۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۹

افزایش مجدد تولید برق ایران/ برنامه جدید ساخت نیروگاه‌های خانگی

افزایش مجدد تولید برق ایران/ برنامه جدید ساخت نیروگاه‌های خانگی

معاون وزیر نیرو از افزایش 720 مگاواتی افزایش ظرفیت تولید برق ایران در سالجاری خبر داد و با تشریح برنامه‌های جدید ساخت نیروگاه‌های برق خانگی، دلایل افزایش قیمت کنتورهای برق را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ فلاحتیان امروز در جمع خبرنگاران در نشست خبری در تشریح عملکرد 100 روزه صنعت برق در دولت تدبیر و امید گفت: در این مدت زمینه ایجاد 8000 مگاوات ظرفیت جدید با مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث واحد بخار نیروگاه‌های گازی فراهم شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه تا تابستان سال آینده 2000 مگاوات ظرفیت جدید در صنعت برق ایران ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در ایجاد واحد بخار نیروگاه‌های گازی می‌تواند تا دو سال هزینه صرفه‌جویی سوخت را دریافت کند و از سوی دیگر با این روش راندگان نیروگاه نیز افزایش پیدا می کند.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها برای تامین برق در تابستان سال 1393 اظهار داشت: علاوه بر این در سالجاری 720 مگاوات ظرفیت تولید برق وارد مدار بهره برداری می‌شود.

وی با یادآوری اینکه با توجه به زمان لازم برای ایجاد نیروگاه‌ها عملیات اجرای نیروگاه‌های مورد نیاز در سال 94 نیز آغاز شده و در حال تامین منابع آنها هستیم، تاکیدکرد: در مجموع تدابیر لازم برای تامین برق تابستان سال اینده در دستور کار قرار گرفته است.

فلاحتیان درباره افزایش هزینه کنتورهای برق با بیان اینکه براساس تصمیم اخذ شده در سال 83  قیمتی ثابت برای کنتور از مشترکان دریافت می‌شد و مشترک برای تامین تجهیزات و نیرورسانی باید با پیمانکار در خارج از شرکت‌های توزیع قرارداد می بست، بیان کرد: براساس تصمیم اخذ شده اکنون هزینه نیرورسانی و برقراری انشعاب با یکدیگر توسط شرکت اخذ می‌شود ودیگر نیازی نیست مشترک با پیمانکار دیگر قرارداد ببندد.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سال 83 قیمت سیم مسی کیلویی 1600 تومان بود در حالی که اکنون به 30 هزار تومان رسیده و 20 برابر شده است، افزود: همچنین هزینه کنتور از 10 هزار تومان به 110 هزار تومان رسیده اما با این وجود قیمت انشعاب همچنان 75 هزار و 767 تومان براساس نرخ 83 دریافت می‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در گذشته مشترکان با پیمانکاران برای تامین تجهیزات به طور مستقیم قرارداد می بستند که گاه مشاهده می‌شد در تهران از مشترکین 20 برابر هزینه انشعاب پول اخذ می‌شد، گفت: از این رو با توجه به نارضایتی در سطح متقاضیان برق وزارت نیرو اقدام به ساماندهی این امر کرد که باعث جلوگیری از ایجاد رانت می‌شود.

وی، تاکید کرد: هزینه انشعاب براساس نرخ سال 83 گرفته می شود اما با توجه به افزایش هزینه‌های نیرورسانی، در کلانشهرها حدود 45 درصد قیمت تمام شده، در شهرهای کوچک 30 درصد قیمت تمام شده و در روستاها 15 درصد قیمت تمام شده هزینه انشعاب از مشترک دریافت می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه در تشریح سیاست های وزارت نفت برای ساخت نیروگاه برق خانگی و مولدهای مقیاس کوچک پراکنده (DG)، گفت: در حال حاضر مجوز ایجاد 5000 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک پراکنده صادر شده و بخش خصوصی می تواند دراین عرصه سرمایه‌گذاری کند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با کاهش تحریم‌ها امکان ورود DGها با تکنولوژی بهتر و برندهای معتبر به کشور فراهم می‌شود تصریح کرد: در دو هفته اخیر قیمت خرید برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده را به شدت افزایش دادیم تا انگیزه برای بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

فلاحتیان با یادآوری اینکه ابلاغیه‌ای در راستای افزایش خرید برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده در روزهای اخیر صادر شده است، گفت: اعلام می کنم قیمت خرید هر کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های مذکور با راندمان 42 درصد به 715 ریال رسیده و در صورتی که نیروگاه‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی راندمان بالاتری داشته باشند تا 90تومان نیز هر کیلووات ساعت برق را نیز خریداری می‌کنیم.

وی در پایان با تاکید بر این‌که قیمت خرید برق تولیدی نیروگاه‌های CHP بالغ بر 90 تومان است خاطرنشان کرد: هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو از نصب نیروگاه‌های CHP در آپاراتمان، مجتمع‌ها و ادارات حمایت می‌کنند تولید برق در این روش راندمان را از 37 درصد به 80 درصد می‌رساند.

کد خبر 2181675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha