۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

مهر گزارش می دهد/

قزوین در ایستگاه آخر انتخاب استانداران

قزوین در ایستگاه آخر انتخاب استانداران

قزوین- خبرگزاری مهر: با گذشت بیش از 100 روز از استقرار دولت یازدهم هنوز توافقی برای تعیین استاندار هفتم قزوین انجام نشده که این تاخیر فعالیت دستگا ه ‌های اجرایی را با کندی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از ارائه گزارش 100 روزه رئیس جمهور که بارقه امید در میان مردم دوباره زنده شده و به نظر می رسد اقدامات عملی تیم اجرایی رئیس جمهور در کنار شعارهای داده شده بتدریج در حال تحقق است این سوال مطرح است که چرا انتخاب استاندار قزوین اینقدر طولانی و پیچیده شده است.

در این بین مردم امیدوارند حال که وضعیت به گونه ای شده که گروههای مختلفی در پشت صحنه یکی از عوامل تعیین کننده استاندار قزوین هستند، فردی توانمند، متعهد، کارشناس و خدمتگزار واقعی چه بومی یا غیر بومی اما آشنا به کارهای اجرایی در این مسند قرار گیرد.

روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: علت تأخیر در انتخاب استاندار، عدم تعامل بین مسئولان استانی و دولت است زیرا دولت به گزینه های معرفی شده ما توجه جدی نکرده و درصدد است تا نیرویی معرفی نماید که هم نظرات آنها را تأمین کند و هم نیرویی نباشد که در چالش با مدیریت فعلی در استان مشکلاتی ایجاد کند و از سویی وحدت و انسجام بین مسئولان هم برقرار باشد.

عباسپور یادآور شد: اگر گزینه های استان، افراد معتدلی نباشند و جهت گیری سیاسی تندی داشته باشند احتمال مخالفت برخی مسئولان و نمایندگان استان می رود ولی امیدواریم نیرویی را معرفی کنند که مورد قبول همه باشد و در جهت حل مشکلات استان گام بردارد.

وی بیان کرد: استاندار محور اجرایی فعالیت های اجرایی استان و نماینده دولت است و مانند رئیس جمهور هر استان تلقی می شود لذا در این خصوص طی جلسه ای با وزیر کشور قبل از کسب رأی اعتماد وی بر لزوم انتخاب فردی با مشورت ولی فقیه و نمایندگان استان تاکید شد و بعد از کسب رأی اعتماد، لیستی از افراد کاندیدا به ایشان ارائه شد که در نهایت شش نفر انتخاب و به وزارت کشور معرفی کردیم.

این نماینده تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان نیز موافق با نماینده ولی فقیه بر نیرویی کارآمد و آشنا به مسائل استانی، شخصیتی بومی و آشنا به مسائل و ظرفیت های استان تاکید و یک نفر را معرفی کردند.

وی افزود: در این خصوص دو گزینه معرفی شده که هم وزیر کشور و هم معاونت پارلمانی کشور دیدگاه و نظراتی دارند ولی قطعا نیروی مشخصی نیست و بومی بودن تقویت شده ولی مخالفت هایی نیز دیده می شود.

عباسپور گفت: مردم انتظار دارند یک مدیر مجرب، کارآمد و با ظرفیت های علمی و کارشناسی مناسب و آشنا به مسائل و قابلیت های استان انتخاب شود که با انتخاب چنین مدیر مجربی می توان در تعامل با نماینده ولی فقیه در استان و دیگر نمایندگان و انسجامی که در استان است، نسبت به تقویت آن گام های بلندی در جهت توسعه و ارتقای استان در عرصه های مختلف برداشت.

حسینی: بیش از 30 نفر برای استانداری قزوین مطرح شدند

حجت الاسلام مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص در گفتگویی اظهار داشت: تاکنون بیش از 30 نفر برای تصدی پست استانداری قزوین از سوی وزارت کشور معرفی شده اند و در دو دیداری که قبل و بعد از جلسه رای اعتماد با وزیر کشور داشتیم ایشان اولویت انتخاب استاندار را با نظر نظر نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس می دانستند.

وی افزود: در همین راستا نیز جلسه ای در محضر آیت الله باریک‌بین نماینده ولی فقیه، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام ابوترابی داشتیم که در نهایت شش نفر برای پست استانداری قزوین به وزارت کشور معرفی شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهدیم که  اینگونه نیست و نه تنها از نظرات این اعضا استفاده نمی شود بلکه حتی در وزارت کشور نیز اختلاف وجود دارد و هر روز یک نظر اعلام می کنند تا جایی که تا به امروز بیش از 30 نفر را به عنوان نامزد استاندار به ما معرفی کردند.

وی در پایان تعجیل در انتخاب استاندار را برای تسریع در خدمت رسانی به مردم استان خواستار شد.

داود محمدی دیگر نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم به مهر گفت: انتخاب استاندار بر عهده وزارت کشور است اما نمایندگان هم نظر مشورتی خود را ارائه کرده اند و امیدواریم از میان افراد پیشنهادی فردی توانمند برای اداره استان تعیین شود.

وی افزود: برای ما بومی یا غیر بومی در اولویت نیست بلکه تخصص و تعهد و مدیریت قوی داشتن مهمترین ملاک است هر چند انتظار داریم پس از بررسی های کارشناسی استاندار قزوین بزودی معرفی شود تا تکلیف سایر دستگاههای اجرایی هم مشخص شود.

قزوین تاکنون 6 استاندار را به خود دیده است و در میان این استانداران از مرحوم امامی به عنوان فردی شایسته، دلسوز، سالم و توانمند یاد می شود که در مسیر تحول استان گامهای موثر برداشت که در ذهن مردم و پیشگاه الهی محفوظ است. در این برهه هم به نظر می رسد فارغ از بومی بودن یا نبودن باید امیدوار بود کسی بر صندلی استانداری بنشیند که هم و غمش توسعه و پیشرفت استان، تعامل و همکاری با همه نهادها و ارگانهای استان، کمک به ایجاد وفاق و وحدت و آرامش واقعی در این خطه باشد.

بدیهی است هر چقدر از سیاسی بازی و سیاست زدگی دور شویم چرخ های اقتصادی و عمرانی و فرهنگی استان سریعتر خواهد چرخید و مردم از آن منتفع خواهند شد.

امروز بسترهای رشد و توسعه استان با تلاش های استانداران قبلی به خوبی مهیا شده و هر یک از شش استاندار قبلی به نوعی خشتهایی را برای ساخت این بنا گذاشته اند اما این انتخاب می تواند تکمیل ساختمان توسعه و تحول استان را شتاب بخشیده و آن را به مقصد نهایی برساند.

امید است نمایندگان استان و افراد تاثیرگذار پس از انتخاب نهایی و سپردن کلید استانداری به استاندار هفتم با عبور از مسیر انتخاب همه تلاش و حمایت خود را برای داشتن استانی آباد و توسعه یافته که حق مردم فهیم و با فرهنگ این استان است را فراهم کنند تا با تعیین تکلیف مسئولان سایر دستگاه های اجرای توقف کنونی با سرعت بیشتری جبران شود.

مردم استان قزوین همواره داوران منصفی در برابر مسئولان ساعی و خدمتگزار بوده اند و این بار نیز فارغ از هر نگاه سیاسی با ملاک خدمت، صداقت، تعهد، سلامت نفس و پاک دستی و عزم جدی برای عمران و سازندگی و پیشرفت استان فرد منتخب را مورد قضاوت قرار خواهند داد.

پرونده انتخاب استانداران، به زودی در وزارت کشور و هیئت وزیران بسته می‌شود و استان قزوین نیز هر چند در زمره آخرین استان‌های کشور خواهد بود که سکاندار اجرایی خود را خواهد شناخت اما صرف نظر از اینکه، چه کسی با کدام گرایش سیاسی به عنوان نماینده عالی دولت در استان بر کُرسی استانداری قزوین خواهد نشست به نظر می رسد که استاندار آینده قزوین در این منطقه کاملا سیاسی برای جلب رضایت همه گروهها کار دشواری در پیش خواهد داشت که حمایت های نماینده ولی فقیه و نمایندگان می تواند این مسیر دشوار را هموار کند.

قزوین منتظر استاندار هفتم خود است تا با خوش آمدگویی در کنار وی برای توسعه استان مشارکت کند. 

گزارش: زینب کلهر

کد خبر 2185289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha