۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱

مروری بر چند خبر کوتاه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

مروری بر چند خبر کوتاه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

از میان کارهای پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پروژه «فلسفه علم اصول» آماده چاپ و انتشار است و پروژه های «حجیت و کارآمدی» و «مجموعه مقالات ناظر فقه و جامعه» در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مروری بر چند خبر کوتاه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواهیم داشت:

پروژه «فلسفه علم اصول» آماده چاپ و انتشار است
 
حجت الاسلام و المسلمین خادمی کوشا مدیر گروه دانشهای وابسته به فقه از آخرین وضعیت پروژه «فلسفه علم اصول» خبر داد.

وی با اعلام خبر اجرای پروژه «فلسفه علم اصول» در پژوهشکده فقه و حقوق، اظهار داشت: این پروژه که توسط جناب آقای آیه الله صادق لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه انجام شده، نگارش آن به پایان رسیده و امیدواریم به زودی جهت چاپ آماده شود.

خادمی کوشا ادامه داد: در این پروژه که از سال 84 در دست انجام است، مولف «فلسفه علم اصول» را در 30 جلد جمع آوری کرده اما بخش مورد نظر پژوهشگاه در 2 جلد منتشر می شود، که این دو جلد اکنون انجام شده و در مرحله نهایی برای چاپ قرار دارد.

پروژه «حجیت و کارآمدی» در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است
 
حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان مدیر گروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق از آخرین وضعیت پروژه «حجیت و کارآمدی» خبر داد.
 
وی با اعلام خبر اجرای پروژه «حجیت و کارآمدی» در پژوهشکده فقه و حقوق، اظهار داشت: این پروژه به عنوان موظفی اینجانب و به صورت مجموعه مقالات و نشست علمی است که نشست علمی این پروژه با حضور آیت الله اراکی و حجت الاسلام و المسلمین علیدوست به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: مقالات آن هم از حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، حجت الاسلام و المسلمین رحیم زاده و همچنین یک مقاله از حجت الاسلام و المسلمین حسین تاشی است که شورای پژوهشی دو مقاله اول برگزار شده و اصلاحات آن نیز به پایان رسیده و مقاله سوم هنوز به شورای پژوهشی فرستاده نشده و محقق در حال اعمال ارزیابی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و  فرهنگ اسلامی اضافه کرد: این پروژه به صورت مجموعه مقالات و نشست ها و با یک مقدمه چاپ می شود.

پروژه «مجموعه مقالات ناظر فقه و جامعه» در حال انجام است

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری از آخرین وضعیت پروژه «مجموعه مقالات ناظر فقه و جامعه» خبر داد و گفت: این پروژه از سال 90 شروع شده و قرار است در دو جلد ارائه شود.

وی ادامه داد: این اثر برگرفته از یک مجموعه 8 جلدی سلسله گفتگوهای فقه و جامعه است که قرار شد فقط مقالات ناظر هر جلد انتخاب شود و پس از اصلاحات در یک مجموعه چاپ شود. جلد اول این اثر تمام شده و تنظیم جلد دوم آن هم حدود 80%  انجام شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

این پژوهشگر حوزه مطالعات فقهی حقوقی در ادامه بیان داشت: 4 مقاله جلد اول عبارتند از؛ حق،حکم و تکلیف، پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی، قاعده عدالت، قانون گذاری در جمهوری اسلامی. 4 مقاله جلد دوم عبارتند از؛ اصول فقه حکومتی، تاثیر اخلاق در اجتهاد، موضوع شناسی فقهی، مقایسه منابع و روش های فقه و حقوق.

وی ادامه داد: این هشت مقاله ناظر چون از قوت علمی خوبی برخوردار بودند به پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی و پذیرش حجت الاسلام والمسلمین توسلی آماده سازی شدند تا به عربی ترجمه شده و در دسترس نخبگان عرب زبان قرار گیرد.

کد خبر 2176612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha