۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۲

انتشار 12.5 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی در سال 93/ سهم وزارت نفت؛ 9 میلیارد یورو

انتشار 12.5 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی در سال 93/ سهم وزارت نفت؛ 9 میلیارد یورو

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1393 به مجلس خواستار انتشار 12 میلیارد و 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی یا صکوک اسلامی برای تامین منابع مالی طرح‌های صنعت نفت، گاز، پالایش و پخش نفتی، پتروشیمی، ایدرو و ایمیدرو شده که سهم وزارت نفت به تنهایی 9 میلیارد یورو است.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت در لایحه بودجه سال 1393 پیشنهاد انتشار حدود 12 میلیارد و 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی و یا صکوک اسلامی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

از این رو برای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی توسعه‌ای انتفاعی مربوط به شرکتهای دولتی یک میلیارد و 500 میلیون یورو، برای طرح‌های شرکت ملی نفت ایران پنج میلیارد یورو، شرکت ملی گاز ایران یک میلیارد یورو، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یک میلیارد یورو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی دو میلیارد دلار انتشار اوراق پیش بنی شده است.

همچنین برای تکمیل و راه‌اندازی طرح های نیمه تمام شرکت های شرکتهای ایدرو و ایمیدرو، صنایع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنعت حمل و نقل هم در مجموع انتشار دو میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

بر این اساس در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت به تنهایی برای سال آینده در مجموع 9 میلیارد یورو انتشار اوراق مشارکت ارزی منتشر خواهد کرد.

البته اجرای طرح‌های این جدول مشروط به تهیه و ارائه گزارش توجیهی فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و پدافندغیرعامل از طرف دستگاه اجرایی و تائید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با رعایت بند و ماده 215 قانون برنامه پنجم و پس از اتمام مطالعات مرحله اول و دوم خواهد بود.

این در حالی است که امسال با گذشت بیش از 3 سال از انتشار اوراق مشارکت سر رسید بیش از 4000 میلیارد تومان اوراق ریالی و معادل 1.5 میلیارد دلار اوراق ارزی پارس‌جنوبی فرا رسیده اما هیچ یک از فازهای این میدان مشترک گازی به‌منظور فروش محصولات گازی و تامین سود و اصل پول این اوراق آماده راه‌اندازی نیست.

به گزارش مهر، هم اکنون با گذشت بیش از سه سال سر رسید اوراق مشارکت ارزی فازهای پارس جنوبی فرا رسیده است و تا چند ماه آینده سر رسید اوراق مشارکت ریالی فازهای پارس جنوبی هم فرا خواهد رسید.

با این وجود، تاکنون هیچ یک از فازهای پارس جنوبی آماده افتتاح و راه اندازی رسمی نیستند و در خوش‌ بینانه‌ترین حالت تا پیش از زمستان سالجاری تنها بخشی از فاز 12 پارس جنوبی امکان بهره برداری و راه اندازی را دارد به طوری که پیش بینی می شود از مجموع 5 فاز تا پیش از زمستان حدود 12 میلیون مترمکعب گاز از مخزن مشترک برداشت شود.

در همین حال سر رسید اوراق مشارکت فازهای مختلف پارس جنوبی و نبود نقدینگی کافی در شرکت ملی نفت ایران یک معضل و چالش اساسی برای توسعه فازهای پارس جنوبی تبدیل شده است که در مورد اوراق مشارکت ارزی این مشکلات دو چندان است.

در سال 1388 و 1389 قیمت یک دلار معادل 1200 تومان بود و هم اکنون ارزش یک دلار به حدود 3000 تومان افزایش یافته است، به عبارت دیگر ارزش اوراق مشارکت ارزی در مدت سه سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

در شرایط فعلی به اعتقاد پیمانکاران مختلف شاغل در پارس جنوبی تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی هیچ اثری در توسعه فازهای پارس جنوبی ندارند و تنها معضل در توسعه فازهای این میدان مشترک نبود منابع مالی و اعتباری کافی است.

کد خبر 2191229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha