۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴

صابري:

طرح هاي بيابان زدايي در چهار هزار هكتار از عرصه هاي خراسان شمالي انجام شد

طرح هاي بيابان زدايي در چهار هزار هكتار از عرصه هاي خراسان شمالي انجام شد

بجنورد - خبرگزاري مهر: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: طرح هاي بيابان زدايي در بيش از چهار هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي استان انجام شده است.

موسي صابري در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اين كه گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است، افزود: از اين وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار و 636 هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار نيز جنگل است.

او در مورد گستره مناطق بياباني خراسان شمالي، عنوان كرد: به لحاظ حوزه هاي آبخيز موجود در استان، حوزه آبخيز كال شور در جنوب خراسان شمالي شامل شهرستان هاي جاجرم، گرمه و اسفراين، جزو مناطق بياباني تعريف مي شود.

صابري گفت: به طور كلي 9 درصد از سطح خراسان شمالي جزو اقليم بياباني تعريف مي شود، وي اضافه كرد: از كل مساحت بيابان هاي استان، 112 هزار هكتار در شهرستان جاجرم، 39 هزار هكتار در اسفراين و 31 هزار هكتار نيز در شهرستان گرمه واقع شده است.

اين مسئول در ادامه به فعاليت هاي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي در زمينه بيابان زدايي پرداخت و افزود: از ابتداي تشكيل استان در سال 83 تاكنون عمليات بيابان زدايي در چهار هزار و 620 هكتار از عرصه هاي بياباني خراسان شمالي انجام شده است.

وي اظهار داشت: همچنين در اين مدت با استفاده از اعتبارات ملي و استاني 56 هزار و 600 هكتار نيز طرح هاي بيابان زدايي در استان تهيه شده و 40 كيلومتر هم بادشكن ايجاد شده است.

صابري عنوان كرد: در اين راستا از محل اعتبارات ملي بيش از 24 هزار هكتار طرح مديريت جنگل هاي دست كاشت تهيه شده و اين طرح در سه هزار و 875 هكتار از عرصه هاي طبيعي استان نيز اجرا شده است.

به گفته وي علاوه بر اين با استفاده از اعتبارات ملي، 28 هزار و 500 هكتار طرح مديريت مناطق بياباني و سه هزار و 500 هكتار طرح كانون بحران فرسايش بادي تهيه شده است.

صابري اضافه كرد: همچنين از محل اعتبارات ملي 745 هكتار نهالكاري و مديريت هرزآب و آبياري و 40 كيلومتر هم بادشكن ايجاد شده است.

او گفت: در مجموع در سال هاي پس از تشكيل استان خراسان شمالي، شش هزار و 901 ميليون ريال اعتبار ملي صرف بيابان زدايي در استان شده است.

به گفته صابري از محل اعتبارات استاني نيز در اين زمينه طرح هايي چون بذرپاشي در بيش از 14 هزار هكتار، نهالكاري و مديريت هرزآب در 17 هزار هكتار، واكاري و آبياري و مراقبت در دو هزار و 651 هكتار، قرق و حفاظت ساليانه در 15 الي 20 هزار هكتار، توليد 50 هزار اصله نهال بياباني و ايجاد بادشكن در 111 كيلومتر انجام شده است.

وي اضافه كرد: مجموع اعتبارات استاني در بخش بيابان زدايي از ابتداي تشكيل استان تاكنون هفت هزار و 883 ميليون ريال بوده است.

 

کد خبر 2178938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha