۶ آذر ۱۳۹۲، ۸:۴۹

مهار آب‌های سطحی برای تامین آب کشاورزی دشتستان/ تثبیت اشتغال 10 هزار خانوار با ساخت سد دالکی

مهار آب‌های سطحی برای تامین آب کشاورزی دشتستان/ تثبیت اشتغال 10 هزار خانوار با ساخت سد دالکی

بوشهر - خبرگزاری مهر: سد دالکی نقش بسیار مهمی در راستای مهار آب‌های سطحی و ذخیره میزان قابل توجهی آب دارد که می‌تواند در توسعه کشاورزی استان بوشهر و تثبیت اشتغال 10 هزار نفر در شهرستان دشتستان نقش بسیار مهمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، کشاورزی در استان بوشهر به عنوان یکی از مهمترین زمینه‌های اشتغال مردم محسوب می‌شود و افراد زیادی در این استان از این طریق امرار معاش می‌کنند.

آب را می‌توان مهمترین عامل برای کشاورزی دانست که در سال‌های اخیر شاهد کاهش منابع آب کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر هستیم و این موضوع عرصه را برای کشاورزان تنگ کرده است.

نبود زیرساخت‌های مناسب برای جمع‌آوری آب‌های روان باعث شده تا بسیاری از سیلاب‌ها و بارش‌های استان بوشهر وارد دریا شوند و نتوان از آنها برای کشاورزی بهره برد.

تلاش‌های بسیاری نیز برای ساخت سد در نقاط مختلف استان بوشهر صورت گرفته است که ساخت سد دالکی را می‌توان به عنوان یکی از این اقدامات دانست که بهره‌برداری از این طرح نقش بسیار مهمی در راستای توسعه کشاورزی شهرستان دشتستان و استان بوشهر خواهد داشت.

پیش‌بینی 357 میلیارد تومان اعتبار برای احداث و تکمیل سد دالکی

رضا عوض‌پور معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر عصر سه‌شنبه در بازدید از سد دالکی اظهار داشت: برای توسعه و پیشرفت استان بوشهر همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و امیدواریم با تلاش و همراهی و همکاری همه مسئولان بتوانیم به این مهم دست یابیم.

وی از تکمیل طرح‌های نیمه تمام به عنوان یکی از اولویت های استان بوشهر نام برد و خاطرنشان ساخت: از همه توان و ظرفیت خود برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استفاده خواهیم کرد تا شاهد تسریع در اجرای این طرح‌ها باشیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر با اشاره به پیش‌بینی بیش از 357 میلیارد تومان اعتبار برای احداث و تکمیل سد دالکی، اضافه کرد: اعتبارات این طرح از محل منابع ملی است که بخشی از طریق اوراق مشارکت و بخشی نیز در قانون بودجه کشور تامین می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای این سد، بیان داشت: احداث سد دالکی نقش بسیار مهمی در تامین آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه دارد و به عنوان یکی از طرح‌های مهم استان بوشهر محسوب می‌شود.

عوض‌پور با اشاره به پیگیری معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای عملیات اجرایی این سد، ادامه داد: عملیات آغاز و زیرساخت‌های سد در صورت فراهم شدن مقدمات لازم از طریق ماده 56 عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به تجهیز کارگاه احداث سد دالکی، اضافه کرد: به منظور اجرای این طرح با تمام توان تلاش خواهیم کرد و همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.

اجرای طرح‌های بزرگ برای مهار آب‌های سطحی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز به ویژگی‌های این سد اشاره کرد و افزود: سد دالکی به صورت خاکی با هسته آسفالتی ساخته می‌شود که 105 متر ارتفاع خواهد داشت.

شاپور رجایی به اهداف تکمیل و راه‌اندازی سد دالکی در دشتستان اشاره کرد و بیان داشت: مهار آب‌های سطحی و ذخیره کردن آن از مهمترین اهدافی است که اجرای این طرح بیان می‌کند.

وی حجم مخزن سد دالکی را 285 میلیون مترمکعب عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: جاده دسترسی به این سد در دست احداث است و آب‌نمای سد نیز انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به موقعیت استراتژیک شهرستان دشتستان در حوزه کشاورزی، افزود: در راستای مهار آب‌های سطحی و تامین آب کشاورزی دشتستان چند طرح بزرگ انجام گرفته است.

وی افزود: استاندار به طور مکرر از پروژه‌های سدسازی و سایر پروژه‌های حوزه آب بازدید داشته و پیگیری بسیار زیادی برای تامین به موقع اعتبارات این پروژه‌ها انجام داده است.

رجایی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای مهار سیلاب‌ها تاکید کرد و بیان داشت: طی روزهای گذشته بارندگی‌های خوبی را در استا نبوشهر داشتیم که البته بخش عمده آب این بارندگی‌ها وارد دریا شد.

تثبیت اشتغال 10 هزار خانوار با ساخت سد دالکی

فرماندار شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: شهرستان دشتستان نقش بسیار مهمی در کشاورزی استان بوشهر دارد و بیش از 70 درصد سطح زیرکشت استان بوشهر متعلق به این شهرستان است.

علیرضا خرمی اضافه کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های مسئولان، رونق کشاورزی در این شهرستان است که تامین آب مورد نیاز کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی دارد.

وی از تثبیت اشتغال 10 هزار خانوار با ساخت سد دالکی خبر داد و افزود: احداث این سد نقش بسیار مهمی در اقتصاد خانواده‌های کشاورزان این شهرستان دارد.

فرماندار شهرستان دشتستان خواستار تلاش همه مسئولان برای تسریع در ساخت این سد شد و بیان داشت: بیش از 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سعدآباد، دالکی و وحدتیه با راه‌اندازی این سد سیراب می‌شوند.

وی با اشاره به پیگیری‌های استاندار و دیگر مسئولان استان بوشهر برای تامین اعتبارات این سد، تاکید کرد: ایجاد این سد در حوزه صنعت نیز بسیار اثربخش است و در رشد و رونق کارخانه سیمان بسیار تاثیرگذار است.

کد خبر 2183588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha