۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۳

سید محسن حکیم:

امریکا راهی جز تفاهم و گفتگو با ایران ندارد/مذاکرات ژنو بر تحولات منطقه تاثیر گذار است

امریکا راهی جز تفاهم و گفتگو با ایران ندارد/مذاکرات ژنو بر تحولات منطقه تاثیر گذار است

عضو ارشد مجلس اعلای عراق با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5 این مذاکرات را تاثیرگذار بر تحولات منطقه دانست و گفت: امریکا به دلیل منافع و مشکلاتی که در منطقه دارد راهی جز تفاهم و گفتگو با ایران ندارد.

سید محسن حکیم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اقدامات تروریستی تکفیری ها علیه شیعیان با اشاره به اینکه تاریخ شیعه نشان داده که با اقدامات تروریستی عقب نشینی نمی کند، گفت: شیعیان همواره نشان داده اند که با این عملیات ها جا نمی زنند و اگر آنها تصور می کنند می توانند با عملیات های بزدلانه کاری از پیش ببرند اشتباه می کنند.

وی خاطر نشان کرد: امروز شیعه در اوج قدرت خود است و هیچ وقت در طول تاریخ تشیع به اندازه کنونی قدرتمند نبوده، نه فقط در عراق بلکه در ایران، لبنان نیز شیعیان جایگاه بسیار مستحکمی دارند به همین دلیل دیگران به این قدرت حسادت می ورزند و امروز جهان تشیع محور راهکارهای منطقه ای شده است.

عضو ارشد مجلس اعلای عراق اضافه کرد: دشمنان با توجه به ناکامی هایی که در پرونده های مختلف در منطقه داشته اند طبیعی است که مشکلاتی ایجاد کنند اما امروز همه متوجه شده اند که شیعیان محور تحولات منطقه هستند و باید با شیعیان کنار بیایند و راهکار برون رفت از بحران های منطقه را باید در جهان تشیع جستجو کنند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: شیعیان هیچ گاه نخواسته اند دیگران را حذف کنند و همواره روش ائمه نیز این بوده که از جایگاه وحدت و همبستگی وارد شوند.

حکیم اضافه کرد: شما می بینید در عراق، اهل تسنن هستند و جایگاه آنان را نسبت به جمعیتشان در ساختار سیاسی می بینیم، آن را مقایسه کنید با کشورهای منطقه و شیعیانی که در آن حضور دارند که چقدر از حقوق خود برخوردارند. به عبارت دیگر در عراق 65 درصد شیعه هستند اما اکثر وزیران کابینه و رئیس پارلمان از اهل تسنن هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دهها هزار خودروی بمب گذاری شده در عراق منفجر شده است، گفت: قرضاوی از سران القاعده در سال 2006 گفته بود که تا الان 7 هزار خودرو منفجر کرده است. اما این اقدامات حتی ذره ای از اراده شیعیان کم نکرده و شیعیان همچنان جلوی ظالم ایستاده اند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی اضافه کرد: عراق حدود 1400 سال با فرمول ظالمانه اداره می شد و به ویژه در زمان بعث مردم فرصتی نداشتند که از جایگاه مناسب برخوردار شوند اما الان وضعیت عوض شده و حاکمان عراق همه مردمی هستند و از طریق انتخابات برگزیده شده اند و اعتراضات نیز همه بر اساس قانون صورت می گیرد که اینها گام مهمی به جلو است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص شرایط جاری عراق نیز با اشاره به اینکه دولت عراق هم اکنون به 4 میلیون نفر حقوق می دهد، گفت: در بصره 29 شرکت نفتی که همه شرکت های نفتی بزرگ دنیا از آمریکا، روسیه، چین، کره و ژاپن و مالزی هستند حضور دارند که همه اینها نشانگر رونق فعالیت اقتصادی در عراق است.

حکیم در پاسخ به سئوالی پیرامون روابط توریستی ایران و عراق نیز گفت: در 6 ماه اول امسال 960 هزار عراقی وارد ایران شده اند که احتمالا تا پایان سال به یک میلیون و 300 هزار نفر می رسد که این رقم بسیار خوبی است.

وی اضافه کرد: شرکت های بسیار خوبی نیز از ایران در عراق فعالیت می کنند که در پروژه های ساخت و ساز و مسکن سازی فعالیت دارند و در عین حال ایران روزانه حدود 1300 مگاوات برق به عراق صادر می کند که قرار است به 1500 مگاوات برسد و از طرف دیگر پروژه راه آهن بصره به شلمچه نیز از جمله پروژه های مهم است که در دست اقدام قرار دارد.

حکیم همچنین به خط لوله نفت بصره به بندرماهشهر اشاره کرد و گفت: این خط لوله نیز جنبه استراتژیک دارد.

عضو ارشد مجلس اعلای عراق از سفر قریب الوقوع نوری المالکی نخست وزیر عراق به تهران نیز خبر داد.

محسن حکیم در پاسخ به سئوالی درباره بدهی های عراق به ایران و کویت در خصوص جنگ های صدام، تصریح کرد: به خاطر قطعنامه شورای امنیت دولت عراق موظف به پرداخت بدهی های جنگ است که در مجموع 52 میلیارد دلار بوده که تا الان 44 میلیارد دلار پرداخت شده و پیش بینی می شود تا پایان 2015 به صورت کامل پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه مردم عراق خود قربانی رژیم بعثی صدام هستند، گفت: یک طرح هم این است که به جای کینه ورزی، کشورها با یکدیگر کارهای مشترکی را انجام دهند که می تواند باعث تقویت وحدت و همکاری شود.

حکیم با اشاره به اینکه شیعیان همیشه در هر جا که بودند در مسائل دینی باز عمل کرده اند و حتی یهودیان نیز در جوامع شیعی آزادی عمل دارند، گفت: شما می بینید در ایران یهودیان آزادی مذهبی دارند و حتی در پارلمان نماینده دارند.

وی در خصوص تکفیری گری در منطقه اظهار داشت: متاسفانه برخی طوایف اهل تسنن هستند که فقط ضد تشیع نیز عمل نمی کنند بلکه ضد سنی ها نیز فعالیت می کنند به عنوان مثال گروه داعش در آستانه محرم بیانیه ای داد و اعلام کرد حسین دشمن ما و یزید رهبر ماست چون حسین به خلیفه وقت خروج کرد و مستحق کشته شدن بوده و این گروه شیعیان را تهدید کرد که نباید عزاداری کنند و از این گذشته به سنی ها نیز هشدار داد که اگر در عزاداری ها حضور یابند هدف اقدامات تروریستی قرار می گیرند و این یک تفکر انحرافی است که مثل خوره به جان جهان اسلام افتاده است.

حکیم تاکید کرد: برخی با تکفیر عده زیادی از مسلمانان می خواهند تیشه به ریشه اسلام بزنند و این جزوی از پازل فتنه و اختلاف در اسلام است و باید علمای اسلام اعم از شیعه و سنی این گروههای منحرف را طرد و محکوم کنند.

وی یادآور شد: این گروه ها نیت اسلام ندارند و قلب انسان خوردن و نبش قبر و سربریدن نه تنها در مذاهب اسلامی بلکه در اندیشه های مادی هم جایی ندارد، بر این اساس اینها افراد منحرفی هستند که الان بازیچه نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای شده اند و باید جلوی آنها ایستاد تا این اقدامات در نطفه خفه شود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در عراق فعالیت های وسیعی برای وحدت انجام شده و به عنوان مثال رابطه شیعیان و کردها همواره استراتژیک بوده و از گذشته نیز روابطی خوب به شمار می رفته و شیعیان با سنی ها نیز مشکلی نداشته اند و 30 درصد ازدواج ها در عراق بین شیعه و سنی بوده است.

حکیم در ادامه ایران را قدرتی مهم در منطقه توصیف کرد و گفت: آمریکا هم در منطقه حضور و پایگاهها و منافعی دارد، طبیعی است که برای حل مشکلات منطقه راهی جز تفاهم و گفتگو با ایران ندارد و در زمان سید عبدالعزیز حکیم رئیس فقید مجلس اعلای عراق گام های خوبی در روابط ایران و آمریکا برداشته شد و الان با توجه به شرایط جدید در ایران و با توجه به ضرورت و نیاز غرب و آمریکا ،گفتگو می تواند گام های مهمی برای حل مشکلات باشد.

وی در خصوص مذاکرات هسته ای نیز گفت: ایران طبق ان پی تی حق دارد که از انرژی صلح آمیز هسته ای بهره مند باشد و چیزی نیز بیش از آن درخواست نکرده و به نظر نمی رسد مانعی برای توافق ایران و 1+5 وجود داشته باشد و در مذاکرات قبلی نیز توافق نزدیک شده بود اما دشمنان این توافق به تکاپو افتادند و همین دال بر جدیت موضوع است و ان شاء الله شاهد گشایش در این خصوص باشیم چون تاثیر بسیاری در منطقه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص فتنه های منطقه ای، گفت: فتنه طایفه ای در منطقه نیاز به ارتباط مستمر بین مقامات کشورهای مختلف دارد و مجلس اعلا اتحاد استراتژیک بین کشورهای منطقه را دنبال می کند تا مانند اتحادیه اروپا که با وجود همه اختلافات و مشکلات، اتحادیه ای را برای پیگیری منافع خود ایجاد کرده است و امروز به عنوان یک قدرت مطرح هستند کشورهای منطقه نیز باید از دشمنی ها کم کنند و دین و فرهنگ کشورهای منطقه می تواند عاملی باشد تا اتحادی استراتژیک بنا شود.

حکیم در خصوص تحولات سوریه نیز با تاکید بر اینکه سوریه تاثیر مهمی بر امنیت ملی عراق دارد و برای ما حساس است، گفت: از اول گفته ایم که سوریه راهکار نظامی ندارد و اقدامات نظامی تنها باعث رادیکال شدن تحولات و تندروی می شود و به نظر می رسد یک انتخابات مردمی می تواند مسئله سوریه را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه هر جنگی صلح است، گفت: باید هر چه زودتر و قبل از وقوع جنگ گروه های سوری با یکدیگر گفتگو را آغاز کنند چون هر چه دیر شود اثرات منفی بر سوریه و سایر کشورها خواهد گذاشت.

کد خبر 2178731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha