۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۹:۳۱

اسماعیلی تاکید کرد:

لزوم تقویت اقدامات پیشگیرانه و آگاهی رسانی برای مقابله با ایدز

لزوم تقویت اقدامات پیشگیرانه و آگاهی رسانی برای مقابله با ایدز

اراک - خبرگزاری مهر: معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: موج سوم ایدز در استان مرکزی با آلودگی بالا برای زنان و کودکان همراه است و تقویت اقدامات پیشگیرانه و آگاهی رسانی برای مقابله با ایدز ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اسماعیلی عصر روز چهارشنبه در آستانه روز جهانی ایدز(دهم آذرماه) در جمع خبرنگاران در اراک گفت: ایدز در جهان سه موج جدی را پشت سرگذاشته که موج اول آن در غرب با اقدامات موثر پیشگیرانه و آموزش های لازم مهار شده و موج دوم و سوم آن در آفریقا و آسیا همچنان روند روبه افزایشی دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 26هزار و 556 مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده اند افزود: 90 درصد این افراد را مردان و 10 درصد مابقی را زنان تشکیل می دهند که زنان در مقایسه با دوره پیش از فرا رسیدن موج سوم پنج درصد افزایش داشته و عمده ترکیب قربانیان را معتادان تزریقی و گروه های پرخطر رفتاری شامل می شوند.

عباسی اضافه کرد: بیشترقربانیان این بیماری را زنانی تشکیل می دهند که با به دنیا آوردن کودکان مبتلا که در مدت زمانی کمتر از 10سال با از دست دادن پدر و مادر بیمارشان، به یتیمان سربار دولت تبدیل می شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه این آمار تنها بخشی از موارد شناسایی شده ایدز درایران است گفت:می توان  تخمین زد که بیش از یکصد هزار نفر در کشور آلوده به این ویروس هستند.


وی گفت: ارزیابی آمارها نشان می دهد که 68.4 درصد افراد آلوده به ایدز کشور از طریق اعتیاد تزریقی، 12.3 درصد از طریق روابط جنسی بدون حفاظ و ناایمن، 9 صدم درصد از طریق خون و فرآورده خونی آلوده ، 1.2 درصد از طریق مادر به کودک و مابقی از روشهای ناشناخته به این بیماری مبتلا شده اند.

دکتر اسماعیلی ادمه داد: آنچه مسلم است روش آمیزشی به دلیل پنهانی و نبود کنترل خطری بالقوه است و می طلبد که رسانه های جمعی، نهادهای آموزشی و تربیتی و حلقه فعالان مردمی درآگاهی رسانی مناسب به جامعه و انتقال هشدارها، فعالانه مشارکت کنند و خطرات رابطه با زوج معتاد ترزیقی به صورت شفاف وگسترده به زنان منتقل شود.

شناسایی 238 فرد الوده به ویروس ایدز در استان مرکزی

مدیرگروه بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست خبری گفت: تاکنون 238 فرد آلوده به ویروس ایدز در این استان شناسایی شده که 201 نفر آنان مرد و مابقی زن بوده است.

دکتر علی منصوری افزود: بیماری ایدز تاکنون جان 64 نفر از افراد آلوده شناسایی شده را در استان مرکزی گرفته است و 46.4 درصد این بیماران در گروه سنی 25 تا 34 سال و 28 و نیم درصد در گروه سنی 35تا 44 هستند که این زنگ خطرو تهدیدی برای جمعیت فعال استان به حساب می آید.

مدیرگروه واحد بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 70 درصد موارد آلودگی ایدز استان به صورت ناشناخته باقی مانده ، راههای انتقال این بیماری در صورت ناآگاهی می تواند به بحرانی تبدیل شود و راه مقابله با آن برنامه های آموزشی هدفمند و گسترده با کمک دستگاه های متولی است.

70 درصد موارد آلودگی ایدز استان به صورت ناشناخته باقی مانده

دکتر منصوری اظهار کرد: تحقیقات بیانگر آن است که در تماس های جنسی ناایمن یک تا سه درصد ضریب انتقال ویروس وجود دارد و این مهم ضرورت آموزشهای لازم به همسران و شرکای جنسی معتادان تزریقی را دوچندان می کند.


دکترعباس اسماعیلی

وی عنوان کرد: ترکیب انتقال ویروس ایدزدر قربانیان شناسایی شده استان مرکزی 77 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، دو درصد خون و فرآورده های خونی، 14 درصد روابط جنسی نامطمئن، دو درصد مادر به کودک و مابقی روشهای ناشناخته است.

14 درصد روابط جنسی نامطمئن در استان مرکزی

دکتر منصوری با بیان اینکه اراک و ساوه به ترتیب با 146 و 31 بیمار آلوده بیشترین موارد شناخته شده این بیماری در استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند گفت: البته این آمارها وجود بیماران مبتلا را در سایر شهرستانهای استان رد نمی کند.

وی خاطرنشان کرد که اطلاع رسانی در خصوص ایدز نباید مختص به یک روز باشد و باید درتمامی ایام سال و با حساس سازی اقشار مختلف دنبال شود چرا که ایدز دشمنی درکمین و خاموش است که با یک  دوره زمانی  کمتر  10 سال و بدون علامت همچنان قربانی می گیرد.
 

کد خبر 2184391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha