۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴

ابتکار:

آمریکا و استرالیا مذاکرات تغییرات آب و هوا را دور زدند

آمریکا و استرالیا مذاکرات تغییرات آب و هوا را دور زدند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آمریکا از ابتدا در نشست تغییرات آب و هوا در ورشو حاضر نشد و استرالیا در میانه راه حاضر به پذیرفتن تعهدات این نشست نشد گفت: باز هم کشورهای توسعه یافته که بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه ای دارند مذاکرات تغییر آب و هوا را دور زدند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری ارایه گزارش نوزدهمین کنوانسیون تغییرات آب و هوای ورشو که پیش از ظهر شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: نشست تغییرات آب و هوایی علاوه بر اینکه زیست محیطی بود نشستی اقتصادی و سیاسی نیز تلقی می شود چرا که با حضور بیش از 70 وزیر و نماینده عالیرتبه کشورها برگزار می شود.

به گفته وی، اهمیت این نشست این است که پروتکل کیوتو در سال 2012 به پایان رسیده و در ین نشست بایستی برنامه ریزی برای تمدید 8 ساله یا 5 ساله آن انجام می شد و همچنین راهبرد کشورها برای سال 2020 برایم مقابله با پدیده روزافزون گرم شدن زمین در این نشست برنامه ریزی شد.

ابتکار اظهار داشت: اگرچه اقدامات مناسبی در این نشستها برای بهبود وضعیت آب و هوا و مقابله با تغییرات آن پایه ریزی می شود اما روند فعلی به هیچ عنوان نمی تواند تغییرات آب و هوا را کنترل کند.

به گفته وی، در این نشست بسیاری از نمایندگان کشورها طوفان اخیر فیلیپین را که خسارات مالی و جانی بی سابقه ای در بر داشت را در این فصل غیرمترقبه دانستند و آن را نتیجه تغییرات آب و هوایی عنوان کردند.

به اعتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خشکسالی، بالا آمدن سطح آب دریاها در بسیاری از کشورها و جزایر نیز نتیجه تغییرات آب وهوایی است بنابراین تصورت قبلی در خصوص این که تنها برخی کشورها درگیر مسایل آب و هوایی هستند امروزه منتفی است و تقریباً تمام کشورها به این پدیده مبتلا هستند.

وی با اشاره به این که هیات مذاکره کننده ایرانی با حضور نمایندگانی از وزارت نفت، نیرو، نیرو، صنعت، امور خارجه، انرژی اتمی، معاونت حقوقی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست حضور یافتند، اظهار داشت: انتظار می رود که برای نشست های آینده هیات را از نظر تخصصی تقویت کرده و با توانمند سازی این هیات حضور قدرتمندتری برای حفظ منافع ملی در این نشستها داشته باشیم چرا که در حال حاضر توانمندی کشورمان برای دستیابی کامل به اهداف آب و هوا فاصله قابل توجهی دارد.

ابتکار یکی از رویکردهایی که از سوی سازمان محیط زیست ایران در این نشست عنوان شد را ترویج دیدگاه زنانه و صلح طلبانه در دیپلماسی جهانی برای کاهش تنش ها در معادلات جهانی عنوان کرد و افزود: پیام رئیس محیط زیست در این نشست این بود که اصلی کار دیپلمات ها در جهان باید تلاش برای نجات جان یک تن و یا بخش کوچکی از طبیعت باشد.

وی با اشاره به این که در این نشتست همچنان کشورهای توسعه یافته از پذیرفتن تعهدات جدید طفره می رفتند و مذاکرات را دور می زدند افزود: در حال حاضر بیشتر مشکلات را کشورهای در حال توسعه همچون چین و هند در نشست تغییرات آب و هوایی دارند که البته میزان تولید گازهای گلخانه ای در چین بسیار بالا و هم رده آمریکا است. اما آنچه که مسلم است تاریخچه تولید گازهای گلخانه ای که از 50 سال پیش توسط کشورهای صنعتی آغاز شده بایستی در این نشستها در نظر گرفته شود و مسئولیت تاریخی کشورهای صنعتی در تغییرات آب و هوایی بایستی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مذاکرات چند جانبه و دو جانبه هیات ایرانی با کشورهایی همچون لهستان، عراق، سوریه، ژاپن و نهادهای مختلف سازمان ملل تصریح کرد: در نشست دو جانبه ای که با وزیر محیط زیست لهستان که رئیس کنوانسیون تغییرات آب و هوا نیز بود داشتیم در مورد روابط دو جانبه ایران و لهستان مذاکرات خوبی صورت گرفت و قرار شد در راه اندازی صندوق ملی محیط زیست ایران و تکمیل آن که بر مبنای صندوق ملی لهستان شکل گرفته این کشور با ایران همکاری کند.
همچنین مذاکراتی در خصوص ارایه دوره های آموزشی برای محیط بانان و روسای پارکهای ملی کشور در لهستان انجام شد.

وی با اشاره به نشست هایی که ایران با ارگان های  مختلف سازمان ملل داشت یادآور شد: در این نشست ها قرار شد سومین گزارش وضعیت محیطی زیستی ایران بر اساس آخرین آمارهای جهانی برای 8 سال گذشته ارایه شود.

رایزنی برای تشکیل هرچه سریعتر صندوق منطقه ای گرد و غبار با نماینده یونپ

ابتکار همچنین از رایزنی برای تشکیل هرچه سریعتر صندوق منطقه ای گرد و غبار با نماینده یونپ خبر داد و اظهار داشت: ایران آمادگی خود را برای میزبانی جلسه ای در سطح وزرای منطقه برای بررسی و حل معضلات ناشی از گرد و غبار اعلام کرده است.

وی همچنین از نشست دو جانبه با نماینده کشور روسیه که جزو کشورهای هم موضع و هم نظر با ایران در نشست تغییرات آب و هوایی است خبر داد و افزود: در این نشست در خصوص پلنگ ایرانی که به عنوان نماد پلنگ آسیایی به این کشور اهدا شد مذاکراتی انجام شد و قرار شد نماد این پلنگ به عنوان نماد بازی های المپیک در این کشور استفاده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از ابلاغ خرسندی رئیس جمهور لهستان از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور خبر داد و افزود: وی از تحولات پیش آمده در کشور و تغییر ریاست جمهوری و همچنین حل و فصل مسایل هسته ای ابراز امیدواری برای بهبود وضعیت محیط زیست در ایران و اثرات آن در جهان کرد.

به گفته وی هیات ایرانی با وزیر محیط زیست قطر نیز مذاکراتی در خصوص استفاده از گاز طبیعی انجام داد.

ابتکار همچنین از دیدار هیات ایرانی با رئیس سازمان ملل خبر داد و گفت: بان کی مون پیشنهاد داد که همزمان با مذاکرات مجمع عمومی در سازمان ملل که سال آینده در نیویورک برگزار می شود از رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران دعوت شود.

ابتکار از مذاکرات با رئیس سازمان ملل برای تاسیس دبیرخانه بین المللی در برنامه اسکان سازمان ملل خبر داد و افزود: همچنین با وزیر محیط زیست ژاپن و با نماینده جایکا از کشور ژاپن مذاکراتی برای ایراد تفاهمنامه ای برای حفاظت از تالاب انزلی، احیای دریاچه ارومیه و حل معضل گرد و غبار صورت گرفت.

به گفته وی همچنین 3 یا 4 جلسه دو جانبه در سطح معاونی وزرا با کشورهای عراق و سوریه برای از سرگیری مناسبات دو جانبه در خصوص حل معضل گرد و غبار برگزار شد.

کد خبر 2180760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha