تلاش مالک خانه اسفنده برای ثبت در فهرست ملی / بی‌اعتنایی میراث فرهنگی به درخواست نجات یک بنای تاریخی

تلاش مالک خانه اسفنده برای ثبت در فهرست ملی / بی‌اعتنایی میراث فرهنگی به درخواست نجات یک بنای تاریخی

اگر چه برخی از مالکان خانه های تاریخی، سود حاصل از تخریب و نوسازی املاک خود را بر حفظ بنا، ترجیح می دهند اما مالک یکی از بناهای تاریخی در دزفول چندین سال است که سعی می کند این خانه را از خطر تخریب حفظ کند ولی سازمان میراث فرهنگی با او همکاری نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی اسفنده در شهر دزفول قرار دارد که اطلاع دقیقی از تاریخ ساخت آن نیست چون کارشناسان میراث فرهنگی به درخواست مالک این بنا و بررسی تاریخچه آن توجهی نداشته اند.

این خانه از چند سال پیش در طرح توسعه امامزاده سبز قبای این شهر قرار گرفته و اداره اوقاف این شهر قصد دارد تا زمین این ملک تاریخی را خریده و آن را به فضای حرم اضافه کند.

عزیز اسفنده، ساکن این بنای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: این خانه به همراه املاک و خانه های اطرافش مجموعه ای از بناهای تاریخی را تشکیل می داد که در کنار هم قرار گرفتن این بناها باعث می شد تا استحکام بیشتری داشته باشند، اما طرح توسعه امامزاده سبز قبا باعث شد تا اداره اوقاف و امور خیریه شهر دزفول تمام آن بناهای اطراف را خریداری و برای افزودن به فضای امامزاده، آنها را تخریب کند.

وی ادامه داد: این خانه اکنون تنها ملکی است که از بناهای اطراف امامزاده باقی مانده و از چهار سال پیش به دلیل خطر ریزش سقف و دیوارها، مجبور شدیم آن را تخلیه کنیم.

اسفنده تصریح کرد: فضای خالی اطراف خانه و کاربری پارکینگ زمین های اطراف آن تا تعیین تکلیف طرح بازسازی امامزاده سبز قبا باعث شده تا روز به روز این بنا به سمت نابودی بیشتر برود.

اسفنده بیان کرد: این خانه که 300 متر زمین و 800 متر زیربنا دارد، اکنون دارای 12 ورثه است که همگی با ثبت ملی آن و نگهداری خانه برای نسل های بعدی موافق هستند.

مالک خانه تاریخی دزفول گفت: بارها به اداره میراث فرهنگی استان خوزستان مراجعه کرده و اعلام کردم که دیگر توان مرمت این بنا را ندارم و می خواهم که آن را ثبت کنم اما هیچ وقت توجهی نکردند. اکنون اگر اداره اوقاف دوباره بحث خرید را مطرح کند من و وراث دیگر مجبوریم به رغم میل باطنی آن را بفروشیم که در این صورت از این بنا تنها، زمینی 300 متری باقی می ماند درحالی که هدف اصلی ما ثبت ملی آن و ماندگاری برای نسل های بعدی است.

این مهندس عمران ادامه داد: برای حفظ ارزشهای معماری و الحاقی آن، حتی در و پنجره های قدیمی خانه که دیگر قابل استفاده نبودند را نگه داشته ام تا اگر زمانی این بنا مرمت شد، از این پنجره های چوبی و مشجر استفاده شود.

وی با بیان این که این خانه تاریخی در سه طبقه و با مصالح خشتی و گلی ساخته شده گفت: از تاریخ دقیق ساخت آن مطلع نیستم و هیچ یک از کارشناسان میراث فرهنگی نیز برای بررسی تاریخچه آن به این خانه نیامده اند با این حال می دانم که ضلع جنوبی آن از ضلع شمالی قدیمی تر است.

خانه های تاریخی در معرض خطر توسط برخی از مالکان تخریب می شود و یا از فهرست میراث ملی بیرون می آید تا جای آن را برج و آپارتمان های مسکونی بگیرد اما اکنون که این مالک برعکس افراد دیگر، قصد حفظ یک بنای تاریخی را دارد، نه اداره اوقاف با او همکاری می کند و نه سازمان متولی حفظ میراث فرهنگی.

کد خبر 2180962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha