۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۰۹

سردار ویسی:

مقاومت نیروهای مردمی نقش چشمگیری در جلوگیری از سقوط شهر سوسنگرد داشت

مقاومت نیروهای مردمی نقش چشمگیری در جلوگیری از سقوط شهر سوسنگرد داشت

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: یکی از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس نقش مقاومت مردمی را در کنار نیروهای سپاه، ارتش و بسیج در جلوگیری از سقوط شهر سوسنگرد بسیار مهم وچشمگیر دانست.

سردار عبد الله ویسی به مناسبت سالگرد عملیات آزادسازی سوسنگرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تهاجم گسترده کشور عراق به ایران در سه محور عمده انجام گرفت.

وی افزود: در محور دزفول رزمندگان اسلام توانستند دشمن را در غرب رودخانه کرخه زمین‌گیر کرده و از قطع جاده اهواز ـ اندیمشک جلوگیری کنند و حتی سرپلی را نیز در غرب رودخانه در پای پل حفظ کنند.

ویسی ادامه داد: در محور خرمشهر و آبادان خرمشهر اشغال شد و آبادان به شکل ناقص به محاصره درآمد، اما در محور میانی برای تصرف اهواز مقاومت رزمندگان اسلام باعث شد نیرو‌های عراقی سمت حملات را تغییر دهند.

به گفته این پیشکسوت دفاع مقدس، نیروهای متجاوز به تصرف کردن شهر سوسنگرد اکتفا کردند تا بتوانند با تغییر نام آن زمینه تبلیغاتی محدودی را فراهم کنند.

سردار ویسی خاطر نشان کرد: شهر سوسنگرد در تاریخ شش مهر ماه سال 59 به اشغال ارتش عراق درآمد و چهار روز بعد رزمندگان سپاه اهواز با حمایت نیروهایی از لشکر 92 زرهی اهواز، سوسنگرد را آزاد و عناصر خائن مرسوم به خلق عرب را مجازات کردند.

وی افزود: در تاریخ 24 آبان ماه سال 59 یگان‌های عراق بار دیگر این شهر را از سه طرف محاصره و طی دو شبانه‌روز وارد شهر شدند، ولی نیروهای سپاه، ارتش و بسیج مردمی با مقاومت خود از سقوط شهر جلوگیری کردند.

ویسی عملیات آزاد سازی سوسنگرد را از دو محور اصلی مسیر حمیدیه و جنوب رودخانه کرخه اعلام کرد و ادامه داد: سرانجام این آزادسازی در تاریخ 26 آبان ماه در ساعت 6:30 دقیقه بامداد انجام گرفت.

وی یاد آور شد: محور فرعی این عملیات در مسیر روستای سبحانیه به سوسنگرد در شمال رودخانه کرخه به مرحله اجرا درآمد و تا ساعت 14:30 دقیقه همان روز سوسنگرد آزاد شد.

سردار ویسی در پایان گفت: نتیجه این عملیات، آزادسازی شهر سوسنگرد و متمایل شدن مواضع پدافندی نیروهای عراق به رودخانه مالکیه و همچنین کشته شدن 750 نفر از نیروهای دشمن و اسیر شدن 45 تن از آنها بود، ضمن اینکه در این عملیات تعداد یک فروند بالگرد و 40 دستگاه تانک و نفربر به غنیمت گرفته شد.

کد خبر 2176743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha