۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۶

در دیر/

شب شعر نسل مروارید به مناسب سالگرد درگذشت "خلیل عمرانی" برگزار شد

شب شعر نسل مروارید به مناسب سالگرد درگذشت "خلیل عمرانی" برگزار شد

دیر- خبرگزاری مهر: شب شعر نسل مروارید جمعه‌شب به مناسبت سالگرد شاعرآئینی و انقلابی مرحوم خلیل عمرانی در دیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شب شعر نسل مروارید به مناسبت سالگرد شاعرآئینی و انقلابی مرحوم خلیل عمرانی جمعه‌شب با حضور 12 نفر از شاعران برجسته کشوری در تالار فرهنگ بندر دیر برگزار شد و شاهد حضور گسترده دوست‌داران و علاقمندان شعر و ادب در این مراسم بودیم.

اشعار خلیل عمرانی زبانزد خاص و عام است

رئیس دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین به اهمیت شعر خلیل عمرانی در بین شاعران معاصر اشاره کرد و بیان داشت: مناعت طبع یکی از ویژگی‌های بسیار مهم خلیل عمرانی بود و پرهیز از دریافت هدیه در مراسماتی که حضور می‌یافت، از جمله نکات مثبت این شاعر گرانقدر بود.

قادر طراوت‌پور با اشاره به حضور خلیل عمرانی در برنامه‌های مختلف برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، تصریح کرد: عمرانی در یکی از یادواره‌های شهدا با رد هدیه، تاکید کرد که شهدا جان خود را در راه این نظام و انقلاب گذاشتند و اجرشان را از خدا گرفتند و ما هم باید اجر خود را از خدا و امام شهدا بگیریم.

وی از علاقه خلیل عمرانی به زادگاهش و استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: شهرستان دیر و استان بوشهر باید از بابت داشتن چنین شاعر بزرگی به خود ببالد و این شاعر مایه افتخار استان بوشهر وشهرستان دیر است.

رئیس دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر دیر دارای شاعران بزرگی چون خلیل عمرانی و مدام دیری است و لازم است که میدانی در این شهر به نام این شاعران بزرگ نامگذاری شود و ما هم آماده هستیم که از مجری این طرح تقدیر کنیم.

وی در ادامه بر لزوم آشناسازی نسل جوان با اشعار این شاعر بزرگ تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: کتاب‌های خلیل عمرانی در بین اهل ادب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که تلاش لازم برای استفاده همگانی از این کتاب‌ها صورت بگیرد.

لزوم ترویج اشعار خلیل عمرانی در بین نسل جوان

امام جمعه شهر دیر در این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره شاعر بزرگ جنوب کشور مرحوم خلیل عمرانی، اظهار داشت: شاعر بزرگوار مرحوم خلیل عمرانی عمواره پایبند به اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و همواره در مسیر ولایت‌مداری در حرکت بود و این مهم را در اشعار وی نیز به خوبی می‌توانیم ببینیم.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی در ادامه خاطرنشان ساخت: عمرانی اشعار مختلفی را در مناسبت‌های مختلف از جمله گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و همچنین رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و شهدا و ایثارگران و مناسبت‌های مذهبی مانند عاشورا و . . . داشت.

وی به جایگاه ویژه خلیل عمرانی اشاره کرد و بیان داشت: عمرانی در عرصه‌های مختلف پایبندی خود را به انقلاب و نظام ثابت کرد و اشعار بسیاری در این زمینه دارد.

امام جمعه دیر تصریح کرد: ترویج اشعار خلیل عمرانی در بین جوانان ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند آنها را با بسیاری از واقعیت‌ها و مسائل آشنا سازد و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.

خلیل عمرانی برگی از شناسنامه استان زرخیز و ادب پرور بوشهر است

استاندار بوشهر در پیامی با بیان اینکه استان بوشهر دارای پیشینه تاریخی فرهنگی درخشانی است اظهار کرد: امروز نام خلیل عمرانی به عنوان ستاره ای در آسمان ادبیات انقلاب اسلامی و مجامع فرهنگی چنان میدرخشد که نسل امروز و فردای ایران اسلامی بدان افتخار می‌ورزد.

مصطفی سالاری خلیل عمرانی را شناسنامه ادبی فرهنگی این استان دانست و افزود: خلیل عمرانی برگی از شناسنامه استان زرخیز و ادب پرور بوشهر است که اهتمام او در پرورش هزاران شاعر چه در استان بوشهر و چه در استان هایی نظیر یزد و هرمزگان و حتی اسلامشهر در همسایگی پایتخت کشورمان قابل تحسین است.

استاندار بوشهر در ادامه این پیام که در این مراسم نیز قرائت شد، تاکید کرد که نسلی که خلیل به عنوان نسل مروارید نامگذاری کرد بایستی در سر تا سر این مرز و بوم منتشر شود.

خلیل عمرانی خوشه ای پربار از خیل خلوت گزیدگان خدای لطیف بود

همچنین پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت اولین سالگرد مرحوم عمرانی را قرائت شد.

در بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: در آخرین روزهای برگریزان سال 1391، در ناگهانی ناگزیر، از درخت تنومند شعر فارسی و ادبیات بشکوه انقلاب اسلامی، برگی سبز از بلندای شاخه‌ای نورسته، نقش بر زمین تیره شد که چکامه بهار را چشمه وار، با شکوره شاعرانه اش عاشقانه زمزمه می کرد.

در ادامه پیام وزیر ارشاد آمده است: خلیل عمرانی خوشه ای پربار از خیل خلوت گزیدگان خدای لطیف بود که خورشید امام و شهیدان گلگون کفن این مرز و بوم را در صحیفه سکوت و صدا، صادقانه می‌سرود.

در ادامه این مراسم 12 نفر از شاعران برجسته کشوری اشعار خود را قرائت کردند و همچنین شروه خوانی همراه با نواختن نی اجرا شد و تقدیری نیز از خانواده خلیل عمرانی با تقدیم لوح تقدیری که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده بود صورت گرفت.

از دیگر برنامه‌های شب شعر مروارید، شعر خوانی با موضوع خلیل عمرانی توسط سیروس مرادی، حیدر منصوری، غلامرضا سلیمانی و قاسم درویشی بود.

کد خبر 2194779

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha