۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۰۶

رضا غلامی در گفتگو با مهر:

اعتبار علمی جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی مد نظر است/اهداف جایزه جهانی علوم انسانی و تأثیرات آن

اعتبار علمی جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی مد نظر است/اهداف جایزه جهانی علوم انسانی و تأثیرات آن

رئیس شورای سیاستگذاری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گام اول در جهت معرفی چهره های علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی است، گفت: این امر می تواند راهی برای معرفی دستاوردهای علمی باشد که در طی دو قرن اخیر در زمینه علوم انسانی اسلامی حاصل شده است تا باب بهره گیری از این دستاوردها بیش از گذشته باز شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد برگزاری این کنگره گفت: دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، فردا 28 آبان ماه در مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما با سخنرانی دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، کار خود را آغاز می کند.

وی با اشاره به اینکه این کنگره با مشارکت بیش از 30 مرکز علمی، دانشگاهی و حوزوی مدیریت می شود، افزود: اینکنگره دارای 10 کمیسیون تخصصی در رشته های اصلی علوم انسانی است و هر کدام از کمیسیونهای تخصصی توسط یکی از دانشگاه ها یا مراکز پژوهشی اداره می شود و مقالاتی که امتیازات بالاتری را نسبت به سایر مقالات کسب کردند، ارائه خواهد شد و در کنار ارائه، مورد نقد و بررسی هم قرار خواهند گرفت. پیش بینی می کنیم که 10 کمیسیون فرصت ارائه حدود 60 مقاله علمی را پیدا کنند، البته از بین 400 مقاله ای که به دبیرخانه دائمی کنگره رسیده است، نزدیک به 140 مقاله برگزیده شده است، اما مقالاتی که بالاترین امتیاز را کسب کردند در کمیسیونها ارائه خواهند شد و بقیه مقالاتی که تأیید شدند در کنار این مقاله در کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر می شوند.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه امسال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد با توجه به سطح بالای علمی کنگره این کنگره دارای درجه علمی ـ پژوهشی هست، گفت: لذا کلیه مقالاتی که توسط کمیسیونهای علمی و نهایتا شورای علمی کنگره به تأیید برسند از امتیاز علمی ـ پژوهشی هم برخوردار هستند. البته ما این دقت را پیش از اعلام فراخوان مقاله برای کنگره هم داشتیم و بنا بر این بود که سطح مقالاتی که در کمیسیونهای کنگره ارائه می شود کمتر از سطح مقالات علمی ـ پژوهشی نباشد تا بتواند تولید علمی قابل توجهی برای علوم انسانی اسلامی به حساب بیاید.

غلامی با بیان اینکه امسال شاهد استقبال خیلی خوبی از ناحیه اساتید دانشگاه از این کنگره هستیم، گفت: حضور اساتید بنام دانشگاه در کمیسیونهای مربوطه، چه در هیئت رئیسه کمیسیونها و چه در مقام ارائه دهنده مقاله می تواند شاهدی بر این استقبال خوب باشد.

وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: احساس می کنیم اگر مواجهه منطقی، عالمانه و درست با موضوع تحول بنیادین در علوم انسانی صورت گیرد و به جای کارهای بی مبنا و تشریفاتی، تمرکز مراکز علمی بر روی تولید علم و نظریه پردازی باشد می توانیم در فاصله زمانی مطلوبی گامهای خوبی را در جهت تحول اساسی در علوم انسانی برداریم.

وی در مورد بخش بین الملل دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: امسال از بین ده ها نفر از اساتید خارجی که معرفی شده بودند و یا خود اعلام آمادگی کرده بودند، برای حضور براساس ارزیابی مقالات واصله، پنج استاد برجسته از کشورهای مختلف دعوت شدند که اکنون در تهران حضور دارند و در کنار اساتید ایرانی مقالات خودشان را در کمیسیونهای تخصصی ارائه خواهند داد، البته امشب هم هم اندیشی علمی به زبان انگلیسی با حضور مهمانان خارجی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه خواهیم داشت که این هم اندیشی می تواند مفید و قابل استفاده باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در مورد مراسم اختتامیه این کنگره هم اظهار کرد: اختتامیه کنگره علوم انسانی اسلامی امسال بعدازظهر سه شنبه 28 آبان ماه در محل پژوهشگاه بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار می شود و آیت الله جوادی آملی در مراسم اختتامیه سخنرانی خواهند کرد.

غلامی در مورد جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که توسط این کنگره برای اولین بار در امسال اعطا خواهد شد، گفت: امسال شاهد اتفاق بزرگی در کنار کنگره علوم انسانی اسلامی خواهیم بود و آن اعطای اولین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است که سال گذشته وعده آن داده شده بود. با مشارکت دستگاه هایی که کنگره را برگزار می کنند این جایزه به شکل جایزه غیر دولتی اما بسیار معتبر و مهم در جهان اسلام طراحی شده است.

وی در مورد افرادی که این جایزه به آنها اعطا خواهد شد، گفت: این جایزه امسال به سه نفر از نظریه پردازان بزرگ ایران و جهان اسلام اهدا خواهد شد. گام اول در جهت معرفی چهره های علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی، برداشته می شود و این امر می تواند معرف این باشد برای دستاوردهای علمی که در طی دو قرن اخیر در زمینه علوم انسانی اسلامی حاصل شده است و با معرفی این افراد به نوعی می تواند باب بهره گیری از این دستاوردها بیش از گذشته باز شود. ما معتقدیم بیش از اینکه ارزش مادی این جایزه لحاظ شود باید اعتبار علمی آن در نظر گرفته شود، چون شاخصهای بسیار متنوعی برای ارزیابی آثار نظریه پردازان پیش بینی شده است. چندین مرحله ارزیابی صورت می گیرد با افراد زیادی از اساتید برجسته مشورت می شود تا نهایتا آثار برتر مشخص شود و براساس آن نظریه پردازان مورد نظر برای دریافت جایزه انتخاب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در پایان سخنانش اظهار داشت: در واقع باید این جایزه را نوبل علوم انسانی درنظر گرفت که می تواند نقش مؤثری در رونق نظریه پردازی و نوآوری علمی در حوزه علوم انسانی به عهده بگیرد. در مراسم اختتامیه این کنگره اعلام می شود که این جایزه به چه کسانی تعلق می گیرد، چون هنوز بیانیه کمیته اهدای جایزه تهیه نشده است. کمیته اهدای جایزه در حال تهیه بیانیه هست و بررسیهای نهایی دارد صورت می گیرد که در روز اختتامیه اعلام می شود ولی در این حد می توانم بگویم که بررسی هایی که تاکنون صورت گرفته برای دریافت این جایزه دو تن از این نظریه پردازان به احتمال قوی ایرانی هستند و یک نفر از نظریه پردازان جهان اسلام انتخاب می شوند.

کد خبر 2176765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha