۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۴

گزارش خبري/

ماه محرم در آيینه اهل سنت خراسان شمالي/ نمایش ارادت و احترام به "شهيد كربلا"

ماه محرم در آيینه اهل سنت خراسان شمالي/ نمایش ارادت و احترام به "شهيد كربلا"

بجنورد - خبرگزاري مهر: پيروان سني مذهب خراسان شمالي در ماه محرم، برنامه ها و رسومي براي عزاداري امام حسین (ع) دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالي در شمال شرق كشور به استان باب الرضا(ع)، گنجينه فرهنگ ها مشهور است، باب الرضا(ع) از این جهت كه دروازه ورودي براي زيارت امام هشتم شيعيان است و گنجينه فرهنگ ها نيز به دليل آن كه با داشتن اقوام مختلف كرد، ترك، فارس و تركمن و پيروان مذاهب شيعه و سني، رنگين كماني از فرهنگ ها به نمايش گذاشته است.

در اين استان پيروان مذاهب شيعه و سني و اقوام مختلف با وجود برخي تفاوت ها در افكار و عقايد، با وحدت و هم دلي كم نظيري در كنار يكديگر زندگي مي كنند؛ وحدتي كه مهمترين عامل آن دين اسلام و تاكيد"واعتصموا بحبل‏اللّه جميعاً و لا تفرّقوا" است.

ماه محرم كه مي شود همه پيروان شيعه مذهب خراسان شمالي كه شامل اقوام ترك، كرد و فارس هستند؛ از آن جا كه حول محور ولايت و امامت ديدگاه واحدي دارند؛ براي شهادت امام حسين(ع) عزاداري و سوگواري مي كنند.

اما در اين ماه پيروان سني مذهب اين استان كه تقريبا تمامي آنها به زبان تركمني تكلم مي كنند نيز براي خود آداب و رسوم ويژه اي دارند و برگزاری آنها نشان از عشق و ارادت پيروان سني مذهب خراسان شمالي به ذريه پاك حضرت رسول(ص) دارد.

پيروان اهل سنت خراسان شمالي كه متشكل از چهار فرقه حنفي، مالكي، حنبلي و شافعي هستند و غالبا در سه شهرستان راز و جرگلان، بجنورد و مانه و سملقان اين استان زندگي مي كنند؛ تمامي آنها به اهل بيت پيامبر اكرم(ص) عشق مي ورزند و حرمت ايام شهادت و عزاي آنها را حفظ مي كنند.

از اطعام نيازمندان تا خودداري از سرور و شادماني

يكي از روحانيان اهل سنت خراسان شمالي در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: تركمن هاي سني مذهب اين استان در ماه محرم، برنامه هاي عزاداري و سوگواري براي امام حسين(ع) دارند.

آخوند رحيم يزداني مي افزايد: پيروان اهل سنت خراسان شمالي در روزهاي تاسوعا و عاشورا براي شهادت ذريه پاك رسول خدا(ص) سوگواري مي كنند.

به گفته وي تركمن هاي استان که حدود 10 درصد از جمعیت 867 هزار نفری خراسان شمالی را تشکیل می دهند، در تاسوعا و عاشورا با تجمع در مساجد اقدام به قرائت قرآن و دعا، مرثيه سرايي و اطعام مستمندان مي كنند.

آخوند يزداني اظهار مي كند: در اين روز خانواده هاي تركمن، نان هاي سنتي خود معروف به"چوزمه" را می پزند و در مساجد در بين عزاداران امام حسين(ع) توزيع مي كنند.

این روحانی ترکمن عنوان می کند: در این مراسم ها پس از پایان اطعامٰ حاضران اوراد مذهبی می خوانند و برای قبولی نذر اطعام کننده و یاری وی از سوی امام حسین(ع) دعا می کنند.

وي مي افزايد: همچنين تركمن هاي سني مذهب خراسان شمالي، در ماه محرم به احترام ذريه پاك حضرت رسول(ص) از برگزاري آيين هاي جشن و سرور همانند جشن هاي عروسي خودداري كرده و حتي در اين ماه از نقل مكان به خانه هاي نوساز و يا تازه خريداري شده خود نيز اجتناب مي كنند.

اين روحاني مي گويد: تركمن هاي سني مذهب خراسان شمالي معتقدند هر كس در اين ماه حرمت امام حسين(ع) را بشكند سعادت از زندگي وي رخت بسته و شقاوت و تيره روزي همنشين دائمي او مي شود.

وی اظهار می کند: یکی دیگر از آداب ترکمن های اهل سنت استان در این ماه؛ سرکشی از خانواده هایی است که در ماه محرم سال پیش یکی از اعضای خود را از دست داده اند.

آخوند يزداني اضافه مي كند: همچنين در اين ماه زنان و دختران تركمن به احترام نوه حضرت محمد(ص) از بافتن قالي و قاليچه دست مي كشند و برخي از آنها نيز در شب هاي پنج شنبه و جمعه اين ماه به پخت نان چوزمه و توزيع در بين مستمندان مي پردازند.

به گفته اين روحاني اهل سنت خراسان شمالي، بر اساس روايان اهل سنت اگر كسي در روز عاشورا چهار ركعت نماز بخواند خداوند گناهان 50 سال گذشته او را مي بخشد.

وی اظهار می کند: عشق و ارادت پیروان سنی مذهب استان به امام حسین(ع) به گونه ای است که اين عشق در تدريس كتبي"شهيد كربلا" در حوزه هاي علميه اهل سنت به منصه ظهور می رسد.

این روحانی اهل سنت خراسان شمالی می گوید: محبت اهل سنت به پیامبر اکرم(ص) و خاندان مطهر ایشان در اشعار مختوم قلی فراغی؛ شاعر برجسته ترکمن نیز به نظم درآمده است.

کد خبر 2174905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha