۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸

دومین کنگره علوم انسانی اسلامی؛

علیدوست: فقه و حقوق اسلامی قابل تکمیل است

علیدوست: فقه و حقوق اسلامی قابل تکمیل است

رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی با بیان اینکه اصول فقه یک دانش پیرافقه است که باید تکمیل شود، گفت: وقتی انسان به فقه ورود پیدا می کند باید آن را با اقتضائات زمان و مکان مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی در دومین کنگره علوم انسانی اسلامی طی سخنرانی به تبیین مسائل دانش و فقه و دانش های پیرافقه پرداخت و گفت: وقتی صحبت از تکمیل مسائل فقه می شود باید بدانیم که این مسئله حقوق اسلامی را نیز در بر می گیرد. با این پیش انگاره فقه و حقوق اسلامی قابل تکمیل است. صحبت از فقه به این معنا نیست که گذشتگان ما کم کاری کرده اند یا اینکه تصور کنیم خیلی کار کرده اند و ما با مسائل کمتری پیش رو هستیم. گزینه صحیح این است که در دانش های پیرافقه کارهای بسیاری انجام و کارهای بسیاری مانده است.

وی ادامه داد: اصول فقه برخلاف فلسفه و دانش های دیگر یک دانش بومی اسلامی است. در واقع دانشی که در دامن اسلام به وجود آمده فقه است. فقه اصول اندیشه ورزی و اصول فهم است و از آغاز اصول فقه تا انجام آن وظیفه فهمنده این است که نص را بیان کند. به عنوان مثال در کفایه الاصول آنچه بیان می شود در این باره است که مجتهد چگونه با نص برخورد کند.

وی تصریح کرد: ممکن است اصول فقه موجود در حجم بعضی از مسائل فربه شده باشد اما در حجم مسائل مطرح شده امروز محتاج به یک بازسازی است و باید ترمیم و تکمیل شود. از همین رو دانش مکمل فقه به تعبیر من، "فلسفه فقه" است. امکان فهم مسائل، متدلوژی مسائل اجتماعی و حکومتی، متدلوژی فقه و ... تحت عنوان دانش فلسفه فقه تعریف می شود و این دانش به روش فهم استنباط بسیار کمک می کند.

علیدوست خاطر نشان کرد: اصول فقه یک دانش پیرافقه است که باید تکمیل شود. وقتی انسان به فقه ورود پیدا می کند باید آن را با اقتضائات زمان و مکان مورد بررسی قرار دهد. به تعبیری وقتی یک فقیه از هنجارهای مسائل اجتهاد خارج نمی شود باید حوادث واقعه را در نظر گرفته و به مصداق شناختی وسیع دست بزند و مسائل را با اقتضائات مورد تحقیق قرار دهد.

کد خبر 2177471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha