۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۰۰

با شکایت همسایه/

خانه تاریخی علیزاده از ثبت ملی خارج شد

خانه تاریخی علیزاده از ثبت ملی خارج شد

"خانه تاریخی علیزاده" که در سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود، با حکم دیوان عدالت اداری و شکایت همسایه از این فهرست خارج شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی علیزاده یکی از آثار فرهنگی تاریخی خیابان آفریقای تهران است که به یکی از معمارهای معروف ایرانی تعلق دارد و در سال 84 با رضایت مالک در فهرست میراث ملی با شماره 13389 ثبت شد.

اما پس از مدتی، مالک خانه دیگری که دیوار به دیوار این خانه است، بدون رضایت مالک خانه علیزاده، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد تا بتواند در محل ملک خود ساختمانی بلندتر از خانه علیزاده بسازد.

از آنجا که ثبت بودن این خانه، اجازه هر گونه ساخت و سازی را به او نمی داد، وی نیز در سال 90 به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در خواسته خود نوشت که این خانه تنها 35 سال قدمت دارد درحالی که کارشناسان میراث فرهنگی آن را یک اثر تاریخی دانسته و در فهرست میراث ملی ثبت کرده اند!

دیوان عدالت اداری نیز حکم را به نفع همسایه داد این درحالی بود که مالک اصلی خانه علیزاده، نه تنها با هزینه شخصی این اثر تاریخی را مرمت کرده بلکه می خواهد از آن را به یک گالری هنری تبدیل کند.

با این حال از آنجا که حکم دیوان عدالت اداری لازم الاجراست، اداره میراث فرهنگی استان تهران اجازه ساخت و ساز را بر اساس طرح تفضیلی در حریم خانه تاریخی علیزاده به مالک خانه کناری داد.

کد خبر 2176870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha