۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۹:۰۶

جزئیات لایحه قانونی واگذاری کاخهای نیاوران و سعدآباد به وزارت فرهنگ

جزئیات لایحه قانونی واگذاری کاخهای نیاوران و سعدآباد به وزارت فرهنگ

براساس لایحه قانونی مصوب بیست و سوم فروردین ماه سال 59 در مورد کاخهای نیاوران و سعدآباد و نحوه ارزیابی و نگهداری اموال مربوط، این دو کاخ برای ایجاد موزه و پارک به وزارت فرهنگ و آموزش عالی واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش بنیاد مستضعفان با ورود تیم جدید مدیریتی به سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که از دیوان عدالت اداری حکمی درباره واگذاری کاخ های نیاوران و سعدآباد به این بنیاد را گرفته است. متولیان میراث فرهنگی نیز در پاسخ به آنها اعلام کردند که این موضوع سالهای قبل مطرح و حل شده بنابراین رای جدید قابل نقض است.

اکنون با انتشار لایحه قانونی مصوب سال 59 بار دیگر روند واگذاری این دو بنای تاریخی به سازمان میراث فرهنگی روشن شد. چرا که در ماده واحده این لایحه قانونی آمده است: تمام کاخهای نیاوران و سعدآباد با محوطه و تأسیسات آن جهت ایجاد موزه و پارک در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار‌می‌گیرد.

همچنین در ماده 2 این قانون آمده:  کلیه اموال موجود در کاخهای فوق‌الذکر توسط کمیسیونی که با عضویت نمایندگان نخست‌وزیری، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت‌امور اقتصادی و دارای، بانک مرکزی ایران، بانک ملی ایران، دادستانی کل کشور، بنیاد مستضعفان تشکیل خواهد شد مورد رسیدگی و ارزیابی قرار‌گرفته و قیمت هر یک را مشخص و به ترتیب زیر عمل خواهند نمود:

‌الف - کلیه اشیاء عتیقه جهت حفظ و نگهداری در موزه‌ها، تحویل وزارت فرهنگ و آموزش عالی می‌گردد.

ب - کلیه اشیایی که قیمت آن از ده میلیون ریال بیشتر است جهت حفظ و نگهداری تحویل خزانه بانک مرکزی می‌گردد.

ج - کلیه اشیایی که بهای آن کمتر از یک میلیون ریال است و نگهداری آنها در موزه مصلحت نباشد، برای مصارفی که بعداً تعیین خواهد شد به طور‌ امانت نگهداری می‌شود.

‌د - کلیه فرشهایی که بهای آنها بیش از یک میلیون ریال باشد در موزه‌ها نگهداری می‌شود.

این لایحه قانونی در سال 59 مصوب شد. در آن زمان امور مربوط به میراث فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود تا اینکه پس از تغییر و تحول، سازمانی به نام میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد و امور مربوط به میراث فرهنگی را تحت اختیار قرار گرفت بنابراین دو کاخ نیاوران و سعدآباد نیز به این سازمان واگذار شد.

کد خبر 2196422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha