینش درونی و عملکرد بیرونی در افراد بود

امام حسین(ع) به دنبال ایجاد بینش درونی و عملکرد بیرونی در افراد بود

شاهرود - خبرگزاری مهر: امام جمعه شاهرود گفت: امام حسین (ع) در قیام عاشورا به دنبال ایجاد بینش درونی و عملکرد بیرونی برای تشخیص حق از باطل در افراد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود ترابی ظهر سه شنبه در تجمع جوانان و نوجوانان عاشورایی شاهرودی در چهار راه مدرسه قلعه که به مناسبت یاد بود حضرت علی اکبر و حضرت قاسم (ع) برگزار شد با اشاره به اینکه بینش درونی باعث می شود انسان مغرور نشود و فریب نخورد افزود: امام حسین (ع) در ابتدا به دنبال ایجاد بینش رفتاری در افراد بود تا بدین وسیله بینش درونی در انسان ها ایجاد شود.

وی با بیان این مطلب که در وصیّت‏نامه امام حسین(ع) بود که در مدینه به برادرش محمّد بن‏حنفیّه نوشت آورده: "وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی" خاطر نشان کرد: اصلاح به دو صورت، اصلاح ظاهری و اصلاح باطنی انجام می شود و امام حسین(ع) به هر دو نوع اصلاح توجه داشته است.

اصلاح ظاهری زمینه ساز اصلاح باطنی است

امام جمعه شاهرود اصلاح ظاهری را مقدم بر اصلاح باطنی دانست و تصریح کرد: اصلا اصلاح ظاهری زمینه‏ ساز اصلاح باطنی است به همین دلیل حضرت بلافاصله بعد از آنکه فرمود می‏ خواهم امّت را اصلاح کنم، اوّل مسأله امر به معروف و نهی از منکر را مطرح فرمود چون یک اصلاح ظاهری است.

ترابی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) ابتدا روشِ رفتاری را مطرح می‏ کند چون تا روشِ رفتاری نباشد، بینشِ درونی برای انسان حاصل نمی‏ شود عنوان کرد: تا انسان به آداب شریعت مؤدّب نشود، یعنی تا به احکام ظاهری عمل نکند، به آن بینش معنویِ درونی نخواهد رسید.

وظیفه شرعی همان بود که امام حسین (ع) انجام داد

امام جمعه شاهرود با اشاره به این مطلب که تكليف‏ گرائى از منظر رهبران الهى، همان رسيدن به اهداف و غايات مشروع با استفاده از وسايل و ابزار مشروع است اذعان داشت: بررسى قيام حسينى از اين منظر با توجه به وظايف گسترده امامان(ع) در عرصه تبليغ دين بسیار ضروری است.

ترابی تصریح کرد: مبارزه با بدعت‏ها و انحرافات و برپايى حكومت اسلامى همچنین حركت ارتجاعى ايجاد شده در جامعه اسلامى بعد از پيامبر اكرم(ص) كه زنده كردن تعصبات قبيله ‏اى و نژادى، تقسيم غير عادلانه بيت ‏المال و حيف و ميل آن، خويشاوند سالارى، تحريفات عقيدتى و سركوب معترضان، علائم و نشانه‏ هاى آن بود، انسان را به این نتیجه می رساند كه وظيفه شرعى همان بود كه امام حسين(ع) انجام داد.

وی در پایان با تاکید بر این که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا به معرفی خود، اهل بیت پیامبر(ص) و آل ابوسفیان پرداخت ابراز داشت: او با این کار امام حق را معرفى و به همگان اعلام کرد كه با شهامت بايد عليه حكومت فسق و ظلم قيام و روح عزت و دورى از ذلت را زنده كرد.

در این مراسم مداحان اهل البیت(ع) محمد رضا اسلامی و کربلایی محمد رضا عبادیانی نیز به ذکر مصائب امام حسین(ع) در روز عاشورا پرداختند.

همایش جوانان و نوجوانان عاشورایی شاهرودی به یاد حضرت علی اکبر و حضرت قاسم(ع) برای سومین سال متوالی است که در شاهرود از سوی اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان این شهر برگزار می شود.

کد خبر 2174724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha