۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۳

اهدای جوایز ویژه کتاب ملی آمریکا به مایا آنجلو و ای.ال. دکتروف

اهدای جوایز ویژه کتاب ملی آمریکا به مایا آنجلو و ای.ال. دکتروف

در مراسمی که برای اهدای جوایز ملی کتاب آمریکا برگزار شد، جوایز ویژه برای تجلیل از یک عمر دستاورد ادبی نیز به مایا آنجلو و ای.ال. دکتروف اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مدیا بیسترو، مایا آنجلو شاعر و نویسنده نامدار آمریکایی در حالی که روی صندلی چرخدار نشسته بود، در این مراسم حاضر شد و جایزه‌اش را از دست تونی موریسون دریافت کرد.  

او که جایزه یک عمر دستاورد ادبی کتاب ملی آمریکا را برای خدمات ویژه به ادبیات آمریکا دریافت کرد، در این مراسم گفت: متنی که راحت خوانده شود، خیلی سخت نوشته می‌شود. او افزود من همواره سعی کرده‌ام تا حقیقت را تا جایی که درک می‌کنم، بر زبان بیاورم.

موریسون در این مراسم گفت: این افتخاری است که از یک دوست، یک هنرمند و یک اسطوره تجلیل کنی. شهرت او با لطافت، سخاوت، طنز ... شفقت و شهامت و نیز دانایی همراه بوده است.

وی افزود که وقتی پسرش در یک روز کریسمس فوت کرد، اولین صدای غیرفامیلی که از پای تلفن شنید، صدای مایا آنجلو بود و با همه فضای مسمومی که جهان ما را احاطه کرده، این افتخاری است که از دوستش تجلیل کند.

موریسون همچنین گفت: باور کنید، مایا می‌تواند آشپزی هم بکند.

در این مراسم فهرستی از عناوین آثاری که مایا آنجلو خلق کرده از آثار مطبوعاتی تا فیلمنامه و نمایشنامه مطرح شد و سپس موریسون خطاب به آنجلو گفت: دکتر مایا آنجلو، شما دنیای ما را با آنچه برای ما ترسیم کردید، با مسلح کردن ما، با بهتر کردن خود ما، به جایی بهتر بدل کردید.

آنجلو هم با تشکر از اینکه تونی موریسون برای معرفی و تقدیر از وی آمده، تشکر کرد و آن را موهبتی شگفت آور خواند و گفت در همه این سال ها ما دو دوست مانند خواهر بوده‌ایم و من از این بابت سپاسگزارم. در واقع، همه باید بدانند که من از این بابت سپاسگزارم.

دکتر آنجلو در این مراسم ترانه‌ای نیز خواند تا با آن از این جمع بزرگ ادبی که گرد هم آمده بودند، تشکر کند. بخشی از شعر آن چنین بود: «خداوند رنگین کمانی در آسمان گذاشت. خداوند رنگین کمانی در ابرها گذاشت. شماها رنگین کمان‌های ابرهای من هستید.».

ای.ال. دکتروف دیگر دریافت کننده جایزه یک عمر دستاورد ادبی نیز در این مراسم گفت: بهترین کاری که به عنوان یک نویسنده می‌توانید بکنید، خواندن است، زیرا به شما کمک می‌کند تا درک کنید که جایگاهتان کجاست و چطور می‌توانید با دیگر نویسندگان ارتباط برقرار کنید.

وی ادامه داد: وقتی من نویسنده‌ای جوان بودم، رمان «ماجراهای اوگی مارس» سال بلو را خواندم و آن روشنگر راه من شد. آزادی نهفته در آن کتاب، ذهن مرا باز کرد.

کد خبر 2179989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha