۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۰

صادقلو:

خطر مدرک گرایی دانشگاه ها را تهدید می کند/بیکاری فارغ التحصیلان رشته های فنی

خطر مدرک گرایی دانشگاه ها را تهدید می کند/بیکاری فارغ التحصیلان رشته های فنی

گرگان - خبرگزاری مهر: استاندار گلستان با بیان اینکه دانشگاه ها نباید صرفا به جنبه های نظری توجه کنند، گفت: متاسفانه دانشگاه ها اشتهای زیادی به سمت تئوری شدن و مدرک گرایی دارند.

به گزارش خبرنگارمهر، حسن صادقلو شامگاه پنجشنبه در جلسه ای که با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شده بود، ابراز داشت: فعالیت های دانشگاه مخصوصا در دانشگاه ها به صورت یک خط طولی نیست بلکه در شرایط موازی قرار گرفته است.

وی افزود: البته تا جایی که ضرورت توسعه استان مورد توجه قرار داشته باشد مشکلی ندارد اما در آینده ممکن است باعث مشکلاتی شود و همانطور که در حال حاضر چالش هایی را ایجاد کرده و همه دانشگاه ها به سمت نظری شدن پیش می روند.

دانشگاه های علمی و کاربردی به سمت نظری شدن کشیده می شوند

صادقلو با انتقاد از دانشگاه های علمی و کاربردی بیان کرد: فلسفه دانشگاه های علمی و کاربردی بیشتر در حوزه عملی و کاربردی است اما می بینیم که این دانشگاه های به سمت نظری شدن کشیده می شوند.

وی اضافه کرد: آنچه که در دانشگاه ها علمی و کاربردی باید دیده شود باید عین اشتغال باشد در حالی که  در حال حاضر حوزه هایی که در این دانشگاه ادامه دارد بیشتر مسیری نظری را طی می کند.

استاندار گلستان افزود: امیدواریم اقداماتی برای حرکت این دانشگاه در مسیر عملی شدن رشته های تحصیلی انجام شود.

وی با بیان اینکه استان پشتیبانی خاصی را می طلبد، اظهار داشت: این استان تازه بنا شده، در حال که 60 درصد فرمانداری ها ما ساختمان مستقل نداشته و همچنین بیشتر ادارات هم در برخی از شهرستان ها برپا نشده است و این نشان می دهد که هنوز نتوانستیم به توسعه لازم دست پیدا کنیم.

حسن صادقلو یادآور شد: نیاز است تا در حوزه های دانشگاه ها نگاه ویژه ای در ردیف بودجه ای صورت بگیرد تا مشکلات استان در این حوزه تا حدودی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه  استان در مسیر تاریخی تفکیک شده است ولی ظرفیت های آینده آن نامشخص است، تصریح داشت: باید بحث های نرم افزاری در روابط خودمان با هم و در مسیر دانشگاه ها حل شود و اگر حل نشود مشکلات به همین شکل باقی خواهد ماند.

دانشگاه ها در جامعه حضور ندارند

صادقلو با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه ها در جامعه حضور ندارند، خاطرنشان کرد: در حوزه دانشگاهی نیازمند تدوین طرح جامع و سند راهبردی هستیم چرا که هم اکنون هر کس در حوزه خودش طرح و سند دارد ولی دانشگاه ها از این موضوع برخوردار نیستند.

وی اضافه کرد: باید سعی شود برنامه های همه دانشگاه ها در یک خط طولی در حوزه گسترش و همچنین برنامه های آینده در کتابی جمع بندی شود و هر دانشگاه مسیرش مشخص شود.

استاندار گلستان گفت:  این سند راه  را برای تعامل و رسیدن به توسعه کشور باز خواهد کرد و باید بتوان آن را بر سه اصل سند  مشخص شده، شاخص ها و راهبرد های سریع برنامه ریزی کرد.

بیشترفارغ التحصلان رشته های فنی بیکار هستند
 
وی بیان داشت: امروز فارغ التحصلان بیشتر رشته های فنی بیکار هستند در حالی که دانشجویان رشته ها فنی باید تولید گر باشند و بسیاری از این فارغ التحصلان اکنون به دنبال شغل هستند.

حسن صادقلو با بیان اینکه دانشگاه ها باید خودشان را اثبات کنند، ابراز داشت: دانشگاه ها دارای ظرفیت بالایی هستند و حتی می توانند عرصه های دیگر را نیز پشتیبانی کنند و در کشور ما که دانشگاه ها به عنوان عرصه تحقیقات محسوب می شود نباید این همه مشکلات داشته باشد.

وی افزود: باید به فکر نقش تحولی در استان در حوزه دانشگاهی باشیم واگر بشود در حوزه عمران و هزینه ای 10 درصد اضافه تر به ما تخصیص پیدا کند می توانیم این مشکلات را برطرف و تحولی را در استان ایجاد کنیم.

کد خبر 2180019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha