۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۱۴

گزارش خبرنگار اعزامی مهر؛

توافق نهایی در ژنو در گرو پایبندی 1+5 به توافقات قبلی است

توافق نهایی در ژنو در گرو پایبندی 1+5 به توافقات قبلی است

خبرنگار اعزامی مهر به مذاکرات ایران و 1+5 به ژنو گزارش داد که با توجه به نتایج توافقات قبلی ایران و 1+5 در ژنو در صورتی که طرف مقابل ادعاهای جدید مطرح نکند و یا توافقات قبلی را نقض ننماید احتمال دستیابی طرفین به متنی مورد توافق در مذاکرات آتی ژنو وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ژنو، مذاکرات ایران و کشورهای 3+3 در ژنو از ساعت 2:30 فردا به وقت ژنو در پی نهار کاری که کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان خواهند داشت ، آغاز می شود.

مذاکرات بر اساس آنچه در پایان ژنو 2 از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و طرف مقابل اعلام شد قرار بود در تاریخ 29 آبان ماه در ژنو ادامه یابد.

بر این اساس روند مرسوم مذاکرات باید از صبح روز چهارشنبه آغاز می‌شد که گفته می شود به دلیل دیر رسیدن برخی از اعضای 3+3، طرف مقابل از ایران دعوت کرده است که مذاکرات را از ناهار دیرهنگام اشتون و ظریف از ظهر چهارشنبه آغاز کنند.

آغاز سومین دور از دور جدید مذاکرات ایران و 6 کشور درحالی فردا آغاز می شود که مذاکرات پیچیده و سخت ژنو 2 در حالی به پایان رسید که مذاکرات به دلیل عدم هماهنگی طرف مقابل ناتمام باقی ماند. دو طرف در روزهای اولیه بر سر یک بیانیه مشترک یا متنی از یک توافقنامه به نتیجی رسیده بودند و همین امر باعث شد که کاترین اشتون از ظریف درخواست کند که سفر خود به ایتالیا را به تعویق بیاندازد و جان کری را به ژنو دعوت کند.

شنیده ها حاکی از آن است که انتشار اخبار مربوط به حضور جان کری باعث شد تا سایر اعضای 3+3 نیز به این نتیجه برسند که مذاکرات در ژنو جدی شده و توافق نزدیک است . بر همین اساس نیز فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه پیش از جان کری، خود را به ژنو رساند و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حضور فابیوس تنها برای ایجاد اختلال در مذاکرات بود.

به هر حال ژنو 2 به دلیل عدم هماهنگی و توافق طرف مقابل توانست توافقی را در کارنامه خود ثبت کند و به همین دلیل نیز مذاکرات به ژنو 3 موکول شد.

گفته می شود که 3+3 در آخرین روز مذاکرات برخلاف توافقات قبلی با کارشکنی فابیوس متنی را با عنوان متن پیشنهادی به ایران ارائه کرده است که ایران قرار است فردا نظر خود را در ارتباط با این متن به طرف مقابل ارائه کند. متنی که به نظر می رسد دارای چندین نکته اختلافی است و در مورد سه یا چهار مورد از بندهای متن اختلافات جدی وجود دارد و اگر دو طرف بتوانند بر سر این اختلافات به توافق برسند دست یابی به توافق نهایی ممکن خواهد شد.

اما پیش از آغاز مذاکرات و دست یابی به این توافق نکته حائز اهمیت این است که طرف مقابل تا کنون اغلب بر سر مواضع خود باقی نمانده است و باید دید که آیا فردا همچنان 3+3 بر روی متن پیشنهادی خود پایبند است و یا با ادعاهای جدیدی به میدان می آید . آنچه مسلم است توافق احتمالی تنها در صورتی حاصل خواهد شد که طرف مقابل همچنان بر مواضع خود که در مذاکرات گذشته به عنوان نظر نهایی همه اعضا ارائه کرده است باقی بماند و ایران نیز بتواند اصلاحات خود را بر متن مورد نظر بیان کند.

به هر حال این متن پیشنهادی آن طور که به نظر می رسید شامل گام اول، آخر و هدف مشترک است که در صورت توافق برای اجرا یک سال زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر این امر قطعی به نظر می رسد که ایران هیچ پیش شرطی را در این توافق نخواهد پذیرفت و گام اول مذکور نیز اقدامات قابل برگشت خواهد بود و در صورتی که همزمان نباشد از سوی ایران نیز اجرایی نخواهد شد.

 

کد خبر 2178541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha