۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۸:۲۲

مدیرعامل خانه کتاب اعلام کرد؛

ارزیابی 4138 اثر در ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

ارزیابی 4138 اثر در ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

مدیرعامل موسسه خانه کتاب از ارزیابی 4138 اثر در ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد و برگزاری آن همزمان با روز پایانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شجاعی‌صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: جایزه ادبی جلال آل­ احمد بر اساس مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 بنیان نهاده شد و مراسم آن هر سال دوم آذرماه هم زمان با سالروز ولادت این نویسنده توانا و صاحب سبک برگزار می‌شود.

وی هدف از اهدای این جایزه را ارتقای زبان و ادبیات ملی و دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته بدیع و پیشرو دانست و افزود: در این جایزه کتاب‌هایی بررسی و داوری می­‌شوند که برای نخستین بار در سال گذشته به طبع رسیده­‌اند و موضوعات مورد ارزیابی هیئت داوران این رویداد شامل داستان، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ نگاری است.

شجاعی صائین با بیان ای که ارزش جوایز نفرات اول هر کدام از رشته‌های این طرح، نشان ادبی جلال آل­احمد به علاوه 110 سکه بهار آزادی است، اظهار کرد: در ششمین دوره جایزه ادبی جلال­آل احمد دبیرخانه از اردیبهشت ماه با انتشار فراخوان به جمع­‌آوری آثار نویسندگان اقدام کرد. پس از انتصاب مجید حمیدزاده به عنوان دبیر علمی و حجت الاسلام رسول جعفریان، راضیه تجار، یحیی طالبیان، منوچهر اكبری، عباسعلی وفایی، احمد شاكری، محمدعلی كاظم بیگی، عباس سلیمی نمین و پروین محمدی بدر به عنوان اعضای هیئت علمی و صدور احكام ایشان از سوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه هیئت علمی برای تصمیم‌گیری دربارۀ رویۀ داوری‌ها، روند اجرایی مراسم و انتخاب هیئت داوران با حضور اعضا و معاون فرهنگی برگزار شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: در مرحله نخست داوری­ بر اساس آیین‌نامه، كتاب­های تألیفی چاپ اول 1391 در چهار موضوع داستان، نقدادبی، تاریخ نگاری و مستندنگاری از سوی گروه­های داوری که از سوی هیئت علمی دعوت به همکاری شده بودند، ارزیابی شد و از میان 4138 یعنی 1455 اثر در حوزۀ داستان، 660 اثر در حوزۀ نقد ادبی، 1114 اثر در حوزۀ مستندنگاری و 909 اثر در حوزۀ تاریخ نگاری و 39 كتاب به مرحلۀ دوم راه­ یافت.

وی افزود: كتاب­‌های راه‌­یافته به این مرحله از سوی 156 داور از اساتید و صاحب­نظران هر حوزه بررسی شد و سرانجام نتایج به تأیید هیئت علمی رسید.

به گفته شجاعی صائین، مراسم این دوره جشنواره به روال سال‌های گذشته هم زمان با زادروز سید جلال آل‌احمد شنبه 2 آذرماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 2176315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha