۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۸

گزارش خبری/

جاده مرگ خراسان شمالي؛ قربانگاه مسافران/ محور بجنورد - جنگل گلستان در انتظار حمايت مسئولان

جاده مرگ خراسان شمالي؛ قربانگاه مسافران/ محور بجنورد - جنگل گلستان در انتظار حمايت مسئولان

بجنورد - خبرگزاري مهر: در حاليكه حدود نيمي از قربانيان حوادث رانندگي در خراسان شمالي در محور بجنورد - جنگل گلستان جان خود را از دست مي دهند، پروژه تعريض اين جاده پس از گذشت پنج سال تنها كمي بيش از 20 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محور بجنورد- جنگل گلستان در استان خراسان شمالي، محوري دوطرفه به طول 145 كيلومتر است كه به علت تصادفات فراوان و شمار زياد تلفات رانندگي به جاده مرگ مشهور شده است.

بر اساس اعلام پليس راه خراسان شمالي حدود نيمي از قربانيان تصادفات رانندگي در استان، جان خود را در اين محور از دست مي دهند، تقريبا هر هفته در اين محور تصادفي منجر به فوت روي مي دهد و چند خانواده را به عزا مي نشاند.

سرهنگ غلامحسين علي حسين‌زاده، رييس پليس راه خراسان شمالي معتقد است كه دوطرفه بودن اين جاده سبب شده تا تصادفات رخ به رخ و انحراف به چپ در آن بيشتر روي دهد و به تبع آن شمار تلفات و خسارات سانحه نيز افزايش يابد.

از اين جاده مرگ سالانه حدود 30 ميليون مسافر عبور مي كنند كه از اين تعداد، شماري جان خود را از دست مي دهند؛ به طور مثال آن گونه كه پليس راه خراسان شمالي اعلام كرده در شش ماه نخست امسال در پي وقوع هزار و 25 فقره تصادف در محورهای برون شهری استان 136 نفر از هم وطنان جان خود را از دست داده اند كه قربانگاه حدود نيمي از اين تعداد جاده بجنورد- جنگل گلستان بوده است.

با اين اوصاف جاده مرگ خراسان شمالي از سال ها پيش دغدغه مردم و مسئولان استان و نيز مديران وزارت راه بود؛ اما سرانجام در سال 88 پروژه راه‌سازی باند دوم اين جاده به مسافت 145 كيلومتر در قالب پنج قطعه آغاز شد.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پيمانكار غالب بخش هاي اين جاده بود و مقرر شد كه اجرای قطعه بجنورد به آشخانه در اولویت نخست اين شرکت قرار گيرد؛ 45 كيلومتري كه حساس تر از ساير قطعات اين بزرگراه بود و بيشتر از مناطق ديگر جان مسافران را تهديد مي كرد.

اكنون اما در حالي كه پنج سال از آغاز اين پروژه گذشته، تنها 13 كيلومتر از 145 كيلومتر كل مسير به صورت دوبانده زير بار ترافيك رفته و مابقي آن هنوز در پيچ و خم كمبود اعتبارات، با دنده سنگين حركت مي كند.

نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: اين پروژه با وجود گذشت پنج سال از آغاز آن، تنها 21 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

عليرضا هنرور اظهار مي كند: كمبود اعتبار مهم ترين دليل كندي روند ساخت اين بزرگراه است به گونه اي كه اكنون مطالبات پيمانكاران بسيار بالا رفته و آنها نمي توانند با توان مناسب به فعاليت خود در اين محور ادامه دهند.

به گفته اين مسئول تاكنون تنها حدود نيمي از مطالبات پيمانكاران تسويه شده و به همين دليل هم انگيزه پيمانكاران و كارگران اين مسير كم شده است.

او مي افزايد: با وجود اين كه پروژه دوبانده کردن محور بجنورد- جنگل گلستان از مصوبات سفر هیئت دولت احمدي نژاد به خراسان شمالي و جزو پروژه‌های مهر ماندگار بود و بر اساس برنامه مي بايست حداكثر تا پايان دولت احمدي نژاد به اتمام برسد؛ اما با اين حال وعده هاي دولت دهم نيز نتوانست درماني بر دردهاي پرشمار اين پروژه باشد.

هنرور تصريح مي كند: البته كمبود اعتبارات تنها دليل كندي روند ساخت اين پروژه نيست و مشكلات موجود در زمينه تملك اراضي علي الخصوص باغ هاي كنار جاده و انتقال تيرهاي برق اطراف محور نيز در اين زمينه مزيد بر علت شده است.

هنرور مي گويد: تاكنون 13 كيلومتر از اين محور به صورت دوبانده زير بار ترافيك رفته و آسفالت دو كيلومتر ديگر هم به پايان رسيده است، او مي افزايد: اكنون گاردريل و تابلوها و علائم اين دو كيلومتر در حال نصب هستند و به زودي زير بار ترافيك مي رود.

لزوم حمايت مالي مسئولان از پروژه بجنورد - جنگل گلستان

مدير کل راه و شهرسازي خراسان شمالي نيز در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: شرايط فعلي اعتبارات در كشور سبب شده تا اتمام پروژه دوبانده كردن محور بجنورد- جنگل گلستان با تاخير روبرو شود.

علي اصغر بديعي مقدم اظهار مي كند: اين پروژه سنگين به پنج قطعه تقسيم شد و قرار شد ابتدا قطعاتي كار شوند كه زودتر به اتمام مي رسد اما با اين حال كمبود اعتبارات، اين هدف را هم ناكام گذاشت.

به گفته وي بر اساس برنامه قطعه آشخانه- بجنورد اولويت نخست اين طرح است و مي بايد هر چه زودتر به اتمام برسد اما با وضعيت فعلي اعتبارات، اين هدف به زودي ميسر نمي شود.

عطاالله قادري، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان شمالي و مديركل سابق راه و شهرسازي استان هم در اين زمينه مي گويد كه براي اتمام قطعات اين بزرگراه حداقل به 200 ميليارد تومان اعتبار ديگر نياز است و اگر اين اعتبارات تخصيص يابد؛ ظرف يك سال قطعات بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به پايان مي رسد.

راه دراز پايان پروژه راهسازي بجنورد- جنگل گلستان

فصل سرد سال آغاز شده و سرماي جان سوز اواخر پاييز و اوايل زمستان در كنار نبود اعتبارات، همان اندك كارگاه هاي راه سازي محور بجنورد- جنگل گلستان را هم تعطيل كرده و نگهبان هاي پروژه نيز به درون اتاقك هاي نگهباني خود چپيده اند.

به نظر مي رسد آن گونه كه باد مي آيد تا رفع مشكلات متعدد موجود در كشور و تزريق اعتبارات به طرح هاي نيمه تمام و در نتيجه پايان پروژه راه سازي بجنورد- جنگل گلستان راه درازي باقي مانده است.

کد خبر 2190132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha