۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸

رساندن صدای بچه‌های کار به گوش رئیس‌جمهور/ آقای شهردار به فکر کودکان کار باشید

رساندن صدای بچه‌های کار به گوش رئیس‌جمهور/ آقای شهردار به فکر کودکان کار باشید

نشست رسانه‌ای جشنواره "شاپرک‌های شهر" در حالی برگزار شد که در آن از محمدباقر قالیباف شهردار تهران خواسته شد فکری برای ساماندهی کودکان کار تا پاسی از شب در خیابان‌ کار می‌کنند، بکند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی اولین جشنواره "شاپرکهای شهر" صبح امروز با حضور ابوالفضل جلیلی سخنگو جشنواره، شهرام گیل‌آبادی رئیس شورای سیاستگذاری و جمعی از اهالی رسانه در مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: ما از طریق حوزه هنر وارد موضوع کودکان کار شدیم تا بتوانیم روی این مسئله به صورت متمرکز کار کنیم تا مسئولان نیز به بحث این کودکان بیشتر توجه کنند و این عزم ما باعث برگزاری جشنواره "شاپرک‌های شهر" شد.

وی با اشاره به اینکه این رویداد از دوم تا ششم آذر ماه در استانبول و تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: موضوع کودکان کار معضلی است که در تمام دنیا وجود دارد اما ما تصمیم گرفتیم این موضوع را با دوش هنر آغاز کنیم. نمایش آثار این جشنواره در این مرکز، فرهنگسرای ارسباران، دانشگده صدا و سیما، برج میلاد و مرکزی وابسته به شهرداری استانبول برگزار می شود.

گیل آبادی تاکید کرد: ما سعی کردیم صدایمان تا حدودی به رئیس‌جمهوری هم برسد. البته از شهرداری و بهزیستی هم کمک گرفتیم. ما چون بر این حوزه اشراف نداریم سعی کردیم به واسطه کار هنری خدمت اجتماعی کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری این رویداد گفت: در حال حاضر ما 7 یا 8 هزار کودک فقط سر چهارراه‌های تهران داریم که ناخواسته در جریانی قرار می گیرند که عاقبت خوبی ندارد. حالا کودکان کاری که زیر سقف هستند، جای خود را دارند. ما با کمک کارگردانان سینما سعی کردیم در جهت حمایت از کودکان کار، حرکت خیری انجام دهیم.

وی با اشاره به موضوعاتی که این جشنواره بر اساس آن برگزار می‌شود، افزود: موضوعاتی همچون کودک و کار، خشونت علیه کودکان، حقوق کودکان، کودک و صلح و... از جمله مباحثی است که ما در این جشنواره مورد توجه قرار می دهیم.

گیل‌آبادی ادامه داد: جشنواره های کودک که در حوزه فیلم و تئاتر برگزار می‌شود خیلی استریلیزه و در چارچوب برپا می‌شود و در چنین رویدادهایی به کودکانی همچون کودکان کار به طور جدی پرداخته نمی شود، اما ما تلاش کردیم در این جشنواره به معضل کودکان کار توجه جدی کنیم.

وی تاکید کرد: این جشنواره در بخش های سینمای بلند مستند، سینمای بلند داستانی و کوتاه برگزار می شود. تعدادی از کودکان کار با یک دوربین کوچک و یک تلفن همراه برای ما فیلم ها و تصاویری را ارسال کردند که بسیار جالب توجه است. همچنین در این جشنواره از فعالانی که در عرصه سینمای ایران برای کودکان زحمت زیادی کشیده اند تقدیر و قدردانی می شود. همچنین در نظر داریم از کسانیکه در زمینه مشارکت های اجتماعی نیز زحماتی کشیده اند، تجلیل کنیم.

گیل‌آبادی ادامه داد: در این دوره از جشنواره فیلم هایی از ابوالفضل جلیلی اکران خواهد شد همچنین در برپایی این رویداد کارگردانانی همچون پوران درخشنده، کامبوزیا پرتوی، کیومرث پوراحمد، فرزاد موتمن، محمدعلی طالبی، حمید نعمت الله، ابراهیم فروزش ما را در شورای سیاستگذاری همراهی کردند.

وی پس از معرفی داوران بخش های مختلف این جشنواره گفت: ما تلاش کردیم با کمک حدود 18 موسسه خیریه برنامه هایی را برای کودکان کار برگزار کنیم. همچنین تعدادی از هنرمندان مانند بهاره رهنما، امیرحسین رستمی، شقایق دهقان و... به عنوان سفیران مهربانی ما را در برگزاری این جشنواره همراهی کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره "شاپرک های شهر" در پاسخ به سوالی درباره بودجه این رویداد گفت: ما همین حالا نیز پولی در اختیار نداریم بلکه موسسه های خیریه و یا خیران ما را در برگزاری این رویداد کمک کردند. ما برای برپایی این جشنواره به طور همزمان در ترکیه با دولت این کشور وارد بحث نشدیم و سینماگران این تعامل را برقرار کردند و به نوعی یک دیپلماسی عمومی بین هنرمندان کشور بوجود آمد.

وی افزود: همچنین دو داور از کشور ترکیه آثار این جشنواره را ارزیابی می کنند البته در کنار داوران ایرانی. فیلم هایی هم از ابوالفضل جلیلی، ابراهیم فروزش، عباس کیارستمی، مجید مجیدی از سینمای ایران در استانبول به نمایش درمی آید همچنین در قالب یک برنامه آثار برگزیده بخش مستند کوتاه و داستانی این جشنواره نیز در این کشور به نمایش در می آید.

ابوالفضل جلیلی سخنگوی جشنواره در ادامه عنوان کرد: چند ماهی است که دولت جدید سر کار آمده است و هر وقت سوال می کنیم که چرا نمی توانیم کاری انجام دهیم عنوان می شود پول ها را برده اند. بهتر است زودتر تکلیف را روشن کنند و اگر دست کسی پولی مانده آن را برگرداندند.

وی افزود: ایران یکی از کشورهایی است که پر از جشنواره های فرهنگی است و این موضوع مانند غذای نذری شده است که اینقدر برای ما نذری می آورند که ما خودمان شروع به نذری دادن می‌کنیم.

این کارگردان سینما درباره دلایل حضور خود در این جشنواره توضیح داد: امیدوارم بتوانیم با کمک شما خبرنگاران این جشنواره را برگزار کنیم. قصد اصلی من از حضورم در این جشنواره جمع کردن  بچه های کار است من شب ها که از سر کار می گردم کودکان 9 ساله ای را می بینم که در سطل های زباله به دنبال غذا هستند. می دانید که چقدر این کودکان در معرض بیماری های گوناگونند؟ ما باید برای تک تک اینها کاری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر 10 هزار کودک کار در تهرانی داریم که پایتخت کشوری است که ثروتمندترین کشورها به شمار می رود جالب است شهرداری فروشنده های دوره گرد را به عنوان سدمعبر با هزار زور و زحمت از خیابان جمع می کند اما چرا برای جمع آوری کودکان کار برنامه ای ندارد، ما نباید کودک کار داشته باشیم.

جلیلی با اشاره به مدیریت کرباسچی در شهرداری تهران گفت: به عقیده من کرباسچی یک دیکتاتور مردمی بود و من وی را خیلی قبول داشتم و از دوستانم به شمار می رفت در زمان مدیریت وی در شهرداری من بارها به او گفتم بهتر است به جای رنگ کردن درها و کرکره ها در شهر به فکر کودکان کار باشد و آنها را جمع آوری کند اما وی گفت اینها باید باشند.

وی ادامه داد: من از دکتر قالیباف شهردار تهران که تاکنون فعالیت های زیادی هم انجام داده است درخواست می کنم تمامی کودکان کار را جمع آوری کند و برای سرپرستی آنها نیز تصمیمی بگیرد.

گیل‌آبادی با اشاره به صحبت های جلیلی گفت: امیدوارم ما نیز به سهم خودمان از این پس دیگر کودکان کار را در خیابان نبینیم.

جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نمایش آثارش در این جشنواره گفت: من تمامی فیلم هایم را به این جشنواره ارائه کردم اما فکر می کنم "دان"، "گال"، "یک داستان واقعی"، "دلبران" از جمله آثاری باشد که می تواند در این جشنواره به نمایش در آید.

گیل‌آبادی در پایان عنوان کرد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ساخت چندین فیلم برای سال بعد در این جشنواره حمایت می کند. ما همچنین از همیاران تخصصی خود درخواست کرده‌ایم یک گزارش دو صفحه ای تهیه کنند تا نسخه ای از آنها را به هنرمندان ارائه کنیم و همچنین نسخه ای دیگر را به رئیس جمهوری، شهردار و بهزیستی ارسال کنیم تا همه در جریان شرایط این کودکان قرار بگیرند. همچنین از طریق انجمن ها ما به سوژه های واقعی دست پیدا کردیم که می توانند منابع خوبی برای فیلمنامه های فیلمسازان باشد.

کد خبر 2177478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha