۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۷

وحید جلیلی مطرح کرد:

"مرگ بر آمریکا" شعار کلی جشنواره عمار است/ حضور 30 فیلم از غزه

"مرگ بر آمریکا" شعار کلی جشنواره عمار است/ حضور 30 فیلم از غزه

وحید جلیلی دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار تاکید کرد: "مرگ بر آمریکا" شعار کلی جشنواره است ولی امسال به طور ویژه فیلم‌هایی که در حوزه استکبارستیزی هستند برای این جشنواره انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر طالب‌زاده دبیر چهارمین دوره از جشنواره مردمی فیلم "عمار" در نشست خبری این جشنواره که امروز سه شنبه 5 آذر با حضور وحید جلیلی دبیر شورای سیاست‌گذاری و حامد بامروت‌نژاد دبیر اجرایی این جشنواره در محل دبیرخانه جشنواره عمار برگزار شد، گفت: از تفاوت‌های عمده جشنواره مردمی فیلم "عمار" این است که این جشنواره می‌خواهد نوعی فرهنگ‌سازی کند و در واقع جشنواره فیلم عمار گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: هدف جشنواره فیلم عمار جذب استعدادهایی است که در حوزه این گفتمان فعالیت می کنند و در عین حال دعوت از باقی هنرمندان و مراکزی که در این زمینه فعال هستند و افق انقلاب اسلامی را هدف گرفته‌اند. امسال آثار خوبی در حوزه‌های مختلف فیلم‌های داستانی، مستند، انیمیشن و ... به دست رسیده که از کیفیت بالایی برخوردار بودند. آثاری که اگر فرضاً در محتوا و ریتم حرفه ای نباشند اما از لحاظ ساخت با دوره های قبلی جشنواره تفاوت دارد و این پختگی در ساخت بسیار مشهود بوده است.

در ادامه وحید جلیلی دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار بیان کرد: آنچه که در ادبیات سینمای ایران بیشتر مورد توجه بوده یا معطوف به موضوع است و یا فرم فیلم‌ها، اما به نظر می‌رسد که ما در سینمای ایران یک ضلع مهم را در کانون بحث ها و مطالعات خود فراموش کردیم و آن ضلع همان سازماندهی است. اساسا لفظ سینما بر مکان اکران دلالت دارد ولی سینما فراتر از فیلم و موضوع و فرم است.

سازماندهی گسترده‌ای که در جشنواره عمار دیده می‌شود در سایر جشنواره‌ها نیست

وی با بیان اینکه ادبیات سینمای ایران علی رغم غنی بودن فاقد این ضلع است، بیان کرد: هدف جشنواره عمار متوجه کردن همگان به ضلع سوم و ساختار سینمایی ایران است. این سازماندهی گسترده‌ای که در جشنواره عمار دیده می شود در سایر جشنواره ها اتفاق نمی افتد. در جشنواره عمار تلاش می‌شود که فیلم ها به تمام کشور از شهر و روستا و در محیط های مختلف برده شود و با بازخوردهای مختلف مردم مواجه شود.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه در حال حاضر متوسط مخاطبی که یک فیلم در سینما دارد حدود 200 هزار نفر است، گفت: کسی فکر نمی کند که چگونه می‌توان مخاطب را در سینما گسترش داد. هم اکنون عده بسیار کمی از جمعیت 70 میلیونی ما به سالن های سینما می آیند. باید بتوان حصار نرم افزاری و سخت افزاری را که سینمای ما به آن دچار شده است کنار زد و به سینما به عنوان یک رسانه ملی کمک کرد. جشنواره عمار از این جهت پیشتاز است و به سازمان سینمایی ایران پیشنهادات جدیدی ارایه می کند.

وی ادامه داد: نکته دوم در جشنواره عمار در نظر گرفتن ماهیت استراتژیک سینما است. با اتفاقاتی که در چند ساله اخیر در دنیا رخ داده و کانون آن هم ایران بوده است می توان ادعا کرد کسانی که از هنر برای هنر و یا سینما برای سینما سخن می گفتند با پرسش های جدی مواجه شده اند. آخرین نمونه اهدای جایزه به یک فیلم در جشنواره اسکار بود که مدعی است حرفه ای ترین استانداردهای سینمایی را دارد اما به فیلم متوسطی مثل "آرگو" در جشنواره اسکار لقب بهترین فیلم داده می شود.

اگر هنر برای هنر باشد پس اسکار هم برای آرگو است

جلیلی با بیان اینکه حرفه ای ترین آدم ها در جشنواره اسکار دور هم جمع شدند و سیاسی ترین اهداف را دنبال کردند، اضافه کرد: وقتی آنها به این اقدامات خود افتخار می کنند خیلی مضحک است که در ایران عده ای بگویند نباید سینما به آرمان های انقلاب و سینمای دینی توجه کند. اگر سینما برای سینما و هنر برای هنر باشد پس اسکار هم برای "آرگو" است.

رئیس جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب با اشاره به این که جشنواره عمار تلاش می کند سینمای ایران را به استانداردهای بین المللی نزدیک کند، گفت: البته شاید ما راه زیادی داشته باشیم تا به جشنواره هایی مثل اسکار که از جهتی سیاسی و ایدئولوژیک عمل می کنند نزدیک شویم اما به لحاظ حرفه ای و استانداردهای بین المللی سینمای ایران می تواند رشد کند و نباید مرعوب نگاه هایی شود که می خواهد این دیدگاه آرمانی یعنی نگاه ضداستکباری را به عقب براند. سینمای جهان کاملاً سیاسی عمل می کند ما هم در سینمای ایران به لحاظ استانداردهای جذابیت و فرم که شرط لازم است باید شرط کافی یعنی سینمای ملی را هم فراهم کنیم.

حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره فیلم عمار در ادامه با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره گفت: چهارمین دوره جشنواره فیلم عمار سه بخش مسابقه فیلم، فیلم ما و اقلام تبلیغی دارد که در مجموع هزار و 315 اثر ثبت نام شده است.

وی ادامه داد: در بخش فیلم 1120 اثر ثبت نام کردند که از این میزان 941 اثر تصویری، 166 اثر فیلمنامه و 13 اثر هم نقد و مقالات سینمایی است. بخش دیگر جشنواره امسال عمار اقلام تبلیغی بود یعنی آثاری که در سه دوره جشنواره شرکت کردند می توانستند تیزر، پوستر و عکس فیلم های خود را به جشنواره ارایه کنند و تا کنون 50 پوستر فیلم، 40 تیزر و 10 عکس فیلم به دست ما رسیده است که 64 اثر از این تعداد متعلق به دوره چهارم جشنواره عمار بوده است.

بخش بین الملل برای کسانی است که در جهان برای بیان حقیقت تحت فشارند

طالب زاده در ادامه درباره رویکرد جشنواره عمار و اضافه شدن بخش بین الملل به این جشنواره عنوان کرد: ما این بخش را اضافه کردیم تا کسانی که در جهان امروز از حقیقت دفاع می کند و در اجتماع خودشان به آنها فشار وارد می شود بتوانند در جشنواره ما حرف خود را بزنند. اهالی رسانه و اساتید دانشگاه که غالباً حقیقت را بیان کرده اند و به این خاطر از محل کار خود اخراج شده اند باید جایی را داشته باشند که حقیقت را در آنجا ابراز کنند و جشنواره عمار می خواهد برای این افراد که شاید خیلی از آنها مسلمان هم نباشند این امکان را فراهم کند چون ایران به عنوان محوریت ایستادگی در مقابل امپریالیسم و امپراتوری ها مطرح است و باید در این حوزه از هنرمندان دعوت کنند که آثار خود را ارایه کنند.

وی ادامه داد: شبکه‌های زیادی در آن طرف ایران هستند که می‌خواهند حقیقت را مخدوش کنند. غالب این شبکه ها هم به زبان فارسی ایجاد می‌شوند. زمانی که تحریم‌های اقتصادی اعمال شد تا حد زیادی توسط جریان‌سازی روانی این شبکه ها توانست موفق شود یعنی این شبکه های خارجی بودند که توانستند ایران را به عنوان یک تهدید اتمی جلوه دهد و نظر مردم و نماینده های خود را در مجلس تغییر دادند تا تحریم ها اعمال شود. حالا رسانه های مقابل این شبکه ها و این سیاست گذاری ها در انتظار رسانه ای هستند که فیلم ها و مواضع آنها را پخش کند.

دبیر جشنواره عمار با اشاره به آثار زیادی که در حوزه بین الملل به این جشنواره رسیده است، گفت: تاکنون 30 اثر از غزه رسیده است. نمونه ای از این کارها پرونده های k.s بود که در آن به بیان همین حقایق پرداخته بود و فیلمساز نشان داد که چگونه آمریکا محموله های عظیمی از سلاح های شیمیایی را از بنادر مختلف به عراق وارد می کند و در جنگ 8 ساله علیه ما به صدام یاری می‌رساند. این فیلم های افشاگرانه و خبری باید در جشنواره عمار استفاده و برجسته شود.

"مرگ بر آمریکا" شعار کلی جشنواره عمار است

در ادامه این نشست جلیلی در خصوص بودجه این جشنواره عنوان کرد: ما سال اول 50 میلیون و سال دوم 70 میلیون از وزارت ارشاد دریافت کردیم بنابراین باید گفت که جشنواره عمار با هزینه‌های بسیار محدودی برگزار می شود و بیشتر از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم. در دوره سوم نیز در حالی که به جشنواره ای مثل پروین اعتصامی 250 میلیون کمک هزینه داده شد این جشنواره فقط 70 میلیون دریافت کرد. امسال با وزارت ارشاد مکاتباتی داشته ایم و هنوز معلوم نیست که برای چهارمین دوره از این جشنواره قرار است چه مبلغی اختصاص پیدا کند. با این حال همان طور که گفتم اتکای بیشتر ما بر ظرفیت های مردمی است حتی در یکی از دوره ها بخشی از جوایز را هم یکی از داوران همین جشنواره تقبل کرد. جوایز عمار هم نسبت به باقی جشنواره ها پایین تر است به طور مثال جایزه ما برای نفر برتر یک سکه خواهد بود.

وی درباره بخش های ویژه ای که امسال به جشنواره اضافه شده مانند بخش "اقتصاد مقاومتی" و "مرگ بر آمریکا" عنوان کرد: این قاعده جشنواره ها است که بر اساس موضوعات روز بخش هایی را اضافه می کنند. البته "مرگ بر آمریکا" شعار کلی جشنواره است و امسال به طور ویژه فیلم هایی که در حوزه استکبارستیزی بود برای این جشنواره انتخاب شد.

وی همچنین درباره نشستی که عوامل این جشنواره بعد از پایان سومین دوره جشنواره عمار با رهبر معظم انقلاب داشته‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب به خاطر شخصیت فرهنگی و جایگاهی که دارند به تحولات فرهنگی کشور به طور ویژه ای توجه می کنند. جشنواره عمار هم در این میان مستثنی نبوده است. بعد از سه دوره برگزاری با تقاضای فیلمسازان و عوامل این جشنواره برای جلسه ای با رهبر معظم انقلاب موافقت شد. نکاتی در آن جلسه مطرح شد که سعی کردیم این رهنمون ها را در فیلم ها و جشنواره اعمال کنیم.

طالب زاده نیز درباره آن نشست عنوان کرد: یکی از موارد بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب در آن نشست، معماری 40 ساله اخیر ایران بود و ایشان فرمودند روی این معماری اصلاً کار نشده است و لازم است که الگوی صحیحی از معماری ایرانی نشان داده شود. همچنین نکته دیگری که مطرح کردند این بود که چرا چشم انداز 20 ساله آینده رسانه در ایران وجود ندارد.

در پایان این نشست جلیلی با اشاره به افزایش فیلم های انیمیشن در چهارمین دوره جشنواره فیلم عمار نسبت به دوره های قبلی بیان کرد: امسال در بخش انیمیشن جهش خوبی داشتیم و حدود 115 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در بخش داستانی هم 209 اثر ثبت نام کردند امیدواریم که جشنواره عمار با سرعتی که پیش می رود در سال های آینده حرف های جدی ای داشته باشد.

چهارمین دوره از جشنوراه مردمی فیلم عمار در تاریخ 13 تا 21 دی ماه در سینما فلسطین برگزار می شود و مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 15 آذر ماه تمدید شده است.

کد خبر 2183209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha