۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹

روستا در گفتگو با مهر:

برخورد با مراکز"خالکوبی" بعد از مقابله با عرضه قلیان آغاز شد

برخورد با مراکز"خالکوبی" بعد از مقابله با عرضه قلیان آغاز شد

اصفهان - خبرگزاری مهر: مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: بعد از برخورد با مراکز عرضه قلیان در شاهین‌شهر و میمه نوبت به مراکز تاتو (خالکوبی) رسید.

محمدرضا روستا در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اجرای طرح ناظم در سطح شهرستان شاهین‌شهر و میمه، اظهار داشت: هر هفته به تمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سطح شهرستان به طور ضربتی نظارت می‌شود و با متخلفینی که سلامت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازند برخورد جدی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت کاری ما بهداشت است و تا جایی که بتوانیم بهداشت را در جامعه نهادینه کنیم حفظ سلامت مردم در صدر اهداف ما قرار دارد، افزود: برای حفظ سلامت مردم از ابتلا انسان‌ها به بیماری و عوارض آن پیشگیری می‌کنیم که بر همین اساس پایگاه‌های بهداشتی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به تمام امکانات روز مجهز شده است و با کارکنان بهداشتی و کاردان در واحد مبارزه با بیماری‌ها، واحد بهداشت خانواده، واحد مامایی و مراقبت از زنان باردار و مشکلات کودکان به همراه پزشک در اکثر مراکز و پایگاه‌ها روزانه مستقر هستند.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با اشاره به قراردادی که باپزشکان خانواده بسته‌شده که موظف هستند به صورت شبانه‌روزی در پایگاه‌ها و مراکزی که با مرکز شهرستان بیش از ۵۰ کیلومتر فاصله‌دارند مستقر باشند و مراجعات مردم به این مراکز را پاسخگو باشند، ادامه داد: در بیمارستان‌ها نیز، بخش درمان جوابگوی مراجعات مردم است.

وی گفت: به جز پایگاه‌های بهداشتی شاهین‌شهر که ۱۰ پایگاه فعال در حال خدمات‌رسانی هستند در گز، گرگاب، میمه، وزوان، لای بید، و خانه‌های بهداشت حسن رباط، موته، لوشاب، خسروآباد، ونداده، اذان، سُه، کلهرود، بیدشک، ده لر، مراوند همه تحت پوشش پزشک و امکانات هستند.

این مسئول با بیان اینکه که در پایگاه‌های شهری همه‌ روزه پزشک مستقراست و در خانه‌های بهداشت علاوه براین که سه روز در هفته پزشک، پرستار و کارشناس مامایی به همراه دارو اعزام می‌شوند، تاکید داشت: ۲۴ ساعته بهورزان در خانه‌های بهداشت همه این مناطق به طور فعال مراجعین را پاسخگو و تحت درمان قرار می‌دهند.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه مقام معظم رهبری بصیرت ویژه‌ای در خصوص مسائل اسلام و کشور دارند، ما نیز ملزم به اطاعت و پیروی از ایشان هستیم باید در مسیر اطاعت‌پذیری کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم به تحقق اهداف رهبر انقلاب کمک کرده باشیم، اظهار داشت: در جهت مقابله با این تفکر و معضل پیری جمعیت، به یک اقدام عاجل نیاز داریم تا بتوانیم بزودی شاهد نتایج آن باشیم، ابتدا با فرهنگ‌سازی و سپس با تغییر شرایط اقتصادی برای فراهم شدن شرایط ازدواج و تشکیل خانواده برای ۱۳ میلیون جوان در آستانه ازدواج کشور، زیرا بالا رفتن سن ازدواج هم باروری را تهدید می‌کند و هم یکی از راه‌های شیوع بیماری‌های خطرناک مانند ایدز ازدواج است، همچنین لازم می‌دانم که بگویم عدم ارائه خدمات پیشگیری از باروری، اقداماتی است که باید انجام دهیم.

وی گفت: با مصوبه دانشگاه علوم پزشکی، عمل وازکتومی به جز در بیماری‌های ژنتیکی خاص که در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و تایید شده باشد در مراکز بهداشتی و درمانی انجام نمی‌شود.

روستا در ادامه با بیان اینکه معاونت غذا و دارو با کارشناسان نظارتی موظف هستند به تمام مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان نظارت کنند، ابراز داشت: کارشناسان بهداشتی به مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی و بهداشتی نیز نظارت دارند.

این مسئول با بیان اینکه در این خصوص مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، ابتدا فرهنگ‌سازی شود که مردم بدون تجویز پزشک دارو استفاده نکنند، اظهار داشت: مردم بدانند که اکثر داروها در داخل کشور تولید می‌شود، با تبلیغات وسیع و گسترده در جامعه، القا شده که دارو خارجی بهتر از دارو تولید داخلی است. همچنین برخی از داروخانه‌ها به جای رسالت اصلی خود که درمان است سوگندنامه را فراموش کرده و کار تجاری انجام می‌دهند و بهمراجعه‌کنندگان داروهای خارجی  توصیه و عرضه می‌کنند.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه برخی از داروخانه‌ها مطالبات سال‌های قبل خود را هنوز نتوانسته‌اند دریافت کنند، یادآور شد: ولی با این وجود در نظارت بر کار داروخانه‌ها اگر تخلف داروخانه‌ای محرز شود برخورد جدی می‌شود، همان‌گونه که اخیرا از داروخانه‌ای در شاهین‌شهر شکایت شده بود مبنی بر گران‌فروشی دارو که پس از بررسی که انجام شد آن داروخانه پلمپ شد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح ناظم هر هفته به تمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی (رستوران‌ها، نانوایی‌ها، ماست‌بندی‌ها و…) در سطح شهرستان نظارت می‌شود و با متخلفینی که سلامت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازند برخورد جدی می‌شود، افزود: در این طرح که هفته‌ای دو روز اجرا می‌شود به صورت ضربتی به تمام مراکز عرضه مواد خوراکی و غذایی نظارت می‌شود و شخصا به همراه کارشناسان به این مراکز بر نحوه تهیه و توزیع مواد غذایی نظارت مستقیم داریم.

روستا در خصوص برخورد با دکه‌های تهیه و توزیع سمبوسه و فلافل در طرح ارائه‌ شده به کارگروه بهداشت و امنیت غذایی تصمیم بر این شده که دکه‌های تهیه سمبوسه و فلافل سطح شهر متمرکز شوند و در صورت داشتن مجوز از بهداشت به فعالیت خود ادامه دهند، اظهار داشت: اخیرا نیز در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی اخطار داده‌شده در صورتی که تا جلسه بعد این دکه‌ها ساماندهی نشوند، موضوع رسانه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای سلامت جامعه در گام بعد از پلمپ مراکز قلیان با آرایشگران و مراکزی که تاتو (خال‌کوبی) انجام می‌دهند برخورد جدی صورت می‌گیرد، تصریح داشت: در مکاتبه که با معاونت درمان در خصوص مجوز برای انجام تاتو (خال‌کوبی) کسب تکلیف شد، و در جلسه‌ای که با حضور کلیه آرایشگران برگزار شده بود تذکر و اخطار لازم داده‌شده که  تزریق هر نوع ماده رنگی در زیر پوست ممنوع است و هیچ‌گونه توجیه بهداشتی ندارد.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه در خصوص پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهرستان که چه تعداد آمبولانس جهت خدمات‌دهی مشغول به فعالیت‌اند، ادامه داد: در حال حاضر با اتاق فرمان ۹ پایگاه فعال با تجهیزات و امکانات روز و کارایی لازم در سطح شهرستان داریم که این پایگاه‌ها با ۳۲ نیروی کاری و هفت دستگاه آمبولانس به فعالیت و خدمات‌دهی به بیماران مشغول هستند.

کد خبر 2187096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha