تحولات آسیا/

برگزاری انتخابات شوراها در دهلی نو/ بایدن در پی کاهش تنش ها در روابط پکن و توکیو

برگزاری انتخابات شوراها در دهلی نو/ بایدن در پی کاهش تنش ها در روابط پکن و توکیو

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: برگزاری انتخابات شوراها در دهلی نو، زمین لرزه شش ریشتری در فیلیپین و کاهش تنش ها در روابط پکن و توکیو محور مذاکرات بایدن در چین از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

کره جنوبی

بانک جهانی امروز چهارشنبه دفتر جدید خود را در کره حنوبی با هدف افزایش تلاشهای مشترک به منظور مبارزه با بحران اقتصادی در کشورهای در حال توسعه افتتاح کرد.

هند

رسانه ها همچنین از برگزاری انتخابات شوراها در دهلی نو تنها چند ماه پیش از برگزاری انتخابات سراسری در هند با هدف انتخاب 70 عضو شورای دهلی نو خبر دادند که گفته می شود آزمونی برای کنگره و همچنین احزاب مخالف است.

رویترز با اشاره به شرکت 12 میلیون ساکن دهلی نو از افزایش تدابیر امنیتی در پایتخت هند و استقرار 65 هزار افسر پلیس و سربازان شبه نظامی در خیابانها با هدف جلوگیری از بروز خشونت ها در هزاران پایگاه رای گیری در سراسر دهلی نو خبر داد.

فیلیپین

همچنین امروز چهارشنبه زمین لرزه ای به قدرت شش ریشتر فیلیپین را لرزاند.

چین

همچنین جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سفر آسیایی خود پس از کره جنوبی و ژاپن با هدف کاهش تنش ها در روابط پکن و توکیو به چین سفر کرد و قرار است که در دیدار با مقامات چینی به نگرانی واشنگتن درباره ایجاد یک منطقه دفاع هوایی در دریای چین شرقی و افزایش تنش ها بین چین و ژاپن بپردازد.

بایدن در سفر به ژاپن با تاکید بر لزوم خویشتنداری چین و ژاپن در قبال تنش ها در منطقه اقدام پکن را در ایجاد یک منطقه دفاع هوایی در دریای چین شرقی باعث لطمه زدن به روابط دو کشور و کاهش اعتماد طرفین خواند.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

ژاپن به این اقدام چین اعتراض شدیدی کرده و آن را اقدامی "تحریک آمیز" خوانده است که می تواند منجر به بروز یک وضعیت غیر قابل پیش بینی شود. تایوان نیز که مدعی مالکیت جزایر کنکاکو است در خصوص این تصمیم چین ابراز تاسف کرده است.

از سوی دیگر در پی اعلام منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی جزایر مورد اختلاف چین و ژاپن در دریای چین شرقی توسط چین، آمریکا با وارد کردن دو بمب افکن استراتژیک خود در این منطقه قدرت چین در این منطقه را به چالش کشاند. روز بعد نیز جنگنده های ژاپن و کره جنوبی دو متحد منطقه ای آمریکا وارد این حریم هوایی شدند که بر خلاف تهدیدات قبلی چین، با هیچ اقدامی از سوی این کشور روبرو نشدند.

کد خبر 2188851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha