۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰

باب گفتگو با مدیران سینمایی دولت یازدهم باز است/ ماندگاری سوژه‌ها در آثار مستند

باب گفتگو با مدیران سینمایی دولت یازدهم باز است/ ماندگاری سوژه‌ها در آثار مستند

ابراهیم فروزش معتقد است سینمای مستند واقعیتی انکار ناشدنی در صنعت سینما است که باعث می‌شود سوژه‌هایی که به آنها می‌پردازد در طول تاریخ ماندگار شوند.

ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که ساخت فیلم‌های کودک را درکارنامه خود دارد درباره جایگاه سینمای مستند در بین فیلمسازان به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهارت‌های غیر قابل انکار در کارنامه کاری فیلمسازان بهره‌مندی از ذات سینمای مستند در عرصه کارگردانی است. از همین رو بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای ایران کار خود را با سینمای مستند آغاز کرده اند.

وی با اشاره به تجربه ساخت فیلم مستند "سوداگران" گفت: زمانی که تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک را به پایان رساندم برای کسب تجربه در عرصه فیلمسازی، فیلم مستند هشت میلیمتری "سوداگران" را در 18 دقیقه درباره بازار سید اسماعیل ساختم که برای خودم تجربه خیلی مهمی بود.

نویسنده و کارگردان فیلم تحسین‌شده "بچه‌های نفت" در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های سینمای مستند ماندگاری سوژه در طول زمان است، یا حداقل تجربه فیلمسازی من اینطور بوده است. به عنوان مثال میدان بازار سید اسماعیل در میدان مولوی در طول زمان تغییرات بسیاری کرده است و اصولا این میدان حال و هوای گذشته را ندارد. حال در میان این تغییر و تحولات فیلم مستند "سوداگران" به عنوان سند از آن روزگار باقی مانده است.

فروزش با تاکید بر اینکه تجربه‌های نخستین یک فیلمساز معمولا با فیلم مستند کسب می شود،‌ متذکر شد: واقعیت این است که من به شخصه به این نوع سینما علاقه دارم چراکه سینمای مستند زبان واقع‌گرایانه دارد. سینمای مستند در برخورد با پدیده‌ها، تصاویری خالص و دست‌نخورده نشان می دهد و برخلاف سینمای داستانی که ساختار و فضاسازی در آن حرف اول را می زند اما سینمای مستند سعی دارد واقعیت محض را نشان دهد.

این کارگردان دیدگاه خود را درباره جشنواره سینما حقیقت که مختص آثار مستند برگزار می‌شود اینگونه بیان کرد: جشنواره سینماحقیقت فرصتی است تا مستند نو را از نگاه جوانان دریابیم و من به شخصه این فرصت را غنیمت می‌شمرم.

کارگردان فیلم خاطره انگیز "کلید" درباره ساخت فیلم های جدید سینمایی خود گفت: واقعیت این است که برای ساخت فیلم منتظر تغییر و تحولات مدیریتی بوده‌ام و در صورت مثبت بودن این تغییرات اقدام به مذاکره می‌کنم.

فروزش در ادامه متذکر شد: البته در طول این مدت مدیریت سینما پرقدرت و موفق ظاهر شده است و به نظر می رسد باب گفتگو با مدیران سینمایی دولت یازدهم باز است. نکته دوم اینکه برای تولید هر اثر سینمایی از لحاظ بودجه و امکانات باید سراغ بخش دولتی و یا خصوصی برویم که همین مسئله مستلزم یک مدیریت خوب سینمایی است.

این کارگردان سینمای کودک در پایان گفت: امیدوارم مدیران جدید سینمایی نگاه درستی به سینما داشته باشند که در راستای این نگاه جدید رونق سینما را نیز شاهد باشیم.

کد خبر 2192769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha