۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۳۴

دومین کنگره علوم اسلامی انسانی؛

اسلام در روابط بین الملل دارای دیدگاه و نظر منسجم است

اسلام در روابط بین الملل دارای دیدگاه و نظر منسجم است

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای بیان و تدوین نظریه اسلامی در روابط بین الملل از جامعه شناسی لاکاتوش استفاده شده که علاوه بر اینکه این امکان را برای طرح نظریه اسلامی در روابط بین الملل می دهد، از روش تحلیل گفتمان هم استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر هادی آجیلی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در کمیسیون علوم سیاسی اسلامی دومین کنگره علوم انسانی اسلامی با ارائه مقاله خود با عنوان "درآمدی بر روش‌شناسی اسلامی در روابط بین الملل" گفت: سوال اصلی ما این است که آیا می توانیم نظریه روابط بین الملل اسلامی داشته باشیم یا خیر؟ با استدلال می گوییم که با توجه به جامعیت دین اسلام علی‌القاعده در حوزه روابط بین الملل می بایست اسلام دارای دیدگاه مدون و منسجم باشد.

وی افزود: در حال حاضر در نظریات غربی دیدگاه هایی مطرح شده که به شدت منتقد مدرنیسم و نظریات اصلی غربی هستند و به سمت نگاه انتقادی و هنجاری حرکت می کنند. طرح تئوری ها فرصتی را به حوزه آکادمیک ما برای تدوین نظریه اسلامی در روابط بین الملل می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با توجه به اینکه هر تئوری بر بستر زمانی و مکانی و مقطع تاریخی خاص تدوین و مطرح شده است مفروض های هستی شناسی و معرفت شناسی خاص خود را دارد. برای بیان و تبیین نظریه اسلامی در روابط بین الملل کاملا قابل قبول است که ما با مفروض های هستی شناسی و معرفت شناسی متفاوتی از دیدگاه های غربی طرح نظریه کنیم، اما در حوزه روش می بایست از متد و زبانی استفاده کنیم که مورد قبول و قابل فهم بر عرصه آکادمیک بین الملل باشد.

آجیلی یادآور شد: برای این منظور در این مقاله از روش شناسی لاکاتوش استفاده شده که این امکان را برای طرح نظریه اسلامی در روابط بین الملل می دهد، ضمن اینکه از روش تحلیل گفتمان هم که قابل فهم و مورد قبول فضای آکادمیک غربی است می توان برای تدوین و نظریه اسلامی روابط بین‌المللی استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: روش اول در این مقاله لاکاتوش و روش دوم تحلیل گفتمان است که در کتاب بنده با عنوان «صورت بندی گفتمان اسلامی در روابط بین الملل» مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 2177726

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha