۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۲۸

رحمتی:

ضرورت احیای شورای بافت تاریخی شهرهای استان مرکزی/احیای شورا، به حفاظت ازابنیه ها و آثار معماری کمک می کند

ضرورت احیای شورای بافت تاریخی شهرهای استان مرکزی/احیای شورا، به حفاظت ازابنیه ها و آثار معماری کمک می کند

اراک - خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر ضرورت احیای شورای بافت در شهرهای این استان تاکید کرد و گفت: احیای این شورا در شهرهای تاریخی استان به حفاظت ازابنیه ها و آثار معماری ارزشمند کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن رحمتی ظهر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه احیای شورای بافت تاریخی شهرها در دستور کار قرار دارد افزود: بافت های تاریخی شهر ها ازمهمترین فضاهای شهری هستند که علاوه بر ویژگیهای معماری و شهرسازی، واجد ارزش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... می باشند بنابراین حفظ، احیاء و معرفی آنها گامی موثر جهت حفظ هویت ملی و تاریخی کشورهاست.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور دولت همانند سایر کشورهاتمهیدات لازم را جهت حفظ و احیاء بافت های ارزشمند تاریخی – فرهنگی کشور ، اندیشیده است و مطابق با مواد 156 و 166 قانون برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور اقدامات مورد نیاز و وظایف دستگاههای اجرایی ذیربط را مشخص نموده است .

رحمتی یکی از مهمترین اقدامات جهت برنامه ریزی صحیح و اصولی و پیشبرد اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز و قوانین برنامه توسعه را  تشکیل " شورای بافت های تاریخی شهرها" در استان های سراسر کشور دانست و گفت: این شورا نیز بایستی در استان مرکزی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه این شورا در استان مرکزی از زمان تشکیل تاکنون غیرفعال بوده و فقط یک جلسه تشکیل داده است اظهار کرد: تشکیل و فعالیت دوباره این شورا در راستای دنبال کردن برنامه هایی چون مرمت و بازسازی و ثبت جهانی ملی آثار موثر خواهد بود.

رحمتی با اشاره به اینکه ریاست این شورا بر عهده معاون عمرانی استاندار است گفت: دبیری این شورا با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انتخاب اعضا نیز بر عهده دبیر است و اعضای این شورا می توانند از شهرداری بافت تاریخی، سازمان نوسازی و زیباسازی شهرداری و اعضای شورای شهر باشند.

 

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی  ارتقاء نظام مدیریت حفاظت از بافتهای تاریخی شهرها را هدف تشکیل شورا دانست و گفت: ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاههای اجرایی ذیربط جهت برنامه ریزی، تصمیم گیری و نحوه اقدام در بافت های تاریخی شهری از دیگر هدف شورای بافت تاریخی است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی طی سالهای گذشته محدوده بافت تاریخی شهرهای اراک، خمین، ساوه ، تفرش و نراق تعیین ، تصویب و ابلاغ گردیده است و با توجه به لزوم بازنگری و تعیین دقیق محدوده های مورد نظر بر اساس ضوابط سازمان متبوع مجدداً محدوده نهایی بافت تاریخی شهرهای " اراک – ساوه – نراق ،  همچنین شهر مامونیه در سال 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور تعیین،  تصویب و ابلاغ گردیده است.

وی ادامه داد:  جهت رسیدن به اهداف مشخص شده در قانون می بایست نسبت به "احیاء شورای بافت " و تقویت هر چه بیشتر آن اقدام نمود که با توجه به تغییرات مدیریتی ایجاد شده در سطح استان می بایست پیگیری لازم جهت تعیین اعضاء و صدور احکام مربوطه انجام گیرد.

گفتنی است اعضاء و ترکیب شورا در استان شامل  استاندار و یا معاون امور عمرانی استانداری  به عنوان رئیس شورا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دبیر شورا را باید بر عهده بگیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ، نماینده شورای استان، شهردار شهر مربوطه یا مدیریت شهرداری بافت تاریخی و  رئیس شورای شهر مربوطه از اعضای اصلی شورا محسوب می شوند.

کد خبر 2179474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha