۲۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷

مهر گزارش می دهد/

جایگاه رفیع نماز در فرهنگ عاشورا/ پرچمداری از قیام امام حسین(ع) با اقامه نماز اول وقت

جایگاه رفیع نماز در فرهنگ عاشورا/ پرچمداری از قیام امام حسین(ع) با اقامه نماز اول وقت

تبریز-خبرگزاری مهر: ظهر روز دهم ماه محرم سال 61 هجری در هنگامه نبرد در صحنه کربلا امام حسین(ع) و یاران وفادارش نماز را به پا داشتند تا نشان دهند برای نجات دین اسلام قیام کرده اند و اقامه نماز اول وقت را پرچمداری از قیام عاشورا اعلام کردند.

به گزاش خبرنگار مهر، روز عاشورا عاشقان ابا عبدالله الحسین با عزاداری خود یاد و خاطره مظلومیت امام حسین(ع)در صحرای کربلا را فریاد می کشند و چشم هایشان  خیس از میزان ناملایمات یزیدیان در حق مولایشان می شود.

هرسال روز عاشورا که فرا می رسد قلب ها در اندوه غم کربلا اندوهگین می شوند. ولی فقط عزاداری برای شناخت مصیبت وارده بر امام حسین(ع) کافی نیست و باید علت و چرایی وقوع عاشورا را هم بررسی کنیم و بدانیم که چرا امام حسین(ع) و یارانش با خانواده های خود به نبرد نا برابر با کافران می روند.

حجت الاسلام شیخ حسن پور میسور می گوید: هدف قیام عاشورا احیا دین نبوی بود.

مدير حوزه علميه سفيران هدايت تبريز در ادامه افزود: در ان زمان فردی شرابخوار و میمون باز و سگ باز به جای حاکم اسلامی قرار گرفته بود.  در چنین شرایطی امام حسین(ع) دیگر بحث و اغماض را جایز ندانستند و برای برپایی احکام اسلام ناب محمدی از جمله نماز قیام کردند.

قیام امام حسین(ع) برای نجات دین بود

استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه نماز دیگر در آن زمان به عنوان شعار دین مطرح نبود تصریح کرد: امام حسین (ع) قیام کرد تا دین اسلام را نجات دهد.

حجت الاسلام شیخ حسن پور میسور در خصوص برپایی نماز در ظهر عاشورا افزود:در ظهر عاشورا فردی به نام ابوثمامة ‌صائدی کنار ابا عبدالله الحسین می رود و می گوید اماما وقت نماز است که حضرت می فرمایند"ابوثمامة نماز را یاد آوردی خدا تو را از نمازگذارانی که به یاد خدا هستند قرار دهد" این دعای امام از ته دل در حق یکی از یارانش مهم بودن نماز را نشان می دهد.

عزاداری در وقت نماز ظهر عاشورا جایز نیست

مدير حوزه علميه سفيران هدايت تبريز در بحث عزاداری و اقامه نماز ظهز عاشورا گفت: در بحث نماز نیاز است که ما تاسی می کنیم به ابا عبدالله الحسین(ع)،نماز ظهر عاشورا باید به تاسی از آن حضرت در اول وقت و به صورت جماعت اقامه شود و عزاداری در این لحظه جایز نیست.

جایگاه رفیع نماز در فرهنگ عاشورا

حجت الاسلام احمد حمیدی گفت : یکی از اهداف مهم حضرت سیدالشهدا(ع) در قیام عاشورا و نهضت عاشورا اقامه احکام الهی و دستورات دین مبین اسلام بود و از آن جمله اقامه نماز در نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) نمایانگر است.

مدیر اجتماعی دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) در مناسبتهای مختلف در مورد اهمیت نماز مطالبی ذکر فرمودند و در سیره عملی خودشان هم اقامه نماز در اول وقت و نماز به جماعت را به پیروان خودشان یادآور شدند.

استاد دانشگاه و حوزه علمیه تبریز تصریح کرد:حضرت سیدالشهدا (ع) در تاسوعای حسینی زمانی که احساس شد سپاه عمر سعد در تدارک حمله به سپاه اسلام است ، توسط حضرت ابوالفضل العباس (ع) یک شب را برای اقامه نماز و قرائت قرآن و ذکر و استغفار مهلت گرفتند. این اقدام حضرت حسین (ع) توجه دادن جامعه و شیعیان و پیروان خودشان به نماز است.

حمیدی افزود:حضرت با این اقدام می خواهند به جامعه اسلامی اعلام کنند که محور قیام ایشان اقامه نماز و توجه به قرآن است. حضرت با این اقدامشان می خواهند به محبین و پیروان خودشان یادآوری کنند که نماز در فرهنگ عاشورا از جایگاه رفیعی برخوردار است.

اوج توجه به نماز و اقامه این امر الهی در ظهر عاشورا، جلوه گری کرد. حضرت سیدالشهدا در بهبوهه جنگ با یاران اندک علی رغم خطر حمله دشمنان به خیمه های زنان و کودکان این امر الهی (اقامه نماز) را به جماعت اقامه می کنند و این در حالی است که  افرادی را هم در حین اقامه نماز جماعت ظهر به شهادت می رسند.

اقامه نماز اول وقت، پرچمداری از قیام عاشوراست

مدیر اجتماعی دانشگاه تبریز در خصوص درک صحیح از عاشورا می گوید: نهضتی که حضرت سیدالشهدا (ع) با گفتار و عمل خودشان این پرچم را الی الابد به احتراز در آوردند ما پیروان و عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) باید ادامه دهنده آن باشیم و  با درک صحیح از پیام و فلسفه عاشورا نسبت به اقامه نماز مخصوصاٌ نماز ظهر عاشورا در اول وقت اهتمام جدی داشته باشیم.

امام حسین(ع) عاشق عبادت و نجوا با خدای یگانه بود

حجت الاسلام حمید عظیمی در خصوص اهمیت نماز برای امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) عاشق عبادت و نجوا با خدای یگانه بود و با رفتار و عمل خود، اهمیت نماز را فریاد می‌کرد و عشق او به عبادت، در همه ‌لحظات زندگی‌اش تجلی داشت و با عمل خود دعوت کننده به احکام دین بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، تاکید کرد: یزید و حزب اموی سعی داشتند امام حسین(ع) را دشمن خلیفة رسول خدا(ص) و غیر مقیّد به احکام شرع جلوه دهند. امام و یارانش با توجه به این تبلیغات دروغین، سعی داشتند با سخن و عمل خود این دروغ بزرگ را آشکار ساخته، فریب خوردگان تبلیغات اموی را بیدار و متوجه گردانند. ولی وقتی امام حسین(ع) شب عاشورا مهلت گرفت و خود و اصحابش در آن شب به عبادت و مناجات و تلاوت قرآن پرداختند،‌ جمعی از لشکر دشمن، متوجه دروغین بودن تبلیغات یزیدیان شدند و همان شب به امام ملحق گردیدند.

حجت الاسلام حمید عظیمی در خصوص نماز ظهر عاشورا و چرایی آن می گوید: امام حسین(ع) در روز عاشورا در میدان نبرد به برپایی نماز همت گمارد تا در تاریخ ثبت شود که پایبندی حضرت به دین به حدی بود که در هنگامه‌ای همچون میدان نبرد هم نماز را فراموش نکرد و به تأخیر نینداخت، تا دشمنان نتوانند او و اهل بیتش را به بی دینی و لا ابالی‌گری یا خارج شدن از جمع مسلمانان متهم سازند، به همین جهت در زیارت حضرت، بر اسلام و ایمان و اقامة نماز تأکید بسیاری شده است.


عضو شورای ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر شیوه های درست عزاداری خاطرنشان کرد: شیوه ها و رفتار عزاداری امام حسین(ع) باید مستدل و طبق آموزه های دینی باشد و هیئات مذهبی در روز عاشورا نسبت به اقامه نماز اول وقت اهتمام داشته باشند که یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا، اقامه نماز بود، عزاداران حسینی باید مراقب باشند که عزاداری آنان که امر مستحبی است، آنان را از نماز اول وقت دور نکند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: عزداری امام حسین(ع) باید بدون ریا باشد و مداحی ها، وعظ ها و منبرها به نیت تبیین اهداف قیام سیدالشهدا انجام شود.

----------------------------------------------------------

گزارش از :اسد بابایی

کد خبر 2175105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha